Hollands KroonVideo

Veel belangstelling voor Friesland Campina open boerderij dagen (video)

Advertentie:

Slootdorp – Tijdens de Campina boerderijdagen kon maandag een kijkje worden genomen bij de boerderij van familie Van der Starre. Het melk- en akkerbouwbedrijf melkt ongeveer 175 koeien. Daarnaast worden er ook tulpen, aardappels, suikerbieten, gras en mais verbouwd. Er kwamen veel bezoekers op de open dag af om te kijken hoe alles in zijn werking gaat.

De Friesland Campina open boerderij dagen werden overal in Nederland georganiseerd. Voor de kinderen was er onwijs veel te doen. De zuivelproducten konden worden geproefd, zoals kaas, vla en yoghurt. Alle kinderen kregen ook een boekje mee genaamd Ronnie Rups, daarin staan alle activiteiten die op het bedrijf te doen zijn. Zo snel mogelijk over een parcours lopen, zonnepanelen puzzelen, windmolen vouwen, skippybal racen en geschminkt worden.

Het bijzondere aan het bedrijf is dat bijna alle processen geautomatiseerd zijn. Er wordt automatisch gemolken, gevoerd en de gangen waar de koeien lopen worden automatisch schoongemaakt en ook de kalfjes kunnen automatisch drinken ophalen wanneer ze willen. De eye-catcher van het bedrijf is de voerrobot. De robot scant iedere drie kwartier hoeveel voer er ligt en bepaald of er genoeg voer ligt of dat de robot het moet aanvullen. Sinds een jaar verkoopt het bedrijf ook zuivelproducten, zoals de Lutjewinkel 1916 van Campina: ”Het is hartstikke leuk om te doen en het is lekker kaas, maar ook om een connectie te maken met de consument”, aldus boer Jochem.

Toon meer

Harm Brouwer

Harm Studeert Creative Business en werkt parttime voor Regio Noordkop als videoreporter.

1 reactie

  1. Mensen zijn soms toch nauwelijks te begrijpen. Het verbaast me bijvoorbeeld dat er spelletjes georganiseerd moeten worden op een ́boerderij-dag ́. Zo´n dag is tenslotte bedoeld om juist in contact te komen met alles dat een boerderij te bieden heeft. Waarschijnlijk is het het ́drukte-syndroom ́ waaraan we samen lijden. Alles moet snel en vrije tijd bestaat enkel en alleen nog om nuttig gevuld te worden. Zelfs vakanties worden volledig gepland en doorgebracht samen met de telefoon en wellicht nog een partner of familie. ´Boerderijgeuren´, kleuren, geluiden, dieren, zuivel, groenten en fruit ga zo maar door zij behoeven allemaal alerte aandacht om de betekenis ervan diep in je door te laten dringen. En natuurlijk ook de ouders die beseffen dat 1 ding tegelijk aandragen goed voor hun kinderen is. ´Skippybal-races en schminken´ zijn iets voor een feestdag of een verjaardagsfeestje, beide leiden rigoureus af van het werkelijke reilen en zeilen op een boerderij. Het 1 doet het ander dus tekort, echter, voor generatie ´Z´ moet alles een feestje zijn, anders haken ze al snel af. Zelfs na een zware ´Van Koningsbrugge´ achtige voorselectie uit 1200 man stoppen deelnemers nog haargel en verfrissingsdoekjes bij de minimaal benodigde commando uitrusting. Zij hadden teveel ´Skippy gebald´ in hun jeugd.
    Dat een boer dit zo organiseert valt hem niet kwalijk te nemen, hij is tenslotte zelf een wandelende contradictie geworden zonder het nog te beseffen.
    Een robot zorgt op de boerderij voor de dieren; die veegt de mest en zorgt voor voldoende voer, zaken waartoe weliswaar de markt en dus de kostprijzen de boer in zekere mate dwingen (denk aan het mondiaal opererende FrieslandCampina; 14 miljard omzet, 300 miljoen winst), maar toch mist de boer vreemd genoeg wél het contact met de consument… en níét het contact met de dieren. In het tv-programma ´Onze boerderij in Europa ́ afgelopen weekend was een verfrissend item te zien dat het verschil tussen de Nederlandse en de Engelse boeren genadeloos blootlegde. Engelse varkens lopen buiten.

Wellicht ook interessant

Back to top button