
Den Helder – De toename van (Russische) sabotage gericht op datakabels in de Noordzee is verontrustend, maar voor Den Helder Airport blijkt het zeer gunstig te zijn. Vanwege stijgende kosten en het afnemen van vliegbewegingen was de toekomst van de luchthaven onzeker. Nu het beveiligen van de Noordzee landelijk een hoge prioriteit gekregen heeft, ziet Defensie echter een belangrijke rol weggelegd voor Den Helder Airport.
Dat werd maandagavond duidelijk tijdens een informatiesessie voor raadsleden van de gemeente Den Helder. De informatiesessie (officieel ‘beeldvormende avond’) was bedoeld om de uitdagingen en kansen voor Den Helder Airport (DHA) te bespreken. In de zomer van 2024 hoorde DHA namelijk dat ze structureel meer geld moeten betalen voor het medegebruik van Maritiem Vliegkamp de Kooy. Het Rijk verhoogt de vergoeding die DHA betaalt voor het gebruik van het defensie-terrein omdat de Wet Markt en Overheid voorschrijft dat deze marktconform moet zijn.
Naast de stijgende kosten, ziet de luchthaven de komende jaren het aantal vliegbewegingen naar booreilanden verder afnemen als gevolg van de uitfasering van fossiele brandstoffen. Hierdoor kwam de toekomst van DHA onder druk te staan en moest worden nagedacht over nieuwe activiteiten en investeringen op en rond de luchthaven. Wethouder Fotigui Camara benadrukte aan het begin van de beeldvormende avond dat de lange termijn exploitatie weliswaar onder druk staat, maar dat er op korte termijn geen financiële problemen zijn voor Den Helder Airport.
Toekomstperspectief
Den Helder Airport heeft afgelopen periode samen met de gemeente Den Helder, provincie Noord-Holland, Port of Den Helder en adviesbureau Dietz gesproken over toekomstscenario’s. Die scenario’s zijn vooral gericht op het creëren van meer activiteiten bij de luchthaven. Een veelbesproken activiteit is het vliegen van drones, bijvoorbeeld voor medisch transport, onderwijs of beveiliging. Ook zijn de betrokken partijen volop bezig met een deal met de Kustwacht. De ambitie daarin is om Kustwachtvliegtuigen van Schiphol naar DHA te brengen en zo een “Maritime Air Patrol Center” te creëren.
Het ministerie van Defensie was niet bij de beeldvormende avond aanwezig, maar had wel een memo voor de raadsleden opgesteld. In deze memo sprak Defensie voornamelijk haar steun uit voor DHA. Zo gaf het ministerie aan de initiatieven met betrekking tot drones te ondersteunen. Waar civiele kansen liggen met drones, liggen voor Defensie immers ook kansen. In de memo werd het creëren van corridors (een van bemand verkeer gescheiden route voor drones zodat deze veilig kunnen opereren) van Maritiem Vliegkamp de Kooy naar de Noordzee hiervoor als voorbeeld aangehaald.
Steun Defensie
“Het beveiligen van vitale infrastructuur op de Noordzee is één van onze voornaamste gezamenlijke belangen. Deze infrastructuur dient geïnspecteerd, onderhouden en beschermd te worden. Defensie ziet dat Den Helder Airport een belangrijke en unieke rol kan spelen in het Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur (PBNI), vanwege kenmerken als ligging en de potentie om te voorzien in security-eisen. We stimuleren gesprekken daarover en kijken zeer uit naar de samenwerking om onze gezamenlijke belangen vorm te geven”, was de boodschap van het ministerie van Defensie aan de gemeente Den Helder.
Reinier Kalt van adviesbureau Dietz gaf maandagavond aan dat de huidige situatie bij Defensie voor Den Helder een cadeautje is. “Er is veel gaande en dat biedt nieuwe kansen. De ligging van Den Helder is uniek voor wat betreft de beveiliging van de Noordzee. Met de steun van Defensie is Den Helder terug als het middelpunt van Nederland als het gaat om nationale veiligheid. Dat moeten we benutten. Dit is een ideaal momentum”, benadrukte hij.