Den Helder

Zoektocht naar fietsenstalling Helderse binnenstad stilgelegd

Advertentie:

Den Helder – De plannen voor een nieuwe fietsenstalling (of stallingen) in het centrum van Den Helder zijn voorlopig stilgelegd. Dat blijkt uit antwoorden van het college op vragen van D66. Het college zegt dat er momenteel geen financiële middelen beschikbaar zijn om nieuwe fietsparkeerlocaties te realiseren.

In 2023 werd onderzocht of de kelder van het voormalige V&D gebouw kon dienen als fietsenstalling, maar dit bleek niet haalbaar. Het gemeentebestuur heeft sindsdien gezocht naar alternatieven. Er is echter nog steeds geen geschikte locatie gevonden voor een fietsenstalling in de Helderse binnenstad en dat heeft twee redenen, aldus het college.

De eerste reden is simpelweg het vinden van een locatie. “Voor leegstaande winkels geldt dat het vaak niet gewenst is om een waardevol pand op te offeren voor het invullen van de fietsparkeerbehoefte. De verwachting is ook dat zo’n soort fietsenstalling een negatief effect heeft op de rest van het straatbeeld. Daarnaast kennen de ruimtes een relatief hoog investeringsbedrag per fiets, waardoor de locaties financieel ook niet efficiënt zijn. Ook rondom het stationsgebied is er nog geen geschikte locatie vrijgekomen”, zo legt het college uit.

Geen geld
De tweede reden is dat de financiële situatie veranderd is. Ten tijde van het onderzoek naar de haalbaarheid van een fietsenstalling in het voormalige V&D gebouw was 1,2 miljoen euro gereserveerd voor de realisatie daarvan. Vanwege het ‘ravijnjaar’ 2026 moest de gemeente Den Helder tijdens het opstellen van de meerjarenbegroting 2025-2028 echter flink bezuinigen. Het college en de gemeenteraad hebben er toen voor gekozen om die 1,2 miljoen euro weg te bezuinigen. Het project ‘fietsenstalling in de binnenstad’ heeft momenteel dus geen financiële middelen.

Het college heeft het proces daarom stilgelegd, totdat er opnieuw geld wordt gereserveerd. “Financiële middelen zijn noodzakelijk om tijdig te kunnen reageren op het mogelijk vrijkomen van panden binnen het zoekgebied”, benadrukt B&W. Er wordt nog wél gekeken naar integratiemogelijkheden bij andere grotere projecten die binnen het zoekgebied plaatsvinden. Verder benadrukt het college dat ProRail de ondergrondse fietsenstalling bij het treinstation een kwaliteitsimpuls heeft gegeven.

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

12 reacties

  1. Een grasveld op Willemsoord
    Tonnen voor een onnodig kunstwerk op de dijk
    Dure bouwprojecten in de stad
    En dan geen geld voor een fietsenstalling waar iedereen wat aan heeft? Onzin, dan gebruik je het gereserveerde geld van dat dijk kunstwerk.

    1. Da’s gewoon een kwestie van prioriteiten natuurlijk. Moet je maar eens kijken wat een prachtige nieuwe fietsenstalling ze bij het gemeentehuis hebben. Zitten heel bijzoneder en vooral heel duren spanten in. Helaas is de fietsenstalling ’s avonds, ’s nachts en ’s ochtends vroeg niet bruikbaar voor het publiek. Dan zit hij op slot en kunnen alleen pashouders erin.

      En ja inderdaad, dat is die fietsenstalling waaruit ze laatst een groot aantal dienstfietsen van de BOA’s hebben gestolen zonder dat iemand het doorhad.

      Dit toont precies aan hoe belangrijk het gemeentebestuur het kernwinkelgebied nou eigenlijk vindt: niet. Het is niet dat er echt niets kan, men wil gewoon niet en gebruikt wat praatjes om te laten lijken dat ze zo hun best doen maar dat het – door de bijzondere Helderse omstandigheden – in het hele land kan maar hier niet.

      Als je nog geen fietsenstalling kunt realiseren in een langzaam stervend kernwinkelgebied wat al jaren zwaar te lijden heeft onder jaren uitlopende verbouwingswerkzaamheden, dan moet je eigenlijk gewoon realistisch zijn en heel ver weg blijven van bijvoorbeeld een Dijkkwartier. Dat is gewoon te hoog gegrepen.

  2. zo’n stalling gaat toch niet veel gebruikt worden, enige zinvolle plek voor een centrale stalling is het station, de rest van de fietsers zet de fiets het liefst zo dicht mogelijk bij de besteming, doet het boodschapje en vertrekt weer, de tijd van slenteren door de stad is al lang voorbij

    1. Ja, hier in Den Helder wel. Maar wij zijn – ja, vanwege het ijsbaan debacle dit jaar – in de periode voor Kerst en in de Kerstvakantie de stad uitgegaan voor het slenteren door een (andere) stad. Je ziet overal wel dat het winkelaanbod minder wordt, maar hier in Den Helder is het allemaal echt toch wel meer dan 1 tandje troostelozer hoor. Tijdens de Kerstvakantie zijn we ruim een week naar onze vorige woonplaats gegaan en daar heb ik gezien dat ze echt flink meters aan het maken zijn. Natuurlijk nemen ze in die plannen mee, dat het aanbod aan fysieke winkels kleiner en anders aan het worden is…. maar ik was echt positief verrast. Het was er gezellig druk en de horeca had het ook druk genoeg. Er is flink ingezet op voorzieningen die “verblijven in het centrum” aangenaam maken, ook als je even niet zou willen winkelen.

      Het hele uitzichtloze aan het drama hier in het centrum en dan nog de kleine drama’s over verprutste jaarwisselingen en de onwil om verder te investeren in voorzieningen, heeft er volgens mij ook wel voor gezorgd dat iedereen het vertrouwen inmiddels wel kwijt is en inderdaad alleen nog naar het centrum gaat voor “dat ene boodschapje”. En dat zie ik de komende jaren ook absoluut niet veranderen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. En vanuit het gemeentebestuur hoeven we duidelijk ook niet echt de aandacht te verwachten, want die zijn heel druk met Willemsoord. De ontwikkeling van de binnenstad lijkt aardig ontploft.

      1. Oja, vergeten te vermelden: voor de zomer van 2025 krijgt het horecaplein op – jawel – Willemsoord wel een fietsenstalling. Op Willemsoord gaat alles veel makkelijker natuurlijk. Willemsoord heeft ook duidelijk prioriteit boven het centrum.

        1. op Willemsoord horecaplein heeft het tenminste nog nut als je de honderden fietsen nu ziet tegen de hekken, de binnenstad bouwput gaat het niet werken, kunnen ze beter de stallingshekjes Beatrixstraat verbeteren en of vermeerderen

          1. Fietsenstallingen in stadscentra kunnen prima werken hoor. De stad waar ik na mijn geboorte woonde, heeft nu een verbod ingesteld om – in het centrumgebied – je fiets aan straatmeubilair te verankeren met een kettingslot. Er zijn voldoende openbare fietsenstallingen en overal rondslingerende fietsen zijn niet al te best voor je straatbeeld. Er zijn dus geen beugels specifiek voor fietsen en je fiets wordt verwijderd als je hem aan een ander stuk straatmeubilair verankert. De openbare fietsenstallingen zijn overigens gratis en daar mag je je kettingslot natuurlijk wel gebruiken.

            Wilden wij niet iets met toerisme in de toekomst en meer ruimte voor de fiets in dat kader? Nou, dan maak je mij dus niet wijs dat een fietsenstalling niet past in dat beeld. Ook stellen dat “een fietsenstalling niet werkt in een puinhoop als die van ons”, vind ik geen heel sterk argument om het dan maar niet te doen. Dan heb je alleen nog wat meer te doen (en dat is ook zo, centrum is al jaren aardig kansloos en de verbeteringen lopen inmiddels vertragingen op van “min of meer onbepaalde tijd” soms.

            1. mensen shoppen al jaren niet meer in de bouwput, daar gaan ze voor naar Schagen of verder, ze komen alleen in de binnenstad voor de vergeten dingetjes, dan gaan ze niet stallen in een afgelegen stalling om 10 minuten te moeten lopen voor de labello, vandaar zijn de fietsstalhekjes in de Beatrixstraat best toerijkend

              voor de toeristen zou een knappe bemande stalling onder het station, op Willemsoord, of in ieder geval ergens in de buurt van toeristische trekpleisters van welke de binnenstad er niet één is wel iets zijn

  3. vandaag zag ik dat ziengs schoenenwinkel ook gaat sluiten. ga zo door gemeente met de binnenstad onaantrekkelijk te maken. geen fietsers in het centrum. veel te gevaarlijk

  4. Eerst automobilisten pesten dat zij besluiten om met de fiets naar deze fietsvriendelijke? stad te gaan en dan zorgen dat er geen faciliteiten mogelijk zijn.
    Dan maar thuis achter het toetsenbord de boodschappen bestellen, hoeven we ons ook geen zorgen te maken om de sanitaire voorzieningen die in de stad ontbreken.

  5. Beste inwoners van Den Helder,
    We kunnen u met gepaste trots melden dat uw fiets ook in de nabije toekomst een avontuur beleeft in onze binnenstad, op zoek naar een plekje dat nog niet bestaat. Terwijl waardevolle panden niet mogen worden opgeofferd en de financiële bodem van de gemeentekas eerder in zicht komt dan een fietsenstalling, blijft het beleid trouw aan de edele kunst van plannen zonder uitvoering.
    We hebben wél een visie: we houden de optie open om misschien ooit ergens een tijdelijke pop-upstalling te realiseren—als het uitkomt. Handhaving? Ja, maar niet te streng, want een loslopende fiets is tenslotte ook maar een slachtoffer van beleid.
    Samengevat: de zoektocht naar een geschikte locatie gaat door, al is de bestemming onzeker en het budget verdampt. Maar troost u: er wordt in elk geval nóg langer over nagedacht.
    Met vriendelijke groet,
    Mart Coers 🚲💨

Wellicht ook interessant

Back to top button