Dienstverlening Texelhopper weer op orde

Texel – De Texelhopper is een vraaggestuurde busdienst op het eiland Texel, bestaande uit een reguliere buslijn met vaste rijtijden en vier busjes die op aanvraag ritten rijden.

De Texelhopper had in 2014 een moeizame start als pilot, maar bleek uiteindelijk een succes. De klantwaardering was positief en het gebruik nam sterk toe. De provincie heeft de Texelhopper daarom opgenomen in de opdracht voor het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord.

De Texelhopper had bij het ingaan van de nieuwe OV-concessie (juli 2018) een problematische start. Door een falend softwaresysteem konden reizigers geen gebruik maken van de busdienst. De provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord, waar Texel deel van uitmaakt. Vanwege het niet voldoen aan de eisen legde de provincie Noord-Holland aan de exploitant van de Texelhopper, Connexxion, een boete op van ruim 280.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk. Dat deel is nu kwijtgescholden. Connexxion heeft inmiddels het softwaresysteem aangepast, waardoor aan vrijwel alle vervoersverzoeken op tijd voldaan wordt. Dat is terug te zien in het groeiend aantal reizigers. De provincie int daarom het voorwaardelijke deel van de boete niet.

De huidige prestaties van de Texelhopper zijn weer op het gewenste niveau. De bussen rijden weer op tijd en het aantal reizigers groeit weer.

Mobiele versie afsluiten