Den Helder

Geslaagde 1 april: School in de verkoop (en andere grappen)

CityMarketing introduceert Helderse actiefiguren

Advertentie:

Den Helder – Het was deze week allemaal wel heel spannend op basisschool De Vlieberg in Den Helder. In samenwerking met Warnars Makelaardij zette de school zichzelf te koop, compleet met borden in de tuin, een online advertentie en zelfs een georganiseerde rondleiding voor een ‘potentiële koper’. Wie dacht dat er serieus verhuisplannen waren, kwam dinsdagmiddag echter bedrogen uit. Het symbolische bod van nul euro maakte het helemaal duidelijk: het was een geslaagde 1 aprilgrap.

De actie begon al op vrijdag, toen het “Te Koop” bord werd geplaatst en de geruchten binnen en buiten de school snel rondgingen. De stunt werd met oog voor detail uitgevoerd. Maandagmiddag verscheen een makelaar op het schoolplein om een serieuze rondleiding te geven, samen met een zogenaamde geïnteresseerde koper. Deze ‘potentiële koper’ gaf aan interesse te hebben om van het gebouw een opleidingsinstituut voor militairen te maken. Gezien de nabijheid van de marinebasis en het recent opgeknapte station Den Helder Zuid, was de locatie volgens hem “strategisch perfect” voor zo’n functie.

1 april
Wat de grap extra bijzonder maakte, is dat zowel ouders als kinderen er volledig in trapten. Sommige ouders vroegen zich bezorgd af waar hun kinderen naartoe zouden moeten, terwijl een kind zelfs enthousiast opmerkte: “Ik wil de school wel kopen.” De geloofwaardigheid van de actie was dan ook bijzonder goed doordacht. Zelfs Warnars Makelaardij ontving meerdere serieuze e-mails van geïnteresseerden die meer informatie wilden over het pand.

Dinsdagmiddag volgde de onthulling: een officieel bod van nul euro werd overhandigd, waarmee het hele plan als stunt werd ontmaskerd. Met deze originele en realistische aanpak wisten De Vlieberg en Warnars Makelaardij niet alleen hun eigen schoolgemeenschap, maar ook de hele omgeving op het verkeerde been te zetten.

Helderse actiefiguren (1 april) van CityMarketing.
Meer grappen
Natuurlijk waren er nog meer al dan niet geslaagde grappen op 1 april. De Facebookpagina van Dit is Den Helder (CityMarketing) kondigde de verkoop van Helderse Icons aan. Dorus Rijkers, Napoleon, burgemeester Jan de Boer, DJ Quintino en natuurlijk ook Anton Pieck en Jorina Baars waren als actiefiguur te koop. Of toch niet, want het bleek een grap. Velen konden de grap waarderen en een enkeling was zelfs teleurgesteld, die hadden best een echte Baars op de schoorsteenmantel willen hebben staan.

Niet alleen in Den Helder werd flink uitgepakt voor 1 april. Ook in Breezand werden inwoners op het verkeerde been gezet. Bij Expert Breezand lanceerde eigenaar Antoine Huiberts een wel heel eigentijdse stunt: de introductie van de “online shopbeleving, maar dan offline”. Bezoekers van de fysieke winkel konden zogenaamd genieten van alle gemakken van online winkelen inclusief een AI-chatbot, een wachtrij met sfeervol wachtmuziekje en zelfs de optie tot bezorging aan huis of bij de buren. De campagne, die van start ging op 1 april, speelde slim in op het digitale koopgedrag van consumenten en zette daarmee een knipoog naar de toekomst van retail. De creatieve 1 aprilgrappen lieten zien dat humor, samenwerking en een beetje lef kunnen zorgen voor verbinding en een lach in de Noordkop.

Jacuzzi
Ook Stadscafé Flow in de Helderse binnenstad had een leuk nieuwtje voor haar klanten: “Vanaf vandaag 1 april kunt u heerlijk vertoeven in de jacuzzi’s van Flow!! 🛁🍾”, zo meldde Flow via Facebook. “Twee prachtig grote baden staan voor u klaar om te relaxen onder het genot van een lekkere cocktail. Combineren met een lunch? Maak gebruik van onze Flow badjassen en slippers en kom gezellig binnen zitten.🥋”

Marijke van den Dungen

Marijke is sinds februari 2025 in dienst bij Regio Noordkop als verslaggever / journalist.

Wellicht ook interessant

Back to top button