Fast & Furious 9 (recensie)

Aan de meest succesvolle filmreeks van de Universal Studio’s lijkt maar geen einde te komen. In 2001 zag de eerste aflevering het levenslicht en bleek het een schot in de roos te zijn. In die tijd waarin snelle mooie auto’s en de fitnessscholen steeds populairder werden, paste de formule van deze film reeks prima, omdat het alles samen bracht.

Neem een aantal gespierde mensen en laat die opgefokt in snelle auto’s door straten achter elkaar aan racen en je hebt de formule te pakken. Je hoeft er alleen nog een verhaal omheen te breien en de kassa rinkelt. In 2001 was de regie in handen van Rob Cohen en speelde Vin Diesel al de hoofdrol. Deze keer is Justin Lin de regisseur. Hij is de man met de meeste afleveringen op zijn naam (5). De cast bestaat ook uit een groep acteurs en actrices die regelmatig terugkeren. Vin Diesel heeft alleen in de tweede film niet meegedaan. In het begin was ook Paul Walker een vaste speler, maar hij overleed bij een auto-ongeluk in 2013. Ook de gespierde Dwayne Johnson en Jason Statham hebben bijgedragen aan de populariteit van de reeks.

Terugblik
In een terugblik zien we hoe de vader van de broers Don (Diesel) en Jakob (Cena) Toretto in een carrace om het leven komt. Het is tevens het moment dat de broers uit elkaar groeien. In een volgend shot zien we hoe Don nu samen met zijn vrouw Letty (Rodrigues) en zoontje een rustig leventje leiden. Dat wordt weer onderbroken als Don’s oude teamleden Roman (Gibson), Tje (Ludacris) en Ramsey (Emmanuel) een beroep op het echtpaar komen doen. Er is een hulpkreet ontvangen van Mr. Nobody (Russell), die met een vliegtuig is neer gestort in het Zuid-Amerikaanse Montecinto

Ze worden gevraagd de crashsite te onderzoeken, want er is een half deel van een belangrijk software instrument bij betrokken. Dit instrument met de naam Aries is in staat alle software op de wereld over te nemen. Het team moet er voor zorgen dat het niet in verkeerde handen komt. Don weigert zijn rustige leventje op te geven, maar als zijn vrouw wel meegaat stapt hij uiteindelijk toch weer in. Midden in de jungle van Montecinto moet met de nodige voertuigen geracet worden om uit handen te blijven van een leger dat allemaal uit is op het vinden van de halve Aries. Dit onderdeel wordt uiteindelijk door een oude bekende gestolen. Deze oude bekende werkt nauw samen met miljardair Otto (Rasmussen). Otto heeft ook de computerexpert Cipher (Theron) in zijn macht. Wat volgt is een actievolle zoektocht naar de Aries onderdelen en de bij behorende sleutel. Een zoektocht die hen brengt naar Tokio, Londen en Edinburgh.

Veel blikschade
De liefhebbers van de serie zullen weer kunnen genieten van de acties met straatraces en heel veel blikschade. De Fast & Furious films zijn ook steevast een reünie voor acteurs en actrices. Naast de vaste deelnemers is er ook altijd wat ruimte om oude bekenden mee te laten spelen. Zo zien we de 75-jarige Helen Mirren als de krasse Queenie door de straten van Londen racen. Ook Kurt Russell speelt in de laatste drie afleveringen een kleine rol als Mr. Nobody. De andere grote naam is Charlize Theron (Atomic Blonde) die als de mooie slimme computer hacker Cipher schittert.

De actiescènes zijn af en toe wel erg over de top. Zelfs Roman verbaast zich er regelmatig over dat ze steeds weer zonder schrammetje uit de acties komen. Er zijn scenes bij die wel erg overdreven zijn. Vooral de kritische kijker die zich stoort aan die dingen die gewoon onmogelijk zijn zal zich regelmatig verbijten. Ook de gevoelige en sentimenteel bedoelde scenes komen in het totaal van de formule wat gekunsteld over. Toch is het een film die je lekker onderuit over je heen moet laten komen. En ja, er komt vast weer een tiende, want aan het einde zien we Jason Statham zich al voorbereiden.

Regie: Justin Lin
Met: Vin Diesel, Michelle Rodrigues, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Nathalie Emmanuel, Thue Erested Rasmussen, Charlize Theron, John Cena, Finn Cole, Sung Kang, Anna Sawai, Helen Mirren, Kurt Russell.