Den Helder – Na een gestaakte poging op tien november werd een tweede poging ondernomen om de Boerenverdrietbrug te verplaatsen. De brug heeft groot onderhoud nodig, en moet daarom op transport naar Groningen.
Aannemer Oosterhof Holman heeft van Zeestad de taak toegewezen gekregen de Boerenverdrietbrug te renoveren. Dit specialistische werk kan niet op locatie gebeuren, en de brug wordt daarom op een ponton getransporteerd naar machinefabriek Rusthoven in Groningen. De eerste poging om de brug te demonteren verliep moeizamer dan gedacht. Onder andere door een te kleine kraan kon de brug niet veilig uit zijn voegen worden gehesen.
De tweede hijspoging werd op donderdag ondernomen met zwaarder materieel. Helmich Visscher, uitvoerder bij Oosterhof Holman, is optimistisch gestemd over de nieuwe poging: “We hebben nu een slagje zwaardere kraan gekozen. De vorige keer bleek het toch wat zwaarder dan gedacht, en dan moet je uit veiligheidsoverwegingen gewoon stoppen”.
Klaar voor Sail
De brug, die Willemsoord met Buitenveld verbindt, moet voor aanvang van het evenement Sail 2023 weer op zijn plek staan. Onder andere wegens veiligheidsoverwegingen is een tweede ontsluitingsroute van en naar het oude havengebied noodzakelijk, zeker tijdens grote evenement. Volgens Visscher brengt de opgelopen vertraging deze deadline niet in gevaar: “De eis van de gemeente is dat we de renovatie voor Sail weer klaar hebben, en dat gaat gewoon lukken”.
De tweede hijspoging werd op donderdag ondernomen met zwaarder materieel. Helmich Visscher, uitvoerder bij Oosterhof Holman, is optimistisch gestemd over de nieuwe poging: “We hebben nu een slagje zwaardere kraan gekozen. De vorige keer bleek het toch wat zwaarder dan gedacht, en dan moet je uit veiligheidsoverwegingen gewoon stoppen”.????? Zwaarder dan gedacht, je gaat toch niet “het gewicht schatten” de gegevens staan op een “plaat” die a/d brug vastzit of anders op tekening, maar ja de vakmensen van tegenwoordig zijn anders als vroeger heb ik weleens het idee.