Duurdere Texeltickets in strijd tegen dagtoerisme?

Texel – De boottickets naar Texel in het zomerseizoen duurder maken, zodat het minder aantrekkelijk is voor toeristen om een dagje naar het eiland te gaan. Dat is een van de dingen waar wethouder Hennie Huisman aan denkt als vervolg op het Toeristisch Toekomstplan Texel dat dinsdagavond voor het eerst is voorgelegd aan de gemeenteraad.

Uit gesprekken met Texelaars is een tiental speerpunten naar voren gekomen waar de gemeente op wil inzetten om het toerisme op het eiland de komende jaren niet verder te laten toenemen. “Je kunt niet alles naar je hand zetten”, beaamt wethouder Hennie Huisman, “maar je hebt wel mogelijkheden om het meer een andere kant op te laten bewegen.”

Een van die mogelijkheden is het dagtoerisme niet verder stimuleren door het niet meer te promoten. “Dagtoerisme ga je nooit helemaal tegenhouden”, zegt Huisman. “Of mensen nu met de auto of met de fiets komen: het zijn verkeersbewegingen en daar kun je op zichzelf weinig aan veranderen. Wel kun je ze beïnvloeden door bijvoorbeeld met de TESO in gesprek te gaan over andere tarieven, of door speciale zomertarieven in te stellen.”

Auto’s
Dat veel auto’s op het eiland rijden, is voor veel Texelaars een ergernis. “Bijna iedereen vindt dat het toerisme moet blijven, maar tweederde zegt dat het te druk wordt en daarnaast vinden mensen dat er te veel overlast is”, aldus Huisman. “Dan gaat het vooral om ruimtelijk ervaren overlast, zoals parkeerproblemen. Om ervoor te zorgen dat mensen eerder de auto laten staan, zou je ervoor kunnen kiezen te ontzorgen.” De lokale afdeling van het CDA stelde voor een vervoersnetwerk op te zetten, waarbij vakantieparken busjes inzetten en mensen vanaf de boot meteen naar het huisje kunnen worden gebracht.

Andere pijnpunten zijn spookslaapplaatsen (locaties waar slaapplaatsen zijn geregistreerd, maar waar geen gebouw (meer) staat en als gevolg daarvan worden verhandeld met andere accommodaties die graag willen uitbreiden), kampeerboerderijen die niet altijd een boerderij zijn en de trend van het omzetten van campings naar luxe chalets.

Huisman: “We willen vooral een visie voor de toekomst vaststellen. Niet alleen op Texel is sprake van een toename van het toerisme, maar op veel meer plekken. Ons schrikbeeld is het Duitse Waddeneiland Sylt. Daar willen we niet achteraan gaan. Er kwamen daar steeds meer toeristen, waardoor de huizen duurder werden en het eiland in feite werd overgenomen door het toerisme. De oorspronkelijke bewoners kunnen het niet meer betalen er te wonen.”

Eye-opener
De coronacrisis bracht veel onrust, maar tegelijkertijd ook inzicht: “Van maart tot en met mei waren er bijna geen toeristen op het eiland en Texelaars hebben genoten van de lockdown. Het was voor hen een eye-opener. Eindelijk hadden ze weer het eiland voor zichzelf.”

De eerder genoemde kaders zijn opgesteld aan de hand van de input die de gemeente van haar bewoners heeft gekregen, maar als het aan de wethouder ligt wordt er nog een aan toegevoegd. “Ik vind dat onze economie minder afhankelijk zou moeten zijn van toerisme en er zouden meer industrieën aan moeten worden toegevoegd, bijvoorbeeld duurzaamheid.”

Mobiele versie afsluiten