Plane (recensie)

Wanneer je een acteur nodig hebt die de gewone man uitstraalt, maar in het verhaal zich moet ontpoppen tot een ware held dan kom je al snel uit bij Liam Neeson of Gerard Butler. Butler heeft al een aantal keren aangetoond dat deze rol hem op het lijf geschreven is. Zo was hij onder meer te zien als Mike Banning in de films Angel has fallen, London has fallen en Olympus has fallen. Dus een goede keus van de Franse regisseur Jean-François Richet om Butler te contracteren voor de hoofdrol in Plane.

Het loopt tegen het eind van het jaar als piloot Brodie Torance (Butler) op het vliegveld van Singapore zich haast naar zijn vliegtuig. Al lopend is hij aan de telefoon met zijn dochter in Honolulu, die hij belooft om na de vluchten bij haar oud en nieuw te komen vieren. Het zijn nog maar twee vluchten naar Honolulu via Tokio. Zijn vliegtuig van Tailblazer Airlines vlucht 119 moet over de Chinese zee wel door een slecht weer gebied. In het vliegtuig zijn copiloot Dele (An) en stewardess Bonnie (Pineda) en kunnen de passagiers na inspectie aan boord. Het is maar een kleine groep van 14 mensen, maar op het laatst komt er nog een geboeide gevangene aan boord. Deze grote indrukwekkende donkere man Louis Gaspare (Colter) en zijn begeleider worden achter in het vliegtuig gezet.

Plane (foto: Kenneth Rexach).
Slecht weer
De vlucht lijkt voorspoedig te gaan, maar als het in slecht weer terecht komt zijn de problemen niet meer te overzien. Het vliegtuig kan niet verder en zal crashen of een noodlanding moeten maken. Brodie weet met veel kunst- en vliegwerk het toestel een noodlanding te laten maken, maar heeft geen idee waar hij terecht is gekomen. Zijn grootse zorg en plicht is om zijn passagiers weer veilig naar huis te krijgen. Als blijkt dat hij op een eiland terecht is gekomen waar rebellen onder leiding van Junmar (Taylor) het voor het zeggen hebben, wordt de situatie er niet beter op. Echte hulp is niet snel te verwachten. Onder deze omstandigheden blijft Brodie zich bewust van zijn taak om de passagiers ten aller tijden te beschermen. Wat kan het crisisteam onder leiding van Scarsdale (Goldwijn) in New York, de thuishaven van Tailblazer Airlines, voor hem betekenen. Wat te doen met de geboeide spierbal.

De film laat traditiegetrouw de kijker aan het begin mooi kennis maken met de personages. Natuurlijk Gerard Butler als weduwnaar Brodie Torrance, die altijd een foto van zijn dochter mee draagt. Yoson An als Dele, de copiloot die een foto van zijn jonge gezin met zich meedraagt. Daniella Pineda als Stewardess Bonnie is het vrouwelijke element in het verhaal. Mike Colter is de imposante boef die in het begin weinig van zich laat horen. Het verhaal bouwt lekker op naar een spannende climax. Evan Dane Taylor is de keiharde rebellenleider Junmar. De noodlanding houdt je op de punt van je stoel. Ook als we zien welke problemen zich voor doen als blijkt dat het eiland wordt beheerst door meedogenloze rebellen wordt de spanning op een hoger level getild. De film mag zich scharen onder de lekkere avonturenfilms die zeer spannend opbouwt naar de climax. De regisseur is er goed in geslaagd om het publiek één uur en drie kwartier in het verhaal te houden.

Regie: Jean-François Richet
Met: Gerard Butler, Daniella Pineda, Mike Colter, Tony Goldwyn, Lilly Krug, Kelly Gale, Evan Dane Taylor, Remi Adeleke, Tara Westwood, Yoson An
Kijkwijzer: 16 jaar