Hollands Kroon

Bewonersbijeenkomst Westerland levert (nog) geen concrete plannen op

Advertentie:

Westerland – De bewoners zijn op de bijeenkomst Koningsweg/Poelweg afgelopen woensdagavond in het dorpshuis niet veel wijzer geworden. De gemeente had de bewoners uitgenodigd om te praten over de veiligheid van bovenstaande wegen. Volgend jaar moet er gestart worden met een herinrichting van de Koningsweg en Poelweg. Deze stond al lang in de planning, maar is nu naar voren gehaald.

Al vele jaren zijn de bewoners in overleg met de gemeente omdat het vele doorgaande verkeer de veiligheid aantast en overlast bezorgt. Per etmaal passeren 3900 voertuigen de Poelweg en 4400 de Koningsweg. Een behoorlijk aantal. De gemeten snelheid ligt voor 85% op ongeveer 44 kilometer per uur. De rest rijdt aanzienlijk sneller.

Verantwoordelijk wethouder Lilian Peters van de gemeente Hollands Kroon weet van de grote verkeersdrukte en wil hier dan ook voortvarend mee aan de slag. Het probleem is dat niet alleen de gemeente, maar ook andere instanties moeten meewerken. En daar zit nogal een probleem, omdat deze anderen niet erg meewerkend zijn. Om een verkeersplan te maken en uit te voeren heeft de gemeente onderzoeksbureau IV-Infra in de hand genomen. Op deze bijeenkomst werd door monde van Stefan van Lith het één en ander uitgelegd en werden enkele voorbeelden gegeven van hoe het anders kan.

Bijvoorbeeld het asfalt op de Koningsweg dat vervangen kan worden door straatwerk waardoor de snelheid van het verkeer afneemt. Maar aan de andere kant betekent dit meer lawaai overlast en trillingen voor omwonenden. Er kan aan het begin van de weg een zogenaamde kom worden aangebracht, waardoor duidelijk is dat het geen echte doorgaande route is of op bepaalde stukken kunnen ook wegversmallingen worden aangebracht. Vanuit de aanwezigen werd geopperd om de makers van navigatie apparatuur te vragen doorgaande routes om Westerland heen te leiden. De gemeente is al met hen in gesprek om dit aan te passen.

Verbodsbord
Er waren vanuit de Provincie ook plannen om een geheel nieuwe weg vanaf de A7 naar Anna Paulowna te maken. Alleen als dit doorgaat zou dit nog vele jaren duren, zo niet geheel worden afgeblazen. Er is een verbodsbord voor vrachtwagens aan het begin van de Koningsweg geplaatst en deze blijkt enigszins te helpen. Dit bord is wel illegaal geplaatst en vermeld dat het verboden is voor doorgaand vrachtverkeer. Eigenlijk staat dit bord verkeerd en moet het langs de N99 voor de rotonde staan. De gemeente wil met Rijkswaterstaat gaan onderzoeken of er daar (legaal) een bord kan worden geplaatst. Er is al gesproken met de vervoerders die veelvuldig gebruik maken van de Koningsweg om (indien mogelijk) een andere route te nemen.

De verkeersremmende maatregelen die zijn genomen kwamen ook ter tafel. De één vond deze wel werken en de ander weer niet. “Dat moeten we samen proberen uit te zoeken”, aldus Stefan van Lith. “Het zal wel lastig worden maar daarom hebben we deze bijeenkomst georganiseerd om met de bewoners te praten over wat hun bezig houdt en wat voor oplossingen zij zien.” Omwonenden houden hun hart vast als zij zien wat er af en toe gebeurt. Niet alleen de drukte, maar soms razen auto’s voorbij en moeten fietsers goed opletten. “Dat hier nog nooit een ernstig ongeluk is gebeurd, is echt ongelofelijk”. Volgens gegevens blijkt dat de ongevallen die gebeuren hoofdzakelijk blikschade betreft.

‘Drastisch verminderen verkeer’
De aanwezigen vonden wel dat er weinig nieuws was en dat deze bijeenkomst eigenlijk overbodig was. “Wij horen hier dingen die in de vorige bijeenkomst in café Waddenzee ook al ter sprake kwamen. Wij willen na al die jaren praten wel eens wat resultaten zien. We kunnen wel van alles verzinnen om de weg in te richten, maar het gaat voornamelijk om het vele verkeer dat hier dagelijks passeert. Dat moet drastisch verminderen.”

Na de zomer komt de gemeente samen met onderzoeksbureau IV-Infra terug met plannen en vervolgens moet in het laatste kwartaal van 2024 met de werkzaamheden worden gestart. Uit de zaal kwam de opmerking om de werkzaamheden maar extra lang te laten duren zodat er gedurende deze tijd weinig of geen verkeersoverlast zal zijn. En misschien dat zij dan later ook Westerland mijden.

Toon meer

Cor Lont

Dit bericht is geplaatst door Cor Lont. Ik ben al vele jaren op vrijwillige basis werkzaam bij de omroep. Mijn taak is het schrijven van allerlei artikelen en het maken van korte videoreportages. Ik ben bereikbaar via cor@regionoordkop.nl.

Wellicht ook interessant

Back to top button