
Den Helder – Basisschool Floriant vierde woendag een bijzonder moment: de 100e leerling (Jax) werd verwelkomd. Vijf jaar geleden begon de school met een klein aantal leerlingen en ouders, temidden van een coronacrisis, maar mét een gezamenlijke droom en een heldere visie voor ogen: een school creëren waar kinderen in een veilige omgeving en met veel plezier leren voor het leven.
Die droom werd gedeeld door een bevlogen team, betrokken ouders en vele samenwerkingspartners. Dankzij die gezamenlijke inzet is Floriant in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een levendige minimaatschappij, waar kinderen zichzelf mogen zijn en samen én zelfstandig in hun kracht staan.
Floriant biedt sterk reken- en taalonderwijs, maar hecht minstens zoveel waarde aan andere vaardigheden en talenten. Creativiteit, sport, muziek, groene vingers, koken en nog veel meer vaardigheden, krijgen net zo’n belangrijke plek binnen het onderwijsaanbod. De school laat zich daarbij inspireren door de principes van het Daltononderwijs en de Reggio-pedagogiek, waarin kinderen de ruimte krijgen om zich op honderd manieren te uiten, te denken, te dromen en te leren, de zogenoemde 100 talen van het kind.
Jax
Tijdens een feestelijk moment werd eregast Jax, de 100e leerling, welkom geheten. Als de 100e leerling, maar vooral als uniek kind met een eigen verhaal, eigen interesses en ideeën. Want dat is wat er vooral gevierd werd op Floriant: dat elk kind ertoe doet.