Hippolytushoef – Dat de snelheid op de Gemeenelandsweg in Hippolytushoef omlaag moet, dat is een ding wat zeker is. Maar hoe? Maandagavond was er in de kantine van de sporthal in Hippolytushoef een bijeenkomst voor de omwonenden. Zij konden hun mening geven over de te nemen maatregelen.
Sommige bewoners hadden een tijdje geleden al hun zorgen geuit en dit heeft er toe geleid dat de gemeente het verkeerskundig bureau IV-Infra heeft gevraagd om een plan te maken. Medewerker Stefan van Lith, Senior Adviseur Ruimte & Mobiliteit van het bureau vertelde wat de eventuele oplossingen zouden kunnen zijn. Het gedeelte van de Gemeenelandsweg waar het om gaat is van de Slingerweg tot aan het kombord. Dus binnen de bebouwde kom.
Onder de 26 aanwezigen ontstond enige rumoer toen bleek dat er ook omwonenden waren vanuit het buurtschap Smerp. Zij dachten dat het de gehele Gemeenelandsweg betrof omdat ook zij een brief met een uitnodiging van de gemeente hadden ontvangen. Toch bleven zij wel zitten en probeerden ook zij mee te denken in oplossingen.
Metingen
Vooraf waren er al verschillende metingen verricht op de weg en het blijkt dat er per etmaal 800 voertuigen passeren, waarvan 247 fietsers. De snelheid van de motorvoertuigen was gemiddeld vijftig kilometer per uur, daar waar dertig als maximum geldt. Ongeveer vijftien procent reed harder. Dus de snelheid is het grootse issue en moet omlaag.
Via een Mentimeter werden vragen gesteld aan de aanwezigen, waarbij zij hun voorkeur voor een bepaalde snelheidsremmer konden aangeven. Deze uitkomsten worden meegenomen in een latere bijeenkomst, waar weer kan worden gestemd om zodoende tot een uiteindelijke oplossing te komen.
Wegversmalling
Wat wel vaststaat is dat er bij het kombord van Hippolytushoef een soort wegversmalling komt. Dit om aan de weggebruiker te laten zien dat hij/zij een dertig kilometer per uur zone inrijdt. Verder werden er verschillende methoden naar voren gehaald om de snelheid van het verkeer in de bebouwde kom te temperen.
Stefan van Lith: “Dat iedereen gewoon dertig kilometer per uur gaat rijden is een utopie, want dit gaat nooit gebeuren. Mensen blijven te hard rijden, maar als dit binnen de perken blijft is het niet zo erg. In de laatste zes jaar is er op dit stuk weg één ongeval geregistreerd. Dit zeg natuurlijk niet alles, want er kunnen in die tijd ook wel bijna ongevallen zijn gebeurd. Deze worden niet meegeteld. Maar hieruit blijkt wel dat het geen levensgevaarlijke weg is.”
Volgende bijeenkomst
Er zal te zijner tijd weer een bijeenkomst worden gehouden waar er kan worden gestemd op de voorkeursvarianten. De bedoeling is om volgend jaar met de werkzaamheden te starten. Meedenken kan op denkmee.hollandskroon.nl.
Tjongejonge, in zes jaar tijd één ongeval geregistreerd en slechts 15% rijdt te hard. Maar toch moet er een hoop geld worden gespendeerd om de mensen te dwingen nog langzamer te rijden. Een verkeerskundig bureau wordt ingeschakeld (voor veel geld) bijeenkomsten worden gehouden. Het kan niet op. Geld speelt kennelijk geen rol.