Den HelderTexel

TESO verwacht meer stremmingen: “meer overlast voor bewoners Den Helder”

Texel / Den Helder – Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) verwacht dat de veerdienst moeilijker bereikbaar wordt als de stedenbouwkundige ontwikkelingen in Den Helder worden doorgezet. Dat zei president-commissaris Frank van den Broeck tijdens de aandeelhoudersvergadering in de Texelse sporthal. “Dat betekent meer verkeersoverlast voor de bewoners van Den Helder.”

TESO juicht mooie stedenbouwkundige ontwikkelingen, zoals het project Dijkzone waarbij woningen op de dijk worden gebouwd, in Den Helder toe. “Maar we maken ons wel zorgen over de impact hiervan”, zegt de president. “Met name voor de bereikbaarheid.” Het is voor TESO duidelijk dat als de parkeercapaciteit niet wordt uitgebreid er problemen ontstaan. Door de beoogde nieuwe ontwikkelingen in Den Helder zal de bereikbaarheid in het geding komen. “Dat betekent meer verkeersoverlast voor de bewoners van Den Helder en de andere gebruikers van de N250. Dus ook voor de mensen die naar de veerhaven gaan.”

Enkele jaren geleden bood TESO met onder meer de gemeente, Koninklijke Marine en de ondernemersverenigingen op Texel en in Den Helder het manifest N250 aan de Statencommissie Mobiliteit van de provincie. “We hadden destijds nog goede hoop dat er een oplossing gevonden zou worden”, zegt Van den Broeck. De weg slibt regelmatig dicht door met name het verkeer dat naar Texel gaat. Daardoor is ook onder meer de Koninklijke Marine moeilijk bereikbaar. “Kort gesteld doen we een verzoek voor een verbetering van de bereikbaarheid van Den Helder.”

Ongelijkvloers
Volgens de president lag er een plan om de kruising Ruygweg en de Van Kinsbergenbrug aan te pakken. “Het idee was om deze ongelijkvloers te maken. Dat was een plan van Royal Haskoning uit 1998. We zijn nu jaren verder. Er is weinig vooruitgang geboekt. En het is wel duidelijk geworden dat die ongelijkvloerse oplossing er niet komt.”

Ondertussen wordt er opnieuw nagedacht over verbetering van de bereikbaarheid. “Dit keer gebeurt dat binnen het gremium Maritiem Cluster waarin ook de provincie is vertegenwoordigd. TESO volgt deze ontwikkelingen dan ook met grote belangstelling.” In 2020 zijn er zogeheten intelligente verkeersinstallaties in Den Helder geplaatst. “Op een deel van de N250 is hierdoor de doorstroming verbeterd”, zegt Van den Broeck. “Alleen tussen de verkeerslichten bij Lands End en het Molenplein doen auto’s die van de boot afkomen er gemiddeld 21 seconden langer over om deze afstand af te leggen. Kennelijk omdat het verkeerslicht bij het Molenplein korter op groen staat.”

Volgens Van den Broeck heeft dat voor de veerdienst grote gevolgen. “We kunnen dan de schepen niet snel genoeg lossen. En als we niet kunnen lossen, dan kunnen we ook niet laden.” Daardoor ontkomt TESO er niet aan om de boot tegelijk te laden en te lossen. “Dat is lastig voor de medewerkers, maar ook verwarrend voor de reizigers. Maar het is noodzakelijk om binnen de dienstregeling te kunnen blijven varen.”

Meer brandstof nodig
Boten die later vertrekken zijn volgens de president slecht voor het milieu. “Want als deze sneller moeten varen, is het voor iedereen duidelijk dat er meer brandstof nodig is en wordt er meer emissie uitgestoten. Dus de intelligente verkeersinstallatie in Den Helder is niet zo intelligent als we gedacht hadden.”

Toon meer

NH Nieuws

De bron van bovenstaand bericht is NHNieuws, de provinciale omroep voor Noord-Holland. Zij is mediapartner van Regio Noordkop.

Wellicht ook interessant

4 reacties

  1. Jammer dat Teso de oplossing van hun problemen vooral bij gemeente Den Helder neerlegt. Het eerlijke verhaal is dat de beddencapaciteit op Texel tot in het absurde verhoogd is. De grote file op de Pontweg op Texel is hier in de zomer een bewijs van. Om het verdienmodel van Teso en gemeente Texel niet te verstoren mag Den Helder dit oplossen en ook alle kosten dragen. En overigens staan op het Molenplein de verkeerslichten al helemaal afgesteld op het afkomende verkeer van Texel. ( kom hier dagelijks langs)

  2. enige goede oplossing is een transferium op Kooijpunt en op Texel alleen bestemmingsverkeer als feitelijke bewoners en leverancies toelaten, rest als toeristen, dagjesmensen, bezoek, etc, met de bus, lopend of met de fiets

  3. Toltunnel vanaf Den Oever.
    Directe aansluiting op de A7

    Zijn we in één x van dat gezeik af!

  4. Hoogste tijd om een overtollig viskotter af te zinken in de monding van de Teso haven.

Back to top button
%d bloggers liken dit: