
Noordkop – Tijdens de Regionale Raad Noordkop (RRN) werd emotioneel gesproken over de aankomende openbaar vervoer-concessie voor Noord-Holland Noord. Het spits werd afgebeten door Rick Tromp, concessiebeheerder voor Noordwest-Holland Noord, namens de provincie Noord-Holland. Door middel van een presentatie gaf hij aan waar we nu zitten in het proces en wat het concept-programma van eisen (PvE) van de provincie is voor de nieuwe concessie.
Deze nieuwe concessie start op 16 juli 2028. Duidelijk werd dat reacties vanuit gemeenten voor 12 juli binnen moeten zijn bij de provincie en zienswijzen van inwoners voor 3 juli. Het concept PvE ligt momenteel op negentig procent van wat er nu aan ov-vervoer is. Dat is volgens Tromp geen bezuiniging, maar een uitdaging aan de aanbieders om op een innovatieve manier een bonus te kunnen bieden. Daarbij is er geen garantie dat bestaande lijnen niet verdwijnen.
Voor Huisduinen is de kans in het nieuwe PvE groot dat er geen OV meer komt. Voor Ewijcksluis en Westerland geldt in principe hetzelfde, maar die liggen op een bestaande route tussen andere kernen. Kees Bazen (Samen actief Den Helder) vroeg of er nog een bus kwam richting het stadhuis op Willemsoord. Volgens Tromp zijn hier geen concrete plannen voor. Arnold Philipsen (Senioren Hollands Kroon) vroeg waarom er geen extra verbinding naar de Helderse haven kwam in verband met de voorgenomen uitbreiding van defensie en offshore wind. Volgens Tromp is de provincie wel in gesprek met belangrijke werkgevers om te zien wat er nodig is.
Julianadorp
Bazen sneed het onderwerp Julianadorp als eerste aan, waarbij de stelling was dat één bus per uur echt veel te kort is voor de verbinding van Julianadorp met Den Helder. Marije Boessenkool (GL), die ter plekke een zienswijze had ingediend, stelde dat het onlogisch is om tweemaal per uur vanuit Julianadorp naar Schagen te reizen, want slechts een beperkt deel van de reizigers gaat maar met de trein door richting Alkmaar. Reizigers uit Julianadorp hebben volgens haar vooral behoefte om via Den Helder te reizen, omdat slechts een klein deel via station Zuid dan doorgaat naar het zuiden en de overgrote deel juist naar Scholen aan Zee, NW-ziekenhuis of het centrum van Den Helder willen. Daarnaast zou het openbaar vervoer volgens Boessenkool een voorliggende voorziening moeten zijn, want het verschralen van lijnen geeft een steeds verder toenemende neerwaartse spiraal omdat mensen dan alternatieven gaan zoeken. Volgens Tromp wordt de keuze voor Schagen of Den Helder momenteel overgelaten aan de vervoerder.
Ook Joris Schutte (Beter voor Den Helder) stelde dat Julianadorp (nu 15.000 inwoners) steeds verder uitgebreid wordt, waarbij vooral jongeren in de winter de behoefte hebben om naar Den Helder te kunnen reizen. Anjo van Dam (CU Den Helder) zou naast het verbeteren van de frequentie tussen Julianadorp en Den Helder ook graag een betere aansluiting zien op station Zuid qua tijden dat de trein vertrekt en aankomt, want nu sluit dit volgens haar totaal niet aan. Ook zou zij graag een behoeftepeiling bij jongeren van Scholen aan Zee zien. Christine Jellema (VVD Den Helder) had het gevoel dat de opmerkingen over Julianadorp onvoldoende weerklank vonden bij de antwoorden van Tromp.
Door de vele vragen over Julianadorp stapte gedeputeerde Jeroen Olthof in, die aangaf dat hij de opmerkingen over Julianadorp zeker gehoord had en dit ook serieus mee zou nemen als zienswijze. Olthof hield een gedreven pleidooi voor het beste openbaar vervoer, waarvoor hij zijn uiterste best zou doen, maar gaf ook aan dat lijnen waar gemiddeld maar twee mensen in de bus zitten nu eenmaal niet te betalen zijn en andere lijnen daarmee tekortdoen.
Deadline
Boudien Glashouwer (CDA Schagen), Marga Mulder (Seniorenpartij Schagen) en Angelique Ligthart (VVD Schagen) ageerden vooral tegen het late tijdstip (tot 12 juli) voor raadsleden om nog via een zienswijze te kunnen reageren. Ook aan de mogelijkheid voor inwoners, die eigenlijk op dit moment al voorbij was, vonden zijn onvoldoende ruchtbaarheid gegeven. Olthof wilde geen uitstel geven voor de zienswijze van gemeenten, maar was wel bereid om zienswijzen voor inwoners ook tot 12 juli mee te nemen.
Olthof kreeg daarbij steun van Rogier Bruin (VVD Den Helder) die stelde dat het concept PvE al vanaf eind mei verspreid is om er zes weken lang zienswijzen op te kunnen indienen. Daarnaast heeft de provincie dit volgens Bruin onder meer ook via een persbericht op Regio Noordkop kenbaar gemaakt. Verder is het volgens de liberaal juist ook de taak van de colleges om dit ter kennis van de raadsleden te brengen, zoals bijvoorbeeld de gemeente Texel volgens Bruin wel heeft gedaan. Sylvia Buczynski (PvdA Hollands Kroon) sloot positief af door te stellen dat Hollands Kroon in elk geval blij was met de extra buslijn die in het PvE staat.
Zelf de discussie discussie in de regioraad beluisteren kan via het videofragment
Dus die bus naar Huisduinen, die we sinds kort hebben, gaat in de volgende concessie waarschijnlijk weer verdwijnen.
Nou, zie hier 1 van de redenen waarom je in NL er absoluut het beste aan doet om jezelf NIET afhankelijk te maken van Openbaar Vervoer. Je weet nooit wanneer een pennenlikker ergens besluit dat jouw bus nooit meer rijd….. of voortaan nog 1 keer per uur een keer langskomt. Je belangen als “gewone inwoner” worden achtergesteld ten opzichte van de “belangrijke reizigersstromen zoals forenzen en scholieren”.
Maar dat is nog niets vergeleken met bijvoorbeeld Enkhuizen. Daar rijdt helemaal geen “echte bus”. Daar heb je alleen een buurtbus, die niet bruikbaar is voor mensen in een rolstoel, mensen met een rollator of mensen met een kinderwagen. Nee, daarmee lok je het volk het OV wel in. Wij wilden eigenlijk een keer naar Enkhuizen om daar een midweek of lang weekend te verblijven in het recreatiepark daar aan het water. Maar helaas…. wij komen met de trein en hebben een kinderwagen bij ons. Dat voelt dus niet direct als een heel warm welkom. En Europarcs netjes mensen nog maar aansporen om vooral met het OV naar Enkhuizen te komen. WELK OV DAN?!