Overige

Hoe ZZP’ers zich van elkaar kunnen differentiëren

Advertentie:

Als ZZP’er is het natuurlijk belangrijk dat jij je eigen carrière weet op te bouwen. Dit gaat niet altijd even zo makkelijk. Er zijn veel dingen waar je op moet letten. Denk bijvoorbeeld aan de financiën en de wetgeving. Ook is het belangrijk om je bezig te houden met differentiatie. Differentiatie is belangrijk omdat het bepaald waarom een klant voor jouw product of dienst moet kiezen in plaats van bij iemand anders. Differentiatie heeft dus een groot effect op de hoeveelheid potentiële klanten die je kunt krijgen. Hier zul je te weten komen hoe freelancers en andere zzp’ers zich van elkaar kunnen onderscheiden.

Twee strategieën die je kunt toepassen
Er zijn meestal twee strategieën die bedrijven kunnen toepassen om te kunnen concurreren in de markt. Het gaat hierbij om de leider te zijn in de kosten en de leider in de kwaliteit van een product of dienst. Wanneer je kiest om jezelf te differentiëren in de kosten van een product of dienst, moet je ervoor zorgen dat de klanten zien dat jouw product of dienst goedkoper is dan vergelijkbare producten of diensten van de concurrenten. Wanneer jij je focust op kwaliteit, dan gaat het meer over hetgeen dat jouw product of dienst beter maakt dan de concurrent. Of iets beter is, is natuurlijk een vrij abstract begrip. Je kunt hierbij denken aan verschillende eigenschappen toevoegen aan een product of dienst waarmee het significant beter is dan de concurrent in een bepaalde context. De eigenschappen van jouw product of dienst moet extra toegevoegde waarde hebben in de ogen van de klant.

Kiezen van een markt segment
Om jezelf te differentiëren van de rest, is het ook belangrijk om te kijken naar het markt segment die je wilt gaan dienen. Het gaat hierbij om welke type klanten jouw product of dienst is bedoeld. Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Je kunt hierbij een marktsegment kiezen waar al veel concurrenten zijn, maar je kunt ook een segment kiezen waar nog weinig competitie is. Hoe meer concurrentie er is in een bepaald markt segment, hoe lastiger het is om jezelf te differentiëren. Dit komt doordat meerdere concurrenten al een bepaalde strategie toepassen waardoor het aantal strategieën die jij nog kan toepassen om je te differentiëren afneemt. Het makkelijkste is daarom om een segment te kiezen waar nog niet veel concurrenten zijn.

Ontwikkelen van lastig imiteerbare producten of diensten
Imitatie is een groot probleem waar veel bedrijven mee zitten. Wanneer je iets nieuws bedenkt waar nog niet eerder aan gedacht is, zal vroeg of laat een ander bedrijf het idee weer stelen. Het is daarom belangrijk om competenties en andere eigenschappen te ontwikkelen die lastig te imiteren zijn. Bij het ontwikkelen van producten kun je denken aan het hebben van patenten. Maar ook aan bijvoorbeeld complementaire diensten die de positie van het product versterken. Wanneer je een dienst aanbiedt, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat dit lastig te imiteren is. Hierbij kun je denken aan het ontwikkelen van zo veel mogelijk skills en kennis. Skills en kennis zijn lastig te imiteren doordat het veel tijd kost en het is vaak lastig te achterhalen hoe je precies aan de skills en kennis bent gekomen.

Toon meer

Reclame Regio Noordkop

Bovenstaand bericht is aangeleverd aan Regio Noordkop en voor plaatsing is betaald. Regio Noordkop is niet verantwoordelijk voor aard en inhoud van het bericht. Vragen over bovenstaand of soortgelijke berichten? Mail naar hoofdredactie@regionoordkop.nl.

Wellicht ook interessant

Back to top button