
Den Helder – De Helderse gemeenteraad heeft maandagavond 1,3 miljoen euro beschikbaar gesteld voor projecten die de verkeersveiligheid in Den Helder moeten verbeteren. Zo komen er vrij liggende fietspaden langs de Zuidwal in Julianadorp en de Marsdiepstraat in Nieuw Den Helder. Ook wordt de Texelstroomlaan ingericht als dertig kilometer per uur gebied.
Het college van Den Helder stelt het creëren van vrij liggende fietspaden langs wegen met een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur als prioriteit bij het verbeteren van de verkeersveiligheid in de gemeente. Deze projecten worden dan ook in 2025 nog opgepakt. De aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Zuidwal kost ongeveer zeven ton. Aan de Marsdiepstraat gaat het om het deel van de Jan Verfailleweg tot aan de Middenweg. De kosten hiervoor zijn 350.000 euro, maar omdat er nog wat geld uit een ander potje beschikbaar was, hoefde de gemeenteraad maandagavond slechts twee ton extra beschikbaar te stellen.
Verder investeert de gemeente € 250.000,- in het veiliger maken van de Texelstroomlaan. “Er zijn op de Texelstroomlaan veel klachten over te hard rijdende auto’s en onveiligheid voor fietsers. Ook oversteken wordt door enkele inwoners als lastig ervaren”, zegt het college. Daarom wordt deze weg ingericht als dertig kilometer per uur gebied. Dit betekent dat de weg versmald wordt en dat de fietsstroken een prominentere plek op de weg krijgen. Naast de budgetten voor de projecten aan de Zuidwal, Marsdiepstraat en Texelstroomlaan stelde de gemeenteraad maandagavond ook € 150.000,- beschikbaar om projecten voor 2026 voor te bereiden.
Controversiële memo
Behoorlijk Bestuur wilde dat de kruising Fabrieksgracht – Spoorgracht aangepakt wordt, in plaats van de Texelstroomlaan. De fractie diende daar samen met de PVV een amendement over in. Behoorlijk Bestuur zei in een eerdere commissievergadering al dat de aanpak van het betreffende kruispunt eerder is toegezegd en dat het college daad bij woord moet voegen. Wethouder Odd Wagner zegde tijdens die vergadering toe om de gemeenteraad vóór de vergadering van maandag 10 maart te informeren over de afhandeling van die eerdere toezegging. Deze informatie kwam maandagmiddag pas, in de vorm van een memo.
In die memo staat inderdaad beschreven dat de gemeenteraad in 2020 de wens heeft uitgesproken om een vrijliggend fietspad aan de westzijde van de Fabrieksgracht te realiseren en dat het college destijds heeft gezegd die wens verder uit te gaan werken. Daarvoor is in de begroting van 2022 € 80.000,- gereserveerd. Uit het vervolg van de memo blijkt echter dat de projectgroep in de uitvoering tegen enkele knelpunten aanliep en dat de wens niet langer haalbaar en/of wenselijk wordt geacht. De memo sluit af met de woorden: “De wethouder stelt voor om het beschikbaar gestelde budget van €80.000,- te investeren in het verbeteren van de toegankelijkheid van de looproute tussen het ziekenhuis, het station en het gemeentehuis.”
Sylvia Hamerslag, fractievoorzitter van Behoorlijk Bestuur, was maandagavond woedend over deze memo. Niet alleen omdat de aanpak van het kruispunt Fabrieksgracht – Spoorgracht overboord gegooid wordt, maar ook vanwege de manier van communiceren door het college. Hamerslag kreeg bijval van meerdere fracties. Raadslid Bouke Niggendijker (Beter voor Den Helder) gaf aan verbaasd te zijn dat de raad niet eerder is geïnformeerd over de ontstane knelpunten. Hans Verhoef van D66 sprak zich ook uit: “Om een toezegging die eerder gedaan is zo af te doen met een memo is inderdaad niet netjes.”
Nieuwe toezeggingen
Ook Fractie Pastoor benadrukte dat het niet de bedoeling is dat het college een dergelijk ‘voorstel’ doet via een memo. Wethouder Martin Zuiddam, die de afwezige Wagner verving, erkende uiteindelijk dat de memo niet verstuurd had moeten worden. Hij zegde toe dat wat er in de memo staat, wordt omgezet in een raadsinformatiebrief of raadsvoorstel, zodat de gemeenteraad daar een oordeel over kan geven. Het amendement van BB en de PVV werd niet aangenomen.
Verder kondigde Fractie Pastoor een motie aan waarmee het college gevraagd wordt om voor 2026 de prioriteit te leggen bij het inrichten van gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers nabij zorginstellingen. Wethouder Zuiddam gaf aan dit al via bestaande onderhoudsbudgetten te willen realiseren, waarop Fractie Pastoor de motie aanhield.
Laten we dan vooral proberen om de inrichting deze keer gewoon goed te doen, zodat we er ook echt iets mee kunnen. Oversteekplaatsen bij zorginstellingen vind ik wel een goed voorbeeld. Naast het ziekenhuis heb je een MVOP (minder validen oversteek plaats) om op een veilige plek de PWA singel over te kunnen steken. Is in 2022 nog opnieuw bestraat vanwege de herinrichting van de van Heemskerckstraat. Die wordt heel regelmatig geblokkeerd (meestal zelfs door medewerkers of bezoekers van datzelfde ziekenhuis) met een geparkeerde auto. Melding van gemaakt bij de gemeente omdat mensen met rollators en rolstoelen dan gedwongen moeten uitwijken naar een erg onveilige plek om over te steken, handhaving kwam een keer kijken en gaf toen richting mijn vrouw aan dat ze daar niets mee konden, omdat de inrichting niet goed was en er dus niet gehandhaafd kon worden. Jammer dat ze dat in 2022 dan niet even netjes gedaan hadden natuurlijk. Maar het vervolg van het verhaal wordt helemaal hilarisch. Richting mijn vrouw gaven ze aan, dat we vooral niet op verbetering hoefden te rekenen “want dat zou betekenen dat we het in heel Den Helder in orde zouden moeten maken”. Nee, natuurlijk, stel je voor, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. 🙂
Weet je wat ze nu (nouja gisteren) gedaan hebben? Een extra verkeersbord geplaatst op de onveilige plek waar de rolstoelgangers over moeten steken als hun oversteekplaats weer eens geblokkeerd is: een B6 “verleen voorrang aan alle bestuurders op de kruisende weg”. Maar… dat moest al, want we hebben natuurlijk ook gewoon de haaientanden die dat aangeven. Op basis van welk besluit dat extra bord geplaatst is, is overigens onbekend. Dat lijkt de gemeente niet gepublieerd te hebben.
“De memo sluit af met de woorden: “De wethouder stelt voor om het beschikbaar gestelde budget van €80.000,- te investeren in het verbeteren van de toegankelijkheid van de looproute tussen het ziekenhuis, het station en het gemeentehuis.” “
Ben benieuwd wat hiermee bedoeld wordt. Wordt er nog iets gedaan met het beloofde openbaar vervoer richting het gemeentehuis of is dit definitief afgeblazen?
Komt er inderdaad ook in de toekomst geen openbaar vervoer, dan zou het fijn zijn als fietsers veilig konden oversteken naar Willemsoord. Het is nu een beetje ‘God zegene de greep’ om te kunnen oversteken tussen het drukke verkeer naar en van de Teso.