Den Helder

“De regie op Citymarketing ontbreekt”, blijkt uit evaluatie

Advertentie:

Den Helder – De gemeenteraad heeft op 2 november 2022 een motie van de PvdA aangenomen waarin het college is opgedragen Citymarketing Den Helder te evalueren, om het bereik en effect van de organisatie zichtbaar te maken. Uit de bevindingen van het evaluatierapport volgen een aantal lessen voor zowel Citymarketing als de gemeente Den Helder. De twee partijen ervaren soms moeizame samenwerkingen en vertrouwensbanden, terwijl inwoners juist veel waardering hebben voor Citymarketing. De waardering van inwoners zou een opmaat kunnen (of moeten) zijn naar meer onderling vertrouwen op het stadhuis.

De evaluatie is uitgevoerd door het onderzoeksbureau Place to Be. Wethouder Fotigui Camara heeft hen gevraagd niet alleen naar het verleden en heden te kijken, maar ook te onderzoeken hoe Citymarketing toekomstbestendig kan worden gemaakt. Om te voldoen aan de opdrachten van de gemeente heeft Place to Be meerdere onderzoeksmethoden gebruikt. Ten eerste is bronnenonderzoek gedaan, denk aan bronnen als: jaarverslagen, subsidieaanvragen, eerdere onderzoeken, evaluaties, positioneringsvoorstellen, jaarplannen. Daarnaast zijn acht interviews gehouden met stakeholders/beleidsbepalers van Den Helder en is Citymarketing Den Helder vergeleken met twee (vergelijkbare) citymarketingorganisaties in andere gemeenten: Velsen en Almere.

Bevindingen
Onder “veel genoemde, opvallende bevindingen” wordt onder meer genoemd dat de regie op citymarketing ontbreekt vanwege een onduidelijke opdrachtverstrekking. Er zijn weinig tot geen meetbare doelstellingen geformuleerd en er is vrijwel niets bekend over beleidskaders of eerder verschenen rapporten. Ook meldt Place to Be dat Citymarketing Den Helder qua capaciteit en competenties te weinig “budgettair slagkracht” heeft om te voldoen aan de hoge verwachtingen en vele eisen die aan de organisatie worden gesteld. Al met al is er veel kritiek op de opdrachtverstrekking vanuit de gemeente; het zou te specifiek en uitvoerend sturend zijn. “Daarnaast is de vereiste tweejaarlijkse verantwoording zo uitvoerig dat deze niet als helpend wordt ervaren”, leest het rapport.

Door een vergelijking te maken met de gemeenten Velsen en Almere, heeft Place to Be de situatie rond Citymarketing Den Helder duidelijk in kaart kunnen brengen. Hierdoor kwamen de tekortkomingen aan het licht en volgde een aantal “lessen voor Den Helder” in het evaluatierapport. Zo wordt in Velsen en Almere vaak onderzoek gedaan, worden diverse financieringsmodellen gehanteerd en is er een duidelijke rolverdeling. Ook is er bij beide gemeenten duidelijk meer borging en management vanuit het gemeentelijk apparaat, ten opzichte van Den Helder. “Dit blijft overigens een keuze en verdient in het geval van Den Helder nader onderzoek en discussie”, concludeert Place to Be.

Hoe nu verder?
De belangrijkste conclusie uit het evaluatierapport is dat de regie op Citymarketing Den Helder steviger moet zijn. Dat betekent dat er duidelijke(re) afspraken moeten worden gemaakt over ambities, rollen en verwachtingen. Place to Be geeft in de evaluatie een aantal denkrichtingen en criteria aan die kunnen worden opgenomen in een “toekomstig dashboard citymarketing”. In opdracht van de gemeente gaat Place to Be ook een vervolgonderzoek inrichten naar de meest passende organisatievorm(en) en managementcapaciteiten voor Den Helder.

Het onderzoeksbureau Place to Be zal tijdens de commissievergadering bestuur en middelen van 25 september 2023 het evaluatierapport komen toelichten. Ook zal worden ingegaan op de te nemen vervolgstappen. Na deze toelichting krijgen de commissieleden de kans om vragen te stellen.

Toon meer

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

Wellicht ook interessant

Back to top button