Den HelderHollands KroonNoord-Holland

Golfsurfen positief voor kinderen met Down, autisme en ADHD

Hollands Kroon – Golfsurfen heeft een positief effect op de levenskwaliteit van kinderen met Down, autisme en ADHD. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van het Surf Project in samenwerking met GGZ Noord-Holland-Noord. Meedoen aan een stoere sport als surfen vergroot hun zelfvertrouwen. De aangepaste, positieve en veilige structuur van de lessen zijn bij het Surf Project van groot belang. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 2016 en 2019. De volledige onderzoeksresultaten zijn onlangs gepubliceerd in het vaktijdschrift ‘Global Journal of Community Psychology Practice’.

Tijdens het surfen leren de kinderen om te liggen, zitten of staan op de surfplank. Kinderen voelen zich hierdoor stoer en trots, worden opener en gaan sneller sociale contacten aan. Ouders zien vaak dat hun kind in de zee ‘los’ komt van de beperking. Dit kan komen doordat meeglijden op een golf zorgt voor een rustgevend en vrij gevoel. Thuis zien ouders vaak nog effecten van het surfen: kinderen gaan sneller nieuwe uitdagingen aan, durven eerder angsten te overwinnen en worden zelfstandiger. Regelmatig noemen ouders dat hun kind in het surfen een nieuwe hobby of nieuw talent ontdekt heeft.

Veilige omgeving
De kinderen krijgen les in een kleine groep en 1-op-1 instructie. De vrijwilligers die de lessen geven zijn getraind in het omgaan met kinderen met Down, autisme of ADHD. De lessen worden gegeven in een aangepaste, positieve en veilige structuur. De kinderen voelen zich na drie surflessen beter in hun vel zitten en maken beter contact met klasgenootjes en familie. Zoals een van de ouders zei: “Het Surf Project is geweldig. Mijn zoon is qua zelfvertrouwen enorm gegroeid. Ook het om leren gaan met tegenslagen ging boven verwachting.”

“Het werken met een onvoorspelbaar element als de zee en de golven maakt dat je je moet focussen en daardoor alles om je heen vergeet. Een golf is onvergeeflijk, je hebt weinig controle. Hierdoor is de beloning extra groot als het lukt”, vertelt oprichtster Suzanne van den Broek. De kinderen voelen zich dan ook trots en stoer omdat ze hebben leren surfen. Daarnaast kunnen ouders het kind even loslaten. De resultaten tonen aan dat de levenskwaliteit van de kinderen significant vooruit gaat in de eerste drie surflessen. Het surfen zou hiermee een waardevolle aanvulling kunnen zijn op bestaande zorg. Suzanne: “We verhogen de levenskwaliteit van deze kinderen en daarmee ook die van hun ouders en andere naasten.”

Een grote wens van ouders en kinderen is meer surflessen per seizoen. Dit is een belangrijk streven voor de toekomst van het Surf Project.

Het Surf Project
Het Surf Project geeft surflessen aan kinderen met Down, autisme of ADHD. Het project wordt vrijwillig gerund door professionals. Voor meer informatie of beeldmateriaal kunnen mensen contact opnemen met Suzanne van den Broek. Tel: 06 14398131, e-mail: suzanne@surfproject.nl.

Het Surf Project heeft sinds 2016 een samenwerking met GGZ NHN – divisie kinder- en jeugdpsychiatrie. Uit een gezamenlijk onderzoek is gebleken dat het golfsurfen bij het Surf Project een positieve invloed heeft op de levenskwaliteit van kinderen met ontwikkelingsproblemen. Het onderzoek toont aan, dat de kwaliteit van leven van de kinderen significant vooruitgaat in de eerste drie surflessen. Specifieker laten de resultaten zien, dat kinderen na de derde les lekkerder in hun vel zitten, meer en beter contact hebben met leeftijdsgenootjes en zich beter voelen op school.

Voor meer informatie over GGZ Noord-Holland-Noord kan er contact worden opgenomen met afdeling communicatie: communicatie@ggz-nhn.nl tel: 0651655959

Voor meer informatie is de publicatie van het gehele onderzoek te lezen.

Toon meer

Jamie Verboon

Mijn naam is Jamie Verboon (20) studente aan het Mediacollege in Amsterdam. Tijdens mijn stage bij Regio Noordkop richt ik mij vooral op redactiewerk en radio. Ik ben bereikbaar via jamie@regionoordkop.nl.

Wellicht ook interessant

Back to top button