Den Helder

Plannen voor nieuwe Ravelijnbrug en verplaatsing Moormanbrug verder uitgewerkt

Advertentie:

Den Helder – De gemeente Den Helder, provincie Noord-Holland, Koninklijke Marine en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) werken vanuit het Maritiem Cluster samen aan een complete herinrichting van de (haven)infrastructuur om de bereikbaarheid van Den Helder te verbeteren. Onderdeel daarvan is de bouw van een nieuwe Ravelijnbrug, het verplaatsen van de Moormanbrug en het creëren van een brede verbindingsweg via Het Nieuwe Werk en Het Nieuwe Diep. De betrokken partijen zijn druk bezig met de voorbereiding van deze projecten.

Met de bouw van een nieuwe Ravelijnbrug willen de gemeente, provincie, marine en het RVB het verkeer beter scheiden en files in de toekomst beheersbaar houden. Deze brug moet een doorgaande route vormen over het Nieuwe Diep/Nieuwe Werk richting de haven, ongeveer ter hoogte van de Koopvaardersschutsluis. Het idee daarvan is dat er minder verkeer door het stadscentrum gaat en er zo minder opstoppingen ontstaan, terwijl Texel, de marine- en civiele haven ook beter bereikbaar worden. Volgens de betrokken partijen dus een win-win situatie. De precieze locatie voor de brug is nog niet bekend; dat wordt nog onderzocht door een ingenieursbureau.

De huidige Moormanbrug uit 1954 nadert rond 2030 het einde van zijn technische levensduur en moet daarom worden vervangen. Door de brug ongeveer 700 meter naar het zuidoosten in het Nieuwe Diep te verplaatsen, komt er volgens de overheidsinstanties meer kaderuimte met directe zeetoegang voor zowel de Koninklijke Marine als de civiele haven. “Daarnaast heeft een verplaatsing van de Moormanbrug naar de beoogde locatie een positief effect op de verkeersontsluiting en verkeersintensiteit van de binnenstad”, zegt Paul Meijer, programmamanager transformatie vastgoed bij de Koninklijke Marine en verantwoordelijk voor de initiatieffase van het project.

Verder achten de gemeente, provincie, marine en het RVB het noodzakelijk dat er een goede aansluiting komt op de wegen Het Nieuwe Diep en Het Nieuwe Werk, omdat deze wegen bij de beoogde herinrichting de verbindende schakel tussen de twee bruggen zijn. “Van de Ravelijnrotonde tot en met de TESO-veerhaven willen we daarmee een vlotte en veilige verbindingsweg realiseren”, schrijven de betrokkenen in een update over de voortgang van de projecten.

Toon meer

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

1 reactie

  1. Dit hadden ze al veel eerder moeten gaan doen inplaats van miljoenen in een stadhuis te pompen

Wellicht ook interessant

Back to top button