Fall (recensie)

In de USA, het land van de onbegrensde mogelijkheden, staan diverse hoge bouwwerken. Niet alleen de wolkenkrabbers halen recordhoogten, ook voor het doorgeven van tv-signalen zijn enorme masten gebouwd. Regisseur Scott Mann (Bus, Tournament) werd geïnspireerd door de 625 meter hoge KXTV/KOVR toren in Californië. Hij schreef samen met Jonathan Frank het scenario voor de bloedstollende thriller met de eenvoudige titel “Fall”. Vallen is als rode draad dan ook het grote schrikbeeld in de film.

We maken kennis met de adrenaline-junkies Becky (Currey), haar man Dan (Gooding) en haar vriendin Shiloh (Gardner). Met z’n drieën beklimmen ze een hoge steile rotswand. Ze hebben er duidelijk plezier in, maar dat verandert als Dan valt en Becky gebroken achterblijft. In het volgende shot zien we haar 51 weken later aan de alcohol verslaafd en nog steeds helemaal ontroostbaar door het verlies van haar grote liefde. In haar appartement bewaart ze de as van haar man Dan. Haar vader James (Morgan) probeert haar weer op het rechte pad te krijgen, maar wordt door haar volledig genegeerd.

Klimmen
Op een dag staat haar vriendin Shilon voor de deur om haar weer wat moed en zin in het leven te geven. Ze komt met het idee om samen een 600 meter hoge tv-mast te beklimmen en daar boven de as van Dan uit te strooien. Het kost wat moeite, maar uiteindelijk gaat ze mee. Na een autorit van zes uur arriveren ze op een afgelegen plek in de woestijn bij de toren en begint de klimtocht naar de top. De oude stalen mast is niet meer zo degelijk en roest aan alle kanten. Als de meiden op het hoogste platform arriveren vieren ze deze prestatie met selfies en wordt de as van Dan uitgestrooid. Na het genieten van het enorme uitzicht wordt het tijd om terug te gaan, maar als blijkt dat de weg terug er niet meer is zitten de meiden gevangen op het kleine platform begint het bloedstollende overleven.

De thema’s overleven, adrenaline kick, maar vooral de angstige momenten op grote hoogte komen uitgebreid aan bod in deze 1 uur en 47 minuten durende thriller. Mensen met hoogtevrees zullen af en toe het hoofd wegdraaien. Grace Caroline Currey geeft mooi het karakter van de zielige Becky weer. Virginia Gardner is de actieve en initiatief nemende Shiloh. Ze is YouTuber en wil alles streamen en mooi in beeld brengen. Beide meiden moeten voor deze rollen toch atletische hoogstandjes tonen die het verhaal geloofwaardig maken. De afgelegen locatie maakt de uitzichtloze toestand meer dan duidelijk. Naast dit probleem blijkt Shilon nog een geheim met zich mee te dragen dat het verhaal nog wat meer diepgang geeft.

Nabewerking
Na de opnamen bleek dat de Amerikaanse filmkeuring de gebruikte taal toch niet geschikt vond voor 13 jaar en ouder (PG-13). Het kreeg de kijkwijzer voor 17 jaar en ouder (R-rating). Om de film geschikt te krijgen voor PG-13 moest deze nabewerkt worden met deepfake technieken. Hierbij worden woorden als “Fuck” verandert in bijvoorbeeld “Freaking”. Deze techniek moest 30 keer toegepast worden en de film kon voor PG-13 de theaters in. Het eindresultaat met of zonder het F-woord is voor de liefhebber van de beklemmende survival-thriller op een paar vierkante meter weer één die je gezien moet hebben.

Regie: Scott Mann
Met: Grace Caroline Currey, Virginia Gardner, Mason Gooding, Jeffrey Dean Morgan, Jasper Cole, Darell Dennis
Kijkwijzer: 16 jaar