Hollands Kroon – De GGD heeft het meldpunt vangnet & advies. Dit meldpunt is actief in de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). De OGGZ richt zich op mensen die veelal zelf geen directe hulpvraag hebben. Soms is er geen passende reguliere zorg aanwezig of weten de mensen niet waar ze de nodige zorg kunnen verkrijgen. Er zijn ook mensen die zorg nodig hebben, maar die dit niet willen hebben. Deze mensen worden zorgmijders genoemd.
Iedereen die zich zorgen maakt over een persoon in zijn of haar omgeving kan dit melden bij het meldpunt. Dit kan gaan om familie, vrienden en buren, maar ook kennissen. Ook instellingen kunnen meldingen doen over cliënten. Vaak wordt door de politie ook een melding gemaakt wanneer zij denken dat dit nodig is. Natuurlijk mogen mensen zichzelf ook aanmelden bij het meldpunt.
Wat doet het meldpunt?
Het doel van het meldpunt is om problemen op te lossen. Het meldpunt begeleid mensen naar de meest passende en geschikte hulpverlening. Dit is per persoon verschillend. Daarnaast word advies gegeven aan de burgers en professionals over de aanpak van complexe geestelijke gezondheidsproblemen.
Tijdens de meldingen worden belangrijke gegevens geregistreerd over de cliënt. De GGD zal een aantal vragen stellen over de reden van aanmelding zoals: naam, adres en personalia van de cliënt. Indien het mogelijk is probeert de GGD de cliënt direct door te wijzen naar beschikbare zorg. Indien dit niet mogelijk is brengt een medewerker van Vangnet & Advies een huisbezoek aan de cliënt om de problemen in kaart te brengen en samen met de cliënt een oplossing voor de problemen te vinden.
Meldpunt bereiken:
De meldpunten zijn telefonisch (088-0100521) bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. Ze zijn ook te bereiken via centraalmeldpunt@ggdhn.nl.