Den Helder

Wonen op Helderse zeedijk weer stapje dichterbij

Woningstichting neemt positief besluit over project Dijkkwartier

Advertentie:

Den Helder – Woningstichting Den Helder heeft een positief besluit genomen over de eerste fase van het project Dijkkwartier. Dit plan combineert het versterken en realiseren van een klimaatbestendige zeedijk met de bouw van een nieuwe woonwijk aan zee. Na realisering van alle fasen van het Dijkkwartier zullen er ruim duizend (sociale) huur- en koopwoningen gerealiseerd zijn.

Het project is een samenwerking tussen de gemeente Den Helder, Zeestad BV/CV, Woningstichting Den Helder en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Iedere partij vervult een eigen rol. HHNK is verantwoordelijk voor de benodigde dijkverzwaring, de gemeente voor de grondexploitatie en ruimtelijke procedures, Zeestad voor de planontwikkeling en Woningstichting Den Helder voor de vastgoedexploitatie en realisatie.

De eerste fase, waarin ruim tweehonderd woningen worden gerealiseerd, bevindt zich op de locatie waar de Kanaalweg en Prins Hendriklaan samenkomen. Over deze fase heeft Woningstichting Den Helder nu besloten het plan verder te ontwikkelen. Robbert Waltmann, directeur van Woningstichting Den Helder, zegt hierover: “Naast dat we door de bouw van deze extra woningen een antwoord geven op de krapte op de woningmarkt, zetten we tegelijk Den Helder op de kaart als aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.”

Mijlpaal
Eind november heeft de gemeenteraad al positief besloten over het ontwikkelplan, het programma van eisen en de financiële bijdrage van fase één. Dat nu ook Woningstichting Den Helder een positief besluit heeft genomen, noemt wethouder Petra Bais opnieuw een mijlpaal: “In Den Helder is een grote behoefte aan woningen. Toch reikt de ambitie van het Dijkkwartier verder dan dat. Naast woningen bouwen willen wij graag de stad met de zee verbinden, woonkwaliteit toevoegen en gelijk de dijkverzwaring aanpakken, zodat deze nog een lange tijd klimaatbestendig is. Zoiets is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Deze twee besluiten zijn belangrijke stappen richting dat specifieke doel én in een nog breder plaatje: het bouwen van 1500 woningen in een gemeente waar het prettig leven is.”

Het hoogheemraadschap neemt in de loop van 2025 een besluit over het project. Bij een positief oordeel kan nog datzelfde jaar gestart worden met de planologische procedures. Na afronding van deze procedures volgt eerst de dijkverzwaring, waarna de bouw van de woningen kan starten. Hiermee zal Den Helder, dat jarenlang achter een groene grashelling verscholen lag, opnieuw haar verbinding met de zee vinden.

Redactie Regio Noordkop

Onder 'Redactie Regio Noordkop' staan door de redactie zelf geschreven berichten, maar ook artikelen die ons door derden zijn aangeleverd, zoals (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke. Ook iets melden? Stuur een bericht aan nieuws@regionoordkop.nl. De redactie is telefonisch te bereiken via 0223-684609. Het bezoekadres is Torplaan 4, 1785BA Den Helder. Loop gerust binnen, de koffie staat klaar!

10 reacties

  1. parkeernorm nog ff omlaag en ze kunnen weer verder, maar laat ze aub eerst eens die andere 15 bouwputten en half gesloopte braakpanden eens afmaken voordat ze aan het zoveelste prestigeproject beginnen, het is nu welletjes geweest de stad ziet er al decennia niet uit met al die onkruidvelden, braakpanden, en het geraamte van ex V&D, moet ik eens 5 jaar mn huis niet schilderen, meteen dwangsom

  2. Kan iemand mij uitleggen waarom de dijk, verzwaard of niet, het gewicht van gebouwen kan dragen ?!!???

      1. is dit net zo gefundeerd als de WC eend reactie over parkeernormen of kunt u hier wel met onderbouwing komen?

        1. Uw reactie slaat nergens op, ik heb niets te maken met de parkeernormen (dus geen “wij van Wc-eend”) en gaf slechts informatie om in mijn ogen onjuiste beweringen te ontkrachten, i.e. onderbouwing. Maar droom lekker verder.

          Mijn onderbouwing voor mijn reactie hier is dat ze de nieuwe woningen niet op de bestaande dijk gaan bouwen maar deze dijk eerst gaan aanpakken, dat staat zelfs in het artikel: “…volgt eerst de dijkverzwaring”. De woningen worden dus gebouwd op een dijk die dat aankan, ze zijn niet gek. Terugkomend op de vraag van Roel Prins, de dijk zal het gewicht kunnen dragen omdat berekend zal worden wat daarvoor nodig is en de nieuwe dijk daarop geconstrueerd zal worden.

          1. Ik zou die berekeningen willen zien. Er moeten praktijk gegevens zijn waarmee gerekend wordt. Zijn die gegevens bekend ??? En hoe zit het met de ondergrond van de verzwaarde dijk ? En wat gaat er met de dijk gebeuren wanneer de zaak blank komt te staan ???

  3. Ik vind de Jan Verfailleweg en de Meidoornstraat betere locaties om te bouwen. Veel goedkoper, makkelijker te realiseren en we behouden onze mooi dijk zoals hij nu is.

  4. Waltmann

    Gesteund en geadviseerd door zijn fanclub en oude RVC komt Waltmann uit zijn schulp!
    Weliswaar met berichtgeving die al eens geplaatst is.
    Nieuw is de toevoeging in dit stuk dat er ook oog is voor het realiseren van 1000 (sociale huur) woningen. Immers de achilleshiel van WSDH.
    Praat voor de bühne, om alsnog de autoriteit woningcorporaties milder te stemmen en natuurlijk de huidige RVC beentje te lichten.
    Al met al Waltmann wordt weer op het paard gehesen en de huidige RVC wordt ontslagen.
    De oude RVC gefrustreerd als ze zijn komt terug.
    De autoriteit woningcorporaties tevreden. Wat wil men nog meer.
    Men deed een plas en alles is weer zoals het was.
    Den Helder ten voeten uit.

    Martien

  5. de dijk verzwaren maar ondertussen gaten in de duinen maken, waarvan er eentje nu al 70 meter breed is….
    Als bij springtij en storm het water binnenkomt maakt die dijk ook niets meer uit
    We leven nu eenmaal onder de zeespiegel…

Wellicht ook interessant

Back to top button