Den Helder

Cliënten grotendeels tevreden over Wmo en jeugdhulp in Den Helder

Advertentie:

Den Helder – De resultaten van de jaarlijkse cliëntervaringsonderzoeken (CEO) voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet in de gemeente Den Helder tonen een overwegend positief beeld. Cliënten gaven de hulpverlening vanuit de Wmo gemiddeld een rapportcijfer van 7,9 en de hulp vanuit de Jeugdwet een 7,8.

Voor het Wmo-onderzoek werden 997 cliënten benaderd, waarvan 475 reageerden. De meerderheid is tevreden over de ondersteuning, waaronder huishoudelijke hulp en Wmo-taxi. Daarnaast wordt het keukentafelgesprek met Wmo-consulenten als positief ervaren. Verder is ten opzichte van 2022 een stijging te zien in het aantal cliënten dat zich snel geholpen voelde. Echter, de tevredenheid over hulpmiddelen en woonvoorzieningen, met name de ervaringen met reparaties en keuringen, daalde in 2023. Dit wordt door de gemeente toegeschreven aan schaarste van onderdelen bij de hulpmiddelenleveranciers. “Vanaf 2025 wordt een andere leverancier aanbesteed voor de vervoershulpmiddelen die worden toegekend vanuit de Wmo”, meldt het college.

Van de duizend benaderde cliënten of hun ouders/verzorgers in de jeugdhulp vulden 177 de vragenlijst volledig in. Uit deze resultaten blijkt dat de kwaliteit van de hulp wordt hoger gewaardeerd dan in de voorgaande jaren. Negen op de tien cliënten ervaren één of meer positieve effecten van de jeugdhulp op thema’s als zelfstandigheid, zelfredzaamheid of meedoen. Wel is meer aandacht nodig voor evaluatiemomenten met jeugdconsulenten, een punt dat door 26 procent van de respondenten werd aangekaart.

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

Wellicht ook interessant

Back to top button