Den Helder – De gemeenten Den Helder en Texel hebben samen met de provincie Noord-Holland een mobiliteitsaanpak opgesteld, die moet leiden tot een stabiel en toekomstbestendig verkeerssysteem. De raadscommissie stadsontwikkeling en beheer gaf hier dinsdagavond haar oordeel over. Terwijl sommige fracties zich positief uitlieten over de brede samenwerking, waren andere fracties sceptisch en/of kritisch op het Helderse college. Over één ding was iedereen het eens: geen onderzoeken meer, nu echt aan de bak.
De mobiliteitsaanpak beschrijft een pakket aan verkeersmaatregelen om de bereikbaarheid en mobiliteit in het gebied Texel-Den Helder te garanderen. “We zien inmiddels dat de oplossing niet zit in één of enkele grote maatregelen, maar juist in slimme pakketten van maatregelen waar we samen aan moeten werken”, aldus de colleges van Den Helder en Texel. Los van de harde fysieke ingrepen, zoals het verplaatsen van de Moormanbrug en het aanleggen van de Ravelijnbrug, stellen de colleges maatregelen voor die alternatieven voor de auto moeten stimuleren. Zo willen de lokale overheden het openbaar vervoer en fietsgebruik aantrekkelijker maken. Verder wordt een businesscase uitgewerkt voor een mobiliteitshub op Kooypunt, waar op andere vormen van vervoer kan worden overgestapt richting de TESO. De verschillende verkeersmaatregelen moeten recht doen aan de volgende drie doelen: het ultieme vakantie-eiland Texel, een aantrekkelijk stadshart van Den Helder en een economisch vitale haven.
Commissielid Ron van Wamel nam dinsdagavond als eerste het woord namens de fractie Behoorlijk Bestuur. “Het is uitermate teleurstellend dat dit het resultaat is van al die overleggen. Als dit het beste is wat eruit komt, dan is het gewoonweg betreurenswaardig”, zo begon hij. Wat Behoorlijk Bestuur betreft moet er per direct iets gedaan worden om de inwoners van Den Helder tegemoet te komen. Van Wamel stelde voor om omleidingsroutes te creëren voor het TESO-verkeer, die duidelijk worden aangegeven met bebording. Daarnaast wil BB dat de N250 volledig wordt ontzien van caravans en campers. Dat zien andere fracties echter niet zitten. “Dan staat straks de hele binnenstad vol, in plaats van alleen de Weststraat”, reageerden de PvdA en het CDA. Commissielid Leo van Esdonk (Fractie Pastoor) vond dat het college de omleidingsroutes op zijn minst kan proberen. Daarnaast moet de Ravelijnbrug volgens Van Esdonk zo snel mogelijk gerealiseerd worden en in de tussentijd zouden er meer boten van en naar Texel moeten varen.
Mobiliteitshub
Ook over de mobiliteitshub waren de meningen dinsdagavond verdeeld. Commissielid Joris Schutte van Beter voor Den Helder vroeg zich ten eerste af of er op Kooypunt wel plek is voor een dergelijke hub, gezien alle andere activiteiten die daar al plaatsvinden en de grootschalige projecten die er vanuit de energietransitie in de toekomst ontwikkeld gaan worden (bijvoorbeeld een SMR of biovergistingsinstallatie). Daarnaast maakt Schutte zich zorgen over de veiligheid en de kans op vandalisme aan auto’s. De fracties van de VVD en Samen Actief reageerden daarop dat het parkeerterrein bij Den Helder Airport een goed voorbeeld is van hoe de veiligheid gewaarborgd wordt, omdat daar nooit iets gebeurt. De VVD vroeg zich daarom zelfs of waarom een mobiliteitshub op Kooypunt nog onderzocht moet worden. “We hebben er toch al ervaring mee?”
Wethouder Zuiddam reageerde dat over de mobiliteitshub nog gesprekken moeten plaatsvinden. Daarnaast zei de wethouder alle aanbevelingen uit de raadscommissie ten harte aan te nemen. “Het is een levend document. Er vindt ook jaarlijks een evaluatie plaats”, benadrukte hij. De mobiliteitsaanpak wordt op 20 januari behandeld door de gemeenteraad.
Door het teruglopende offshore helicopter verkeer wordt het parkeerterrein van Den Gelder Airport niet optimaal gebruikt. Daar ligt een korte termijn oplossing.
Texel wil autoluw worden, en Den Helder wordt met dit Texelse probleem opgezadeld. Dat is de verkorte versie van dit verhaal.
Mensen die Texel gaan bezoeken met hun sleurhut zullen hun auto niet parkeren in Den Helder om vervolgens de caravan te koppelen aan de elektrische fiets.. Want dat werkt niet, zelfs niet met een fat bike.
De opties die nu worden gegeven zal het Texelverkeer in Den Helder minimaal beperken. Terwijl er een inmiddels heel oud plan ligt, waar geen enkel raadslid meer enige herinnering aan heeft. Terwijl we te maken hebben met continuïteit van bestuur. Dus dat je ook de politieke geschiedenis moet kennen. Zelfs het Raadslid, die als wethouder met het plan is gekomen is vrij stil..
In de raadsperioden 2006-2010 zijn er eerste ideeën gekomen voor een Noord Oost variant bij de haven. Wat later ook teruggekomen is in de raadsperioden 2010-2014. Er kwam toen oa het document Kansen verzilveren aan zee.
https://www.yumpu.com/nl/document/read/7879066/kansen-verzilveren-aan-zee-gemeente-den-helder
In 2012 / 2013 was dit mischien een te ambitieus plan, omdat we grote bezuinigingen kwamen bij defensie. En ook de Marine een grote krimp stond te wachten.
Maar de tijden zijn veranderd. Europa is in oorlog met Rusland. Mischien mag je dat niet op deze directe wijze zeggen, maar indirect is die oorlog er toch. Alleen al door de wapenleveringen die ook Nederland levert aan Oekraïne.
De krimp van Defensie is omgezet naar groei. Als defensiestad moet je dan ook alle kansen benutten, en de groei van defensie zoveel mogelijk ook naar onze stad te halen.
Deze groei kan ook weer een kansen geven om de oude plannen opnieuw te proberen te verzilveren. Waarbij de Teso verplaats kan worden naar het oosten van de Marine haven. Alleen dan haal je de angel uit het Texelverkeer.
Het verplaatsen van de Moormanbrug en de nieuw te bouwen Ravelijnbrug . En dat alles om het verkeer voor de Teso beter te laten verlopen en te laten groeien. Dan vraag ik me het volgende af : gaat de Teso dit allemaal betalen ? het is tenslotte hun schuld dat het een verkeer chaos is geworden .
De Moormanbrug wordt verplaatst om meer kaderuimte te maken voor grote schepen. Er is meer kaderuimte nodig en die ligt nu achter de brug waar die schepen niet kunnen komen. Ook de Marine kan meer kaderuimte gebruiken. Omdat de brug toch moet worden vervangen wordt ie ook meteen verplaatst. Dit wordt allemaal geregeld vanuit het Maritiem Cluster, hierbij werken Defensie (marine), gemeente Den Helder, provincie Noord-Holland, het Hoogheemraadschap en Port of Den Helder samen.
de verplaatsing Moorman etc is alleen om de Marine beter te ontsluiten en zoals boven de kaderuimte te optimaliseren, TESO verkeer gaat gewoon rechtdoor over de N250, heeft u wel eens over “het nieuwe diep” gereden met de auto, denk dan 1000 auto’s TESO daarbij……
er wordt veel te veel rekening gehouden met elk individu, veel te moeilijk en daardoor gebeurt er al 30 jaar helemaal niets, de paar vrachtautos zijn het probleem niet, zo ook die paar campers of caravans, de grote overlast is al jaren de duizenden personenauto’s, daar op focussen, anders lullen we er over 30 jaar nog over, transferium bij de Kooij, net als lang parkeren Schiphol, zal even wennen worden voor sommigen maar de toeristen naar Kreta hoor je ook niet zeuren
Volgens mij wordt er juist maar rekening gehouden met een heel beperkt aantal partijen. Aangezien er al jaren geklaagd wordt over het verkeer van de TESO en er niets gebeurd, was dat vooral de TESO. Daar moest heel Den Helder voor wijken en er kon, helaas voor de rest van de belanghebbenden, helemaal niets aan gedaan worden.
Maar…. nu willen ze gaan bouwen op de dijk en vormt de TESO een obstakel voor de toegang tot dat geld / die grond. Waar de inwoners al jaren last van hebben, gaat nu ook lastig worden voor de vastgoed-geldmachine. En – alstublieft – nu kan er ineens vanalles. 🙂 Je hoeft namelijk geen “deskundige” te zijn dat die nieuwe wijk op de dijk gewoon compleet onhaalbaar is met de huidige infrastructuur en het gebruik daarvan (voornamelijk door TESO, want die zetten op piekmomenten half Den Helder vast). En dat zien ze op Willemsoord ook wel, daarom komen ze nu al met sprookjes over de bijzondere mensen die op de dijk gaan wonen. Waarom bijzonder? Nou, omdat die dus bijna alles op de fiets, met de deelauto en het Openbaar Vervoer gaan doen. Geloofwaardig? Nee, totaal niet. OV en Den Helder zijn alles behalve een match. We worden qua trein ontsloten met ouderwets en kwetsbaar enkel spoor en in samenwerking met de provincie Noord Holland wordt langzaam het busvervoer de nek om gedraaid.
u begrijpt best wat ik bedoel, de focus zou op het personenautovervoer moeten liggen, niet op de sporadische oldtimer met caravan van 8,538 lengte, personenautovervoer aan banden, probleem opgelost
Porblemen met bijvoorbeeld caravans en campers kun je op een heel andere manier oplossen: als je op Texel nauwelijks nog kampeerplaatsen hebt voor caravans of campers, dan blijven ze vanzelf grotendeels weg dus dat is nu al redelijk controleerbaar. Ik woon vlak bij de veerhaven en fiets er ook regelmatig langs. Vooral op de piekmomenten tijdens en rond de mooi-weer-schoolvakanties zou ik niet willen zeggen dat caravans/vouwwagens/bagagewagens “geen probleem” zijn. Het kan er aardig vol mee staan op sommige momenten.
wel probleem is groter? In 2022 zette Teso bijna 543.000 niet-Texelse personenwagens vanuit Den Helder over, zolang we blijven lullen over de paar caravans dan gaat er nooit wat gebeuren, het grote probleem is personenauto’s hoe je het wend of keerd, daar wat aan doen is het enige wat verschil gaat geven
Ik zeg toch ook niet, dat er niets gedaan moet worden aan het autoverkeer? Sterker nog, zonder iets aan het autoverkeer te doen gaat “iets aan caravans en campers doen” geen heel groot verschil maken. Alleen over het caravan/camper stuk hoeven we niet echt na te denken nu, want dat kunnen we al beinvloeden door het aanbod van kampeerplaatsen te reguleren. Sterker nog: ik denk dat het een beetje raar is om iets te gaan doen aan caravans, terwijl er op Texel gewoon kampeerplaatsen worden aangeboden. Tsja, natuurlijk komen er caravans als er kampeerplaatsen aangeboden worden… En als er veel kampeerplaatsen worden aangeboden, komen er veel caravans. Wil je minder caravans, dan zet je op 200 kampeerplatsen een chalet neer, krijg je minder caravans.
je moet je focussen op 1 probleem, anders groeit het de beleidsmakers meteen al weer boven het hoofd in dit land, de rest kan later als probleem 1 is opgelost
Het is hetzelfde probleem, alleen een ander aspect van hetzelfde probleem. Maar als je echt niet verder wil kijken dan 1 aspect, dan zou ik beginnen met kijken wat er nodig is op Texel om te komen tot een situatie waarmee we in staat gaan worden (want dat zijn we nog lang niet) om iets aan het autoverkeer richting de TESO te doen. Begin bij de bron en dat is het toerisme op Texel. De verkeersstroom is een direct gevolg daarvan.
ik heb een potentiele oplossing al aangedragen, simpel uitgelegd vergelijkbaar met Kreta toerisme, auto’s parkeren op transferium bij de Kooij en verder met schuttle busjes, gaat al jaren zo bij Schiphol en omdat je gewoon niet anders kan heeft iedereen er vrede mee, dat moet je hier ook gewoon instellen, maar ja, de heilige koe moet pal voor de deur staan en 100 meter bij de AH de boodschappen doen moet al met de auto tegenwoordig daarom ontwijkt ieder deze oplossing,
voorheen werd het ook zo gedaan met de vlootdagen, 100.000 bezoekers en bijna geen overlast
Grote problemen vragen om grote oplossingen.
De enorme toestroom door de stad te leiden zoals nu wordt geopperd is dat niet. De West- en Zuidstraat wordt dan misschien wat ontzien maar het probleem wordt verlegd naar andere delen van de stad. Want uiteindelijk is het choke point de Hoofdgracht opgang. Of je dat punt nou benadert vanaf de Weststraat of Kanaalweg maakt geen verschil. Kijk maar naar de chaos toen de veerboot even panne had.
De grote hoofdader voor het aankomende verkeer is de N9. Daar dient voor de ingang van de stad een aftakking gemaakt te worden waardoor dit verkeer buitenom wordt geleid. Dat vraagt investeringen en ook een heroriëntatie van de veerboot zelf.
En anders een 3,5 km lange brug die toegerust is om de grote marineschepen snel doorgang te kunnen geven.
Kost wat maar aangezien tientallen miljarden voor instroom, stikstof en klimaat geen probleem is zal dit ook geen probleem moeten zijn. Plus een berg aan werkgelegenheid.