Column: Op naar een strakkere lijn (2)

Vorige week verscheen mijn eerste column over de omslag in het leven op weg naar een wat gezonder gewicht. Uiteraard heb ik de column met het voornemen gedeeld op sociale media en wat een aardige reacties. Heel wat mensen die in hetzelfde schuitje zitten, waardoor die boot wat teveel ballast heeft, en die deelden tips over de aanpak. Minder snaaien, minder koolhydraten, minder alcohol en zelfs een paar vrienden die in januari, net als ik, alcoholloos door het leven gaan. Dat geeft steun, dus om maar met ene Barrie Stevens te spreken ‘vooral doorgaan’!

De strip van IJf.

Plan van aanpak gaat bij mij van 3MW uit en voor de betekenis daarvan komen we net als vorige week bij een strip van IJf Blokker uit. Daarnaast ook gezond eten, maar daarover in een volgende column meer. Ik wil het nu eerst hebben over de W van Wandelen. Iets wat mijn man en ik graag doen, het is een ideale vorm van beweging die je bijna overal in de meeste omstandigheden kunt uitoefenen. En wij wonen in de Noordkop, met dijk en duinen om de hoek, dus alle gelegenheid en ruimte om erop uit te gaan. Met de juiste hulpmiddelen!

Sinds vorig jaar heeft mijn man een stappenteller en ik stond daar sceptisch tegenover. “Meten is weten” kirt mijn enthousiast stappende echtgenoot en ik dacht steeds “hoe dan”? Zo nauwkeurig kan dat nooit zijn, want hoe weet die telefoon nu of je de ene keer je zevenmijlslaarzen aan hebt en de andere keer aan het dribbelen bent geslagen. Het omrekenen naar kilometers leek mij totaal onbetrouwbaar. Toch ging ik overstag en heb dus ook de app op mijn mobiel. Op een droge dag liep ik naar mijn werk, waarvan ik weet dat het met de auto 2,5 kilometer is en de stappenteller gaf 2,49 kilometer aan. Het is een mirakel!

Goede schoenen
Naast de stappenteller en comfortabele buitenkleding heb je verder alleen goede schoenen nodig. Er is dus voor deze vorm van beweging bijna geen investering nodig. Tenzij je aan Nordic Walking wil gaan doen, want dan, zo hebben wij gelezen, heb je een paar stokken nodig. Mijn man en ik noemen onszelf echter zeer ervaren Nordic Walkers… wij lopen al jaren los!

De eerste week is dus goed verlopen. Roergebakken biefstuk met peultjes, gemarineerd met gember en knoflook plus wat oestersaus en geserveerd met zilvervliesrijst. Heerlijk gegeten, maar daarover zoals al gezegd over een week wat meer. Resultaat: de weegschaal gaf een kilo minder aan en durft niet meer zo sarcastisch te lachen tegen mij!

Mobiele versie afsluiten