Den HelderJeugd

Onderwijsproject Globaland op het Beroepsonderwijs aan Zee

Den Helder – De tweede klassen van Beroepsonderwijs aan Zee in Den Helder nemen deze week deel aan het vierdaagse Globaland project, een spannend simulatiespel over de maatschappij en de wereld. Het project staat in het teken van de virtuele wereld die Globaland heet. De situatie in de landen in Globaland is problematisch. Er is bijvoorbeeld slecht onderwijs, er zijn geen goede wegen en het milieu is vervuild. De leerlingen vormen in groepjes de nieuwe leiders van deze landen. In vier spelrondes is het hun taak om de situatie in hun land te verbeteren.

Door middel van allerlei opdrachten verdienen de groepjes zogenaamde Globa’s, de munteenheid in Globaland. Zo zingen ze een rap of lied, voeren ze een toneelstuk uit of vertellen ze een verhaal door middel van een LEGO bouwwerk. Alle opdrachten gaan over mondiale problemen zoals oneerlijke handel, vrouwendiscriminatie, vluchtelingenproblematiek, honger en armoede in de wereld. Tijdens de spelopdrachten worden leerlingen aan het denken gezet over deze problemen waar Nederlanders mee te maken hebben. Het is de bedoeling dat ze hier een eigen mening over vormen. Bovendien krijgen de leerlingen tips over hoe ze zich in kunnen zetten om dit soort problemen te verhelpen.

Doel
Globaland stelt zich ten doel scholieren van de onderbouw van de middelbare school bewust te maken van armoede en onrecht in de wereld. Belangrijk hiervoor zijn de jongeren van Globaland die hun eigen enthousiasme voor het thema overbrengen op de scholieren. Het project brengt innovatief onderwijs. Naast veel kennis doen leerlingen verschillende competenties op zoals zelfstandig werken in groepen, brainstormen en discussiëren, creatief denken en werken, keuzes maken en reflecteren. Het project heeft de vorm van het bij jongeren zeer populaire simulatiespel en bevat alle ingrediënten die nodig zijn om leerlingen te enthousiasmeren: actie, avontuur, teamwork, multimedia, competitie en leuke prijzen.

De vierde dag is een microkredietdag. De leerlingen runnen dan in groepen een eigen bedrijfje voor het goede doel. Ze ontvangen een microkrediet. Met deze kleine lening kunnen ze de benodigdheden kopen om een product te maken en verkopen of een dienst te leveren. Ze kunnen er bijvoorbeeld ingrediënten van kopen, koekjes bakken en deze verkopen in het winkelcentrum. Aan het eind van de dag moet de lening met rente worden terugbetaald. De winst en rente komen ten goede aan Sengerema, een stichting die microkredieten verstrekt aan kansarme jongeren in Tanzania. De leerlingen met het beste bedrijf (winst en originaliteit) winnen een prijs.

Toon meer

Babette van Tongeren

Dit bericht is geplaatst door Babette van Tongeren. Zij is stagiair bij Regio Noordkop en volgt de opleiding mediaredactiemedewerker op het Mediacollege in Amsterdam. Babette richt zich tijdens haar stage op redactiewerk, filmen en editen. Ze is bereikbaar via babette@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

Back to top button