Den Helder

Omstreden fietsgoot Station Zuid wordt vervangen

Advertentie:

Den Helder – De houten fietsgoot bij treinstation Den Helder Zuid wordt deze maand vervangen door een metalen variant, die comfortabeler en gebruiksvriendelijker is. Dat antwoordt het college van de gemeente Den Helder op vragen van de oppositie.

De houten goot was een tijdelijke voorziening die aangelegd was na de verbouwing van het treinstation afgelopen maart. Al snel ontstonden er zorgen over de veiligheid van deze situatie. Zo stelde D66 hierover schriftelijke vragen aan het college en later trokken ook inwoners aan de bel. De Helderse Gin van der Putte startte een petitie tegen de onveilige situatie nadat zij daar met haar zoontje was gevallen. Deze petitie is inmiddels bijna vijfhonderd keer ondertekend.

Naar aanleiding van de val van Gin vroeg ook de oppositie om een aanpak van de situatie. Het college laat in reactie daarop weten dat de goot, zoals gepland, ergens deze maand vervangen wordt. “De fietsgoot en trap zijn gebouwd conform alle geldende regelgeving, zoals ook toegepast op andere stations in Nederland. De goot is ontworpen voor reguliere fietsen. Voor brede of zware fietsen is deze minder geschikt. Bij twijfel of de goot voor sommige gebruikers de beste optie is adviseren wij gebruik te maken van de alternatieve route via de overweg bij de Doggersvaart. Daarnaast kan de lift worden gebruikt”, benadrukt het college.

Een nog betere oplossing met een fietstunnel staat wel op de planning, maar die laat voorlopig nog even op zich wachten.

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

9 reacties

  1. Jammer dat e.e.a. dus duidelijk niet heel serieus genomen wordt. Een station hoort te staan voor mobiliteit, niet voor een beperkte doorgang.

    Heb nog nooit meegemaakt dat je kilometers om moet rijden om onder het spoor door te kunnen. Als het geen auto is, ligt zelfs de spoorbranche er niet van wakker blijkbaar. Niemand ook maar 1 seconde bij nagedacht, oogkleppen op en doen wat er op papier staat.

    1. Er wordt eindelijk eens iets verbeterd.
      Kennelijk moeten er eerst gewonden vallen voordat ze iets doen.
      Dat is duidelijk een signaal dat ze alleen maar kijken naar hoe ze iets kunnen uitvoeren.
      Niet naar hoe ze het veiliger kunnen maken voor de personen.
      Ik zier vaak een fatbike bij deze trap.

    1. Die trapgeul is bedoeld voor mensen die hun fiets mee willen nemen de trein in en die daarvoor niet afhankelijk zijn van een lift. Ze zijn inderdaad niet bedoeld voor fietsen met 30 kilo bagage of kinderen in zitjes en ze zijn ook niet bedoeld voor mensen die fysiek niet sterk of groot genoeg zijn om ze te kunnen gebruiken. Traject Nijmegen – Den Helder trekt nog steeds best wat fietsen in de trein. Al wordt het met de komst van de OV-fiets en de (hier niet beschikbare) OV-e-bike waarschijnlijk wel ietsje minder. Maar de echte fietstoerist lok je niet met OV-fietsen, die wil kilometers gaan maken en dan wil je of een fatsoenlijke huurfiets of je eigen fiets.

      Ik vind, dat het uitgangspunt moet zijn dat je geen lift nodig hebt. Die lift is er om een zo klein mogelijke groep reizigers te dienen, niet om het “makkelijk te maken” voor alle reizigers.

      Er komt wel een normaal toegankelijke doorgang, zoals bij zo’n beetje alle stations. Ze wilden daar alleen nog niet in investeren zolang er bij Zuid nog niet gebouwd wordt. En ja, gezien de bodemloze Nollen-put daar, laat dat wel zien waar de prioriteiten liggen.

      1. maar wordt nu dus gebruikt door mensen met overbeladen fietsen omdat de liften niet werken, weer terug bij punt 1 dat die liften het fatsoenlijk behoren te doen,

        ik ben wel van onderstelling dat de liften alleen gebruikt mogen worden door trein reizigers die deze nodig hebben door welke beperking dan ook, en niet misbruikt mag worden door mensen die voor het gemak het tunneltje willen gebruiken, desnoods incheck poortjes buiten het station oid

  2. Het gaat ook over de trap die niet voldoet,,,,, als dat hetzelfde is als bij andere stations is het dáár ook niet goed.
    Trap is veel te stijl en kleine treden!

    1. Juist, dat was het onderwerp. Knap hoe ze t draaien richting t simpele ( maar nutteloze ) vervangen van de goot.

  3. Omdat op andere stations deze steile trap is toegepast, wil je als fietsvriendelijke ☺ gemeente natuurlijk niet achter blijven en laat fietsers van de ene naar de andere wijk gewoon om laten rijden.

  4. Volgens mij zijn die honderden handtekeningen opgehaald om het model van de trappen, die veel stijler zijn geworden dan de oude, aan de kaak te stellen. Dat nu de fietsgoot wordt vervangen zal dus niets bijdragen dit probleem aan te pakken. Station Den Helder-Zuid dat voor de verbouwingen al in de top 5 stond in de lijst van slechtste stations van Nederland staat nu door deze verslechtering fier aan kop. Proficiat!!

Reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Wellicht ook interessant

Back to top button