Den Helder – Het college van de gemeente Den Helder is de parkeernormen in de binnenstad aan het herzien en wil deze zo snel mogelijk verlagen. Dat blijkt uit antwoorden op vragen van Behoorlijk Bestuur. De gemeenteraad wordt maandag 9 december tijdens een beeldvormende avond verder geïnformeerd over het parkeerbeleid in Den Helder en de wijzigingen die het college daarin wil doorvoeren.
Een parkeernorm is een vastgestelde richtlijn die aangeeft hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn voor de ontwikkeling van een bepaald soort gebouw, zoals een winkelcentrum, kantoorpand of appartementencomplex. Behoorlijk Bestuur klaagde, net als de fractie Beter voor Den Helder eerder dit jaar, bij het college over de belemmeringen die de huidige parkeernormen opleveren voor woningbouwontwikkelingen in de Helderse binnenstad. Het college zegt hiervan op de hoogte te zijn en om deze reden de parkeernormen te willen verlagen. “Het werkelijke autobezit is lager dan de huidige parkeernormen”, zo verklaren burgemeester en wethouders.
Het college werkt aan maatwerkoplossingen voor pandeigenaren in de binnenstad die geen eigen parkeerruimte kunnen realiseren. Deze worden komende maandag aan de gemeenteraad gepresenteerd. Extra parkeerplaatsen in de binnenstad zijn volgens het college niet nodig. “In de parkeergarages Sluisdijk en Koninckshoek zijn nog honderden parkeerplaatsen ongebruikt. Wij willen dat deze eerst benut worden voordat er nieuwe parkeervoorzieningen worden aangelegd”, aldus het college. In lijn met dit standpunt wil het college de openingstijden van de parkeergarage Koninckshoek uitbreiden, zodat deze voor meer doelgroepen toegankelijk is.
“Het werkelijke autobezit is lager dan de huidige parkeernormen” is dit weer een uitkomst van een duur onderzoeksbureau?
vergeten dat velen nu met een private lease constructie een auto rijden, weer velen een bedrijfsauto en of bus rijden, deze staan allemaal niet op naam en geven een totaal vertekenend beeld, net zoals de waanideeen over het dijkkwartier waar fictief mensen een auto gaan delen of de aangetrokken hoogopgeleiden op de fiets naar hun baan in de randstad gaan….. tijd dat het college eens van die roze wolk afstapt en met de voetjes op de grond gaat staan
De gegevens over het parkeren worden geïnventariseerd door middel van parkeertellingen (overdag, ’s avonds, doordeweeks, in het weekend) niet aan de hand van het wel of niet op naam staan van privé- en/of lease-auto’s.
Geloof er geen ene barst van, gan is Stevie Wonder zeker aan het tellen geweest
‘denhelder’ kan ons ook vast wel vertellen hoe vaak wordt er geteld en waar (parkeergarages, parkeerpleinen of straten) en door wie wordt er geteld. Graag vermelden tijdens welke uren en waarom wordt er ’s nachts niet geteld.
Hoe de gemeente dit specifiek aanpakt is mij als buitenstaander niet bekend, maar parkeertellingen zijn wel gebruikelijk om dit soort gegevens te verkrijgen. Er kan dan een parkeerbalans worden opgemaakt. Als ik google op “Parkeerbalans” is de derde link een document van gemeente Den Helder genaamd “Parkeerbalans centrum” met daarin enkele gegevens die je zoekt. Via https://gemeenteraad.denhelder.nl/ kan gezocht worden op “parkeerbalans”, daar zijn vast meer documenten te vinden.
Stevie Wonder onderzoekje dus gezien de vragen van BB:
Parkeeronderzoek en representativiteit:
– In hoeverre acht het college de drie uitgevoerde parkeeronderzoeken, uitsluitend op zaterdagavonden, voldoende representatief om de werkelijke parkeerdruk in de Koningstraat en omgeving vast te stellen?
– Is het college bereid om een breder en representatiever parkeeronderzoek uit te laten voeren, dat ook de parkeersituatie door de week en op andere momenten van de dag beter in kaart brengt?
ja ik zou ook graag deze tellingen eens zien, ik heb in 36 jaar binnenstad het wagenpark behoorlijk zien uitbreiden ipv slinken, momenteel staan er bij mij om de hoek gemideld per nacht 5 auto’s meer dan dat er plekken zijn
Ik snap het wel, Schagen is ook veel leuker om te winkelen dus ook te parkeren .
Dit jaar in de aanloop naar Kerst gaan wij waarschijnlijk ook naar Schagen. Nu de schaatsbaan in het centrum hier niet doorgaat, blijft er niet veel meer over dan een “kerstshop-weekend met een treintje”. Combineer dat met de wat minder prettige uitstraling van de Beatrixstraat vanwege enorme bouwschuttingen en op die plek een smalle doorgang voor al het verkeer, en dan kun je niet anders dan concluderen dat het stadshart van Den Helder er dit jaar zeker nog niet klaar voor is. Ik heb goede hoop voor 2026, als het Warenhuys dan hopelijk toch een keer af is. Dat is dan 11 jaar na het faillissment van V&D.
Als bewoner in het centrum en de auto parkeerd op locatie Gravenstraat kan ik uit eigen ervaring vertellen dat het huidig beleid een aanfluiting is. Het is als bewoner elke keer een uitdaging om plek te vinden.
Idem hier. Ik zou mijn auto moeten kunnen parkeren op parkeerplaats Breewaterstraat maar die staat overdag vaak vol met auto’s van ondernemers van de binnenstad, en ’s avonds overvol met auto’s van omringende bewoners. Waarvan een deel noodgedwongen moet uitwijken naar de Westgracht en daar bij een bewoner voor de deur staat die dan ook de auto verderop moet zetten. Neehoor, plek zat…
Foute cijfers. Ik geloof niet dat men s’nachts telt.
De buurt Oostslootstraat is echt een drama geworden.
Parkeerplaats Koningsplein verdwenen, parkeergarage Spoorstraat Dekamarkt dicht, parkeerplaats Weststraat dichtgebouwd. Ik werk onregelmatig en kom vaak rond middernacht thuis en kan dan vaak een plekje zoeken op 500 meter van mijn huis. Parkeerplaats Doolhof s’nachts altijd meerdere auto’s buiten de parkeervakken.
Het mooie van cijfers is, dat je ze precies kunt laten vertellen wat je maar zou willen. Volgens gemeenten Den Helder klopt er helemaal niets van uw verhaal en zijn er altijd honderden plekken vrij en kan iedereen dus zijn auto altijd makkelijk kwijt in buurt van de woning. Gewoon een kwestie van naar de “juiste cijfers” kijken en uw probleem is weggepoetst.
Maar het doel is – op dit moment – ook niet om tot een goede parkeerbalans in het centrum te komen of die balans te handhaven. Nee…. de parkeernormen maken het moeilijk of bijna onmogelijk om meer woningen te realiseren in het stadshart en met het steeds verder teruglopende winkelbestand…. wil je op een gegeven moment natuurlijk wel een transitie van “winkelen” naar “hogere dichtheid voor wonen” hebben op bepaalde plaatsen. Ook is er nog een stuk “ghetto” wat nodig gesaneerd moet worden en dan wil je daarin niet gehinderd worden door “lastige parkeernormen”.
Het enige dat de gemeente Den Helder goed weet te tellen, is het aantal keren dat het gemeentehuis in de prijzen is gevallen. Maar dat is ook niet zo verwonderlijk, want er is een speciale ambtenaar aangeteld die de godganse dag bezig is om te kijken waar en wanneer er weer een of andere verkiezing op architectuurgebied is, waarop kan worden ingeschreven.
U begrijpt natuurlijk wel dat deze ambtenaar geen tijd heeft om op verschillende tijdstippen auto’s te tellen. Je moet nu eenmaal prioriteiten stellen, daar ontkom je niet aan als gemeente….
het is één groot amateuristisch zooitje hier
Er staan nog honderden parkeerplaatsen leeg, zegt men. Men moet wel realiseren dat de autobezitter zijn heilige koe niet óveral waar een parkeervak is getekend, wil parkeren. En om begrijpelijke redenen vooral gedurende de nachtelijke uren.
die honderden parkeerplaatsen zijn in Koningshoeck en Sluisdijkstraat parking welke beiden om 21:00 sluiten en dus als je zaterdag avond als gemeente gaat kijken ja niet verrassend dat er lege plekken zijn……..
Ik ben ook wel erg benieuwd waar al die lege plekken dan zijn inderdaad. Ik reken een parkeergarage met beperkte openingstijden overigens al niet tot “beschikbare plekken voor omwonenden” en wat mij betreft vallen die dus ook buiten het rekensommetje om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen we per woning hebben en dus ook buiten de “parkeernorm voor de wijk”. Die zijn bedoeld voor bezoekers van het kernwinkelgebied en richten zich daar dus ook op. Als bewoner wil je natuurlijk niet je auto parkeren op een plek waar hij gedurende de nacht niet bruikbaar is. Wie weet moet je onverwacht ’s avonds weg en ben je niet voor sluitingstijd weer thuis. Of nog erger, je wil ’s nachts je auto met spoed gebruiken, terwijl die dan dus in een gesloten garage staat. Nee, dat is niet passend voor bewoners. Een parkeergarage die wat later in de avond en ’s nachts gesloten is, richt zich natuurlijk enkel op “dagbezoekers”.
Ondertussen kunnen de handhavers van de gemeente vrolijk bonnen blijven schrijven voor ‘fout’ geparkeerde auto’s…