Vinyl bestaat een jaar, terug van bijna weggeweest

Den Helder – Platenzaak Juicy Records bestaat exact een jaar. Een jaar waarin Den Helder heeft bewezen te bezwijken voor de charme van de ouderwetse plaat. Miljoenen werden er ooit van verkocht. Die tijd is echter voorbij. Maar vinyl gaf zich nooit gewonnen. Dat blijkt ook als we vader en zoon Koopman spreken.

Mario Koopman (63): “In ons ‘shop-in-shop’ zaakje zien we natuurlijk vijftigers en zestigers hun vaste rondje maken. Zij bewaren nog levende herinneringen aan de hoogtijdagen van vinyl. De tijd waarin je toeleefde naar de dag waarop een langverwachte elpee uitkwam. Waarvan vaak alleen al de hoes een kunstwerk op zich was. Maar ook steeds meer jongeren omarmen vinyl en zetten maar al te graag, naast hun Spotify abonnement, een plaatje op.”

“Het verrast ons ook enorm dat zó veel mensen uit Den Helder zweren bij vinyl en de verzamelkoorts weer is toegeslagen. We horen veel terug dat juist het tastbare aspect in vergelijking met de digitale streamingdiensten zo prettig is maar ook dat ze het album juist weer willen beluisteren zoals het ooit bedoeld is. In de juiste volgorde zonder te ‘skippen’”, aldus Jort Koopman (34).

“Al met al kunnen we spreken van een succesvol eerste jaar omdat we letterlijk doen wat we het allerliefste doen. Praten over muziek. Het verhaal achter de muziek maakt wat ons betreft immers de plaat. We hadden de naam Juicy Records dan ook beter kunnen aanpassen naar Plaatjes & Praatjes. Deze gesprekken hebben er ook in geresulteerd dat we geïnspireerd zijn geraakt om ons assortiment, dat met name uit Rhythm, Blues, Soul & Grooves bestaat, te verrijken met Rock en Pop klassiekers en 7 inch singles. En dit is wat ons betreft nog maar het begin. Als het aan ons ligt blijven we dit nog een aantal jaar doen. Oftewel op naar het 5-jarig jubileum!”

Mobiele versie afsluiten