
Den Helder – De gemeente Den Helder heeft sinds januari dit jaar een meldpunt waar een misstand en/of ongewenst gedrag van een verhuurder of verhuurbemiddelaar van een woning, kamer of appartement kan worden gemeld. Zes verschillende huurders hebben daar inmiddels gebruik van gemaakt. Die meldingen worden op dit moment behandeld door de gemeente.
Inwoners van de gemeente Den Helder die een woning huren, kunnen misstanden melden via de website van de gemeente. In algemene zin kunnen deze meldingen gaan over te hoge huur, te hoge of onverklaarbare servicekosten, discriminatie, intimidatie en illegale kamerverhuur.
De gemeente is blij met het meldpunt. “Door de meldingen die wij ontvangen, kunnen we de ‘slechte’ verhuurders beter in kaart krijgen”, vertelt een woordvoerder. Volgens de woordvoerder is het aantal meldingen (zes) dat tot nu toe is gedaan “beperkt”.
Liane schenden deze verhuurders de wet of gedragen zij zich niet naar subjectieve normen ? En dan nog iets: heb jij al onderzoek gedaan naar de gemeente als verhuurder ?
Een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag door gemeentelijke bestuurders en ambtenaren ten opzichte van burgers is noodzakelijk.