Den Helder – Willemsoord BV moet per 1 januari 2025 een nieuwe directeur-bestuurder in dienst hebben. De vacature voor deze functie is nog niet uitgezet, omdat de gemeente Den Helder als volledig aandeelhouder eerst moet bepalen hoe zij willen dat de toekomstige organisatie van de BV er uit gaat zien. Dat vertelde Wouter Hakhoff, interim-directeur van Willemsoord BV, maandag tijdens een beeldvormende avond aan de raads- en commissieleden van de gemeente.
Alle vier de verbonden partijen van de gemeente Den Helder (Port of Den Helder, Den Helder Airport, Zeestad CV/BV en Willemsoord BV) praatten de raads- en commissieleden maandagavond bij over de recente ontwikkelingen binnen hun organisaties. Hakhoff deed dat namens Willemsoord BV als interim-directeur na het vertrek van Ariane Hoog. Hij vertelde over de penibele situatie waarin hij de organisatie aantrof en het harde werk dat alle werknemers sindsdien hebben verricht om de adviezen van onderzoeksbureau Panteia op te volgen. Zo is ingezet op professionalisering door taken en verantwoordelijkheden duidelijker te verdelen en meer controle uit te oefenen op het onderhoud van erfgoed (van extern naar intern). Ook beloofde Hakhoff tijdens zijn presentatie dat Willemsoord BV vanaf 1 januari 2025 een vaste directeur-bestuurder in dienst heeft.
Henk Mosk (commissielid D66) wilde weten of er al actie is ondernomen om de nieuwe directeur te vinden. Hakhoff antwoordde daarop dat er nog geen vacature is opgesteld, omdat de functieomschrijving nog volstrekt onduidelijk is. “Dat hangt af van de kant die u als gemeente met ons wenst op te gaan. Als we naar een kleine organisatie gaan, heb je een hele andere directeur nodig dan wanneer we verder gaan professionaliseren”, aldus Hakhoff. Het Helderse college legt op 14 oktober een voorstel over de aanpassing van de organisatie van Willemsoord BV voor aan de raadscommissie maatschappelijke ontwikkeling, waarna besluitvorming in de vergadering van de gemeenteraad op 7 november kan plaatsvinden.