Politiek

Ouderen in Den Helder de dupe van wijziging busroutes, college belooft aangepast vervoer

Advertentie:

Den Helder – De bushaltes bij het winkelcentrum Schooten Plaza en zorginstelling Ten Anker komen vanaf 21 juli 2024 te vervallen. Dat is onderdeel van de nieuwe dienstregeling van Connexxion. “We kunnen helaas niet iedereen tevreden stellen”, was de reactie van het bestuur van de gemeente Den Helder en de provincie Noord-Holland op de kritiek die de raadscommissie stadsontwikkeling en beheer maandagavond leverde op de wijzigingen in de dienstregeling. Wel beloofden wethouder Petra Bais en gedeputeerde Jeroen Olthof zo snel mogelijk op zoek te gaan naar aangepast vervoer van en naar deze locaties.

Connexxion heeft haar dienstregeling voor de regio Noord-Holland Noord in samenspraak met het Helderse college en de provincie aangepast. De bekendmaking hiervan leverde in Den Helder echter veel kritiek op. Zo is de fractie van Behoorlijk Bestuur samen met de SP Den Helder een petitie gestart om te voorkomen dat de nieuwe dienstregeling in werking treedt. Sylvia Hamerslag, fractievoorzitter van Behoorlijk Bestuur, overhandigde de 1708 keer ondertekende petitie voorafgaand aan de commissievergadering aan Jeron Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor onder meer Mobiliteit en Bereikbaarheid.

Ook Beter voor Den Helder is het oneens met de wijzigingen in de dienstregeling. Hun raadslid Nancy List was de eerste die zei dat het schrappen van de bushaltes bij winkelcentrum Schooten Plaza en zorginstelling Ten Anker een slecht idee is. Zij agendeerde het onderwerp daarom namens BvDH met hoge prioritering als bespreekpunt in de raadscommissie. Het doel van deze bespreking was het krijgen van uitleg over de totstandkoming van de nieuwe dienstregeling en de keuzes die zijn gemaakt. Wethouder Bais (die inviel voor portefeuillehouder Tessa Augustijn) en gedeputeerde Olthof stonden de raadscommissie hierover te woord.

Gedupeerden
“We willen zoveel mogelijk inwoners van dienst zijn en zo goed mogelijk inspelen op de behoeften van die inwoners”, begon Olthof. De gedeputeerde vertelde dat middels een onderzoek is gekeken naar de vervoersstromen van OV-gebruikers en dat de nieuwe dienstregeling daar op gebaseerd is. “Er zullen altijd mensen geraakt worden bij een wijziging van het openbaar vervoer. Dat kan je niet voorkomen.” Sylvia Hamerslag reageerde daarop dat zij begrijpt dat wordt gekeken naar hoeveel mensen in een bepaalde bus zitten, maar dat ze het veel belangrijker vindt wie er in die bus zitten. “Dan heb ik het over ouderen en minder valide mensen. Het schrappen van bushaltes die zij gebruiken heeft voor deze mensen ver strekkende gevolgen.” Een groot deel van de fracties sloot zich daarbij aan.

Olthof zegt zich bewust te zijn van die gevolgen en beloofde: “We gaan de handschoen oppakken om deze doelgroep tegemoet te komen.” Ook wethouder Bais durfde het beestje bij de naam te noemen. “De nieuwe dienstregeling betekent inderdaad dat een aantal doelgroepen en locaties buiten de boot vallen.” Daarbij ook vanuit het Helderse college de toezegging te gaan kijken naar aanvullend vervoer voor de gedupeerden van de nieuwe dienstregeling. Aangezien de bushaltes op korte termijn al vervallen, wilde Nancy List weten wanneer de handschoen daadwerkelijk opgepakt wordt. “De komende maanden”, antwoordde Olthof.

Ziekenhuis
Ten onrechte werd de afgelopen tijd ook gesuggereerd dat de bushalte bij het ziekenhuis in Den Helder komt te vervallen. Dat is niet waar, buslijn 30 start voortaan bij het ziekenhuis (1x per uur) en ook de nieuwe lijn 37 (ook 1x per uur) rijdt via het ziekenhuis.

Klik op deze link voor meer info over de nieuwe vervoersregeling van Connexxion

Toon meer

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

4 reacties

  1. Nu breekt mijn klomp. Eerst gaf het college aan dat er geen verslechteringen zijn en nu geeft het college aan dat er idd doelgroepen buiten de boot vallen. En laten dat nu net de ouderen in Den Helder zijn. Chapeau voor Nancy List van Beter voor Den Helder en Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp!

  2. Zullen we eens een wedje leggen over de termijn waarop ze de “doelgroepers” tegemoet gaan komen en hoe waardeloos die tegemoetkoming gaat zijn? Hier liggen de prioriteiten ook verkeerd. Dat lijkt in Den Helder wel een structureel dingetje te zijn, met al die belangen. En dan is het natuurlijk heel gemakkelijk om de belangen van “doelgroepen” maar even te negeren en later (nu dus) met krokodillentranen te komen. In Den Helder zijn de bussen voor scholieren die niet willen fietsen of voor mensen die naar de TESO willen, niet voor mensen die naar het ziekenhuis willen of in een verzorgingstehuis wonen. Die laatsten zijn echt ondergeschikt volgens onze wethouder. Die doen er niet toe, helaas…..

    He, toch jammer voor wethouder Bais. Toch met de finish in zicht door de mand gevallen.

  3. Gewoon de buslijn naar de Texelse boot schrapen.
    Laat de teso dat zelf oplossen.

  4. Ik vraag me af waarom er nooit overwogen is door de gemeente en provincie buurtbussen van Connexxion in te zetten in gebieden in de gemeente den Helder waar op dit moment geen bussen rijden. Er kunnen 8 personen in mee, ze rijden volgens een vaste dienstregeling en een vaste route. Zoiets is toch ideaal voor routes waar wat minder mensen gebruik van maken.

Wellicht ook interessant

Back to top button