Den Helder – De gemeenteraad van Den Helder heeft maandagavond het bestemmingsplan ‘Stationsgebied Den Helder Zuid’ vastgesteld. Onderdeel van dat plan zijn zestig duurzame woningen en een fietstunnel onder het spoor door.
Aan de westzijde van het station (bij de Nollen) komen eengezinswoningen en aan de oostzijde (de kant van de Schooten) appartementen. In totaal worden zestig woningen gerealiseerd in de koopsector, variërend van betaalbaar tot duur en qua doelgroep van starters tot ouderen. Wat de woningen duurzaam maakt, is dat ze zoveel mogelijk met “circulaire materialen en natuurinclusief” gerealiseerd worden. Daarnaast is er aandacht voor de landschappelijke invulling van het gebied en wordt aansluiting gezocht bij het Nollenlandschap.
Met deze ontwikkeling willen het college en de gemeenteraad van Den Helder niet alleen de kwaliteit, maar ook de veiligheid van het stationsgebied verbeteren. Het treinstation Den Helder Zuid staat immers bekend als één van de meest onveilige stations van Nederland. Door het toevoegen van woningen wil de gemeente de sociale controle verhogen. In het bestemmingsplan spreekt de gemeente tevens haar wens uit een fietstunnel onder het spoor te realiseren, al is de komst hiervan nog niet zeker. Voor de realisatie van deze tunnel is een subsidie aangevraagd bij het Waddenfonds.
De Schooten
Woningstichting komt hier met een woningbouwplan dat niet of nauwelijks aansluit op wat werkelijk nodig is.
Maak nu eens werk van plannen voor ouderenhuisvesting!
De vergrijzing in Den Helder wordt in de woningbouwplannen door deze organisatie niet gezien.
Gemeenteraad maak daar eens werk van, niet dus!
Deze bouwlocatie in de Schooten zou met een beetje inventiviteit ingevuld kunnen worden met een plan dat voorziet in beschermd en veilig wonen voor ouderen.
Een slim en creatief integraal ontwerp zal hier 100 a 150 woningen kunnen opleveren.
Het lanceren van steeds nieuwe bouwlocaties zoals aan de Ruyghweg en de locatie Dijkwijk, de bevolking mag komen kijken hoe mooi het wordt meer en vervolgens is het weer jaren stil.
Laat de woningstichting eerst maar eens alle locaties in de gemeente die al jaren braak liggen na grootschalige kaalslag realiseren.
Kijkt u eens in de Beatrixstraat, het voormalige V en D pand, een aanfluiting.
De Ramblas van Den Helder…….de gemiddelde dorpsstraat is gezelliger, dat ter zijde.
Als deze locatie in de Schooten wordt bestemd voor ouderenhuisvesting kunnen zij de veelal grote woningen, waar ouderen vaak moederziel alleen in wonen verlaten.
Het zal de doorstroming van woningen in de gemeente bevorderen
De huisvesting van andere, jongere woningzoekenden, worden dan gehuisvest in woningen waar thans ouderen wonen.
De gemeenteraad zoals gewend passief laat het allemaal gebeuren.
De prietpraat van wethouder Bais over het al dan niet realiseren van een sociaal veilig tunnel (tje), is typerend voor het niveau waarop geacteerd wordt in de gemeenteraad.
Als je dit schamele plan op deze locatie zonder enige samenhang met de omgeving realiseert is het minimaal van belang om een goede en sociaal veilige (ver)binding tussen de verschillende woonwijken tot stand te brengen. Een tunnel kan hier aan bijdragen
Zo niet zal er in deze desolate hoek niemand veilig kunnen wonen.
Martien Rietveld
Prachtig uitzicht als het klaar is. Kijk je de hele dag vanuit je huiskamer op dat betonnen fiasco van Den Helder wat nooit af komt en te triest is om aan te zien bij binnenkomst in DH!
Denk dat de interesse tot aankoop of huur met dit vooruitzicht behoorlijk getemperd wordt! Niemand wil tegen zoiets aankijken en met het gezeik tussen de Wintjes en Tuin komt het nooit af.
Los daar van zoals eerder gemeld is dit landschap van de Nollen tevens verstrooiveld via LNH. Je kunt tegen een bijdrage je geliefde of familie daar verstrooien!Vast bij velen niet bekend!
Dat dit dus een officieel verstrooiveld is wordt totaal niet over gepraat en aan voorbij gegaan. Ik heb daar gvd zelf familie uitgestrooid liggen. 😡
Wordt wel fijn wonen daar met die combi…..
Gemeente kijk eens naar de opinie van de inwoners en handel daar eens naar!
Over die fietstunnel, dat zou natuurlijk toch wel handig zijn voor de nieuwe bewoners aan de oostzijde van het station. Gemeenteraad gaat ermee akkoord en er wordt subsidie voor aangevraagd.
Prorail gaat volgend jaar maart het gehele station Zuid opknappen. Dit jaar in oktober en november wordt daar al voorwerk voor gedaan. Voor een fietstunnel moet natuurlijk een vergunning aangevraagd worden bij Prorail. Is daar op enigerlei wijze door de gemeente rekening mee gehouden? Station is dan net helemaal vernieuwd en denkt men dan een vergunning te krijgen voor een fietstunnel?
Over die fietstunnel… Op dit moment kan men met de fiets in de hand via trap met ‘fietsgeleider’ van de ene kant naar de andere kant van Station Zuid komen.
Wie liever fietst kan over het viaduct bij de Waddenzee straat/ Ravelijnweg of (nog dichterbij) de spoorweg overgang bij Doggersvaart / Landmeters weg.
Met alle respect: die tunnel is net zo’n waardevolle toevoeging voor Den Helder als de SeaSaw! 🤐
Het gaat er natuurlijk niet om hoe men op dit moment met de fiets langs de trappen naar de andere kant kan komen, want zoals gezegd het station wordt volgend jaar gerenoveerd en dan gaan ook de trappen veranderen.
En omrijden? Dus je woont op nog geen kilometer van een winkelcentrum, gezondheidscentrum etc. en dan rij je maar om? Dat, naast dat je naast een station en een betonnen bunker komt te wonen, lijkt me niet erg aantrekkelijk.
2 minuten fietsen naar Doggersvaart;
3 minuten fietsen naar viaduct.
Bij de aanleg van een tunnel praat men over tonnen .
Is dat noodzakelijk?
Lijkt mij interessant om bij voormalig wethouder Waltmann na te gaan waarom op het land van Van Haasteren zand werd gespoten en daar geen huizen kwamen. Het rapport van de Rekenkamercommisdie over de Nollen is hier ook interessant.