Den Helder – De leesvaardigheid van kinderen verhogen, daar zetten KopGroep Bibliotheken en Kindcentrum Schoter Duijn samen de schouders onder. Bibliotheekdirecteur Anita Ruder en schooldirecteur Ingeborg Bisselink-van Veen tekenden dinsdag 3 december een meerjarige overeenkomst voor de ‘Bibliotheek op school’, als start van een duurzame samenwerking. Daarmee kiest Schoter Duijn voor een structurele aanpak om de leesmotivatie en het leesplezier van haar leerlingen te vergroten, want gemotiveerde kinderen lezen meer en beter.
Belangrijk in deze samenwerking is de rol van de leesconsulent, de vertegenwoordiger van de bibliotheek binnen de school. De leesconsulent helpt bij het opstellen van een plan van aanpak. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de landelijke monitor, een enquête waar alle leerkrachten en de leerlingen vanaf groep 5 aan meedoen. De leesconsulent biedt inspiratie rond boeken en (voor)lezen, leesplannen en geeft trainingen aan leerkrachten. Hierdoor gaan de leerlingen meer lezen, krijgen ze meer leesplezier én worden ze beter in taal. Belangrijk bij deze aanpak is een passende collectie voor de schoolbibliotheek.
Mede dankzij een landelijke subsidie kunnen KopGroep Bibliotheken en Schoter Duijn er samen voor zorgen om het plezier in lezen bij de kinderen te stimuleren. De samenwerking is er ook op gericht om ouders te informeren over het belang van thuis (voor)lezen en praten over boeken. Met slechts een kwartier per dag (voor)lezen leert een kind ruim 1.000 nieuwe woorden per jaar.
Rijke leesomgeving creëren
Schooldirecteur Ingeborg Bisselink-van Veen zegt daarover: “Stichting Lezen benadrukt het belang van een gezamenlijke inspanning van scholen en bibliotheken om een rijke leesomgeving te creëren, die alle leerlingen ondersteunt. Samen met KopGroep Bibliotheken willen wij onze thematische aanpak van het leesonderwijs, waarbij rijke teksten en contexten uit de zaakvakken centraal staan, nóg beter toegankelijk maken voor onze leerlingen en hun ouders.”
KopGroep Bibliotheken werkt al jaren samen met circa 70 scholen in de regio en streeft ernaar om de komende jaren meer scholen te laten aansluiten bij het concept van de Bibliotheek op school. De landelijke subsidie geldt dit schooljaar voor 14 door het Rijk geselecteerde basisscholen in de regio.
Een leesconsulent op een basisschool…..het mag wat kosten. Vroeger hadden we zes klassen op de lagere school en konden we op 12 jarige leeftijd lezen, (hoofd)rekenen en schrijven. Nu zijn er 8 groepen (?) en moet er een leesconsulent aan te pas komen om de leesvaardigheid te verhogen. De leesconsulent moet de leerkrachten (onderwijzers en onderwijzeressen) trainen. Waar is het mis gegaan in het onderwijs?
“Vroeger” hadden we twee jaar kleuterschool, gevolgd door 6 jaar lagere school. Nu heb je 8 groepen. Beide 8 jaar dus.
De meeste kinderen kunnen ook nu gewoon op 12 jarige leeftijd lezen, rekenen en schrijven. De één beter dan de ander, maar dat was vroeger niet anders. De scholen van nu hebben wel extra uitdagingen omdat mobieltjes, sociale media en games veelal de plek innemen van het leesplezier. Vroeger lazen we meer omdat er niet zoveel andere prikkels waren. Daardoor gaat ook het taalgebruik achteruit. Het heeft gewoon niet zoveel zin om vroeger met nu te vergelijken. Ik vind het heel goed dat er een plan van aanpak komt om kinderen het lezen weer te laten ontdekken.
https://www.aob.nl/actueel/artikelen/inspectie-onderwijskwaliteit-op-te-veel-scholen-onder-de-maat/
Ik denk dat er vroeger ook genoeg “ondermaats” onderwijs was, maar dat er toen simpelweg geen controle systeem was. Tijden zijn veranderd dus het onderwijs gaat daarin mee. De manier waarop ik in de schoolbanken zat (lang, lang geleden : ) zou nu echt niet meer passen. Maargoed, ik hoop dat scholen met alle uitdagingen van deze tijd leren omgaan en weer kwalitatief goed onderwijs gaan aanbieden. Daar hebben de kinderen wat mij betreft recht op. En daar vinden wij elkaar wel denk ik.
ik vraag me af waarom dit niet meer zou passen in deze tijd? het gaat er toch om dat er geleerd wordt? bent u (of ik) er een slechter mens van geworden, nou dacht het niet? moet alles tegenwoordig alleen maar gezellig, lief, en leuk zijn, nou zie het bedroefende resultaat
Jazeker, dat ben ik helemaal met u (Harmke) eens. Kinderen hebben recht op goed onderwijs. Misschien moeten we ‘ns over de grens kijken hoe ze het daar doen. Singapore, Japan, Zuid-Korea staan aan de top vwb de kwaliteit van het onderwijs. Maar goed, ik heb makkelijk praten vanaf de bank en heb de wijsheid ook niet in pacht.
En dan kun je je nog afvragen of die kinderen in die landen het beter doen op school vanwege de kwaliteit van het onderwijs, of omdat ze simpelweg beter in staat zijn om leerstof tot zich te nemen.
Het blijkt namelijk dat kinderen die op jonge leeftijd uit China of Korea zijn geadopteerd in Nederland beter presteren op school dan kinderen die uit andere landen hier naartoe zijn gehaald.
Ik weet: met een beetje kwade wil kun je dit een racistische benadering noemen, maar zo is het niet bedoeld: de feiten spreken voor zich. Niet alle mensen, noch alle culturen zijn blijkbaar gelijk. Dertig procent van de adoptiekinderen uit China of Korea zit hier in Nederland op het VWO…..
Tja, er spelen natuurlijk meer factoren mee dan alleen het onderwijs. Het begint al bij de opvoeding. Maar dat Aziatische adoptie kinderen het zo goed doen dat wist ik niet.
De twee zinnen die schooldirecteur Ingeborg uitspreekt onder “Rijke leesomgeving creëren” moest ik twee lezen om ongeveer te begrijpen wat zij daarmee bedoelt. Dat daarmee de toegankelijkheid voor de leerlingen en hun ouders daarmee nog beter worden, geloof ik niet. Iets duidelijk en begrijpbaar overbrengen aan leerlingen is een taak van het onderwijzend personeel. Ik zou daar de ouders niet bij betrekken.
Hé strandloper ik mis het woord ‘keer’ in je reactie en tweemaal ‘daarmee’ deugt ook al niet. Ga terug naar school!
Tja, daar slaat u de spijker op zijn kop, Strandloper. Leesplezier vergt prettig leesbare zinnen.
Goede zaak om dat leesplezier te stimuleren, maar wat kun je in dezen verwachten van een schooldirecteur die een zin produceert als: ‘Samen met Kopgroep Bibliotheken willen wij onze thematische aanpak van het leesonderwijs, waarbij rijke teksten en contexten uit de zaakvakken centraal staan, nog beter toegankelijk maken voor onze leerlingen en hun ouders.’ Dan haak je toch af, omdat al het plezier in lezen je vergaat?Misschien dat een leesconsulent in dat opzicht een goede taak kan verrichten….
Overigens: de beste manier om te leren lezen is een spannend boek open te slaan. Iemand die je vertelt dat lezen leuk en verrijkend is, dat werkt niet. Dat ontdekt een kind zelf, of niet natuurlijk. Je hebt nu eenmaal lezers en niet-lezers: dat is van alle tijden. Dwang of stevige begeleiding, helpt niet. Zie de beruchte boekenlijst op de middelbare school.
De rol van de sociale media is, zoals Harmke hierboven terecht signaleert, een probleem. Kinderen appen elkaar in hippe straattaal en krijgen voortdurend misvormde teksten onder ogen, waardoor ze gaan denken dat dit normaal taalgebruik is. Een fatsoenlijke zin formuleren is er niet meer bij, laat staan een fraaie….
Het functioneel analfabetisme neemt zorgwekkende vormen aan. Het is de vraag of dat tij is te keren door het aanstellen van een leesconsulent. Ik ben bang van niet, maar ik heb het gelukkig wel vaker mis…..
de groep niet Nederlanders is tegenwoordig oververtegenwoordigd in de klassen, dat heeft er niets mee te maken zeker……
Of ze hier in Den Helder oververtegenwoordigd zijn, zoals in de grote steden in Nederland inmiddels wel het geval is, betwijfel ik, maar dat ze het onderwijsniveau in algemene zin naar beneden halen en veel begeleiding behoeven, laat zich moeilijk ontkennen, zo blijkt uit onderzoek…. En wie dat wel ontkent, heeft een (school)bord voor zijn kop.