Den Helder – Het Helderse college wil nog altijd dat fietsers voorrang krijgen op alle rotondes binnen de bebouwde kom in Den Helder. Eerder dit jaar hield de gemeenteraad dat plan tegen, omdat Veilig Verkeer Nederland (VVN) het ontraadde. Het college is met het lokale bestuur van VVN in gesprek gegaan en heeft hen deels kunnen overtuigen, maar op bepaalde punten blijven de twee partijen het oneens. Op 23 september legt het college het voorstel opnieuw voor aan de raad.
Den Helder is de enige gemeente in Noord-Holland waar fietsers geen voorrang hebben op rotondes binnen de bebouwde kom en dat moet volgens het college veranderen. “Door deze voorrangsregeling ook toe te passen in de gemeente Den Helder ontstaat een uniform beeld. Dit vermindert twijfelsituaties en zorgt voor meer verkeersveiligheid”, zo argumenteert het college. Tijdens de bespreking van dit onderwerp in de raadscommissie stadsontwikkeling en beheer bleek echter dat meerdere fracties niet overtuigd zijn van het feit dat het uniform voorrang geven aan fietsers leidt tot een grotere veiligheid. Zij zien juist veel gevaren in deze voorrangsregeling. Zo waarschuwde commissielid Wilbert van den Berg (Behoorlijk Bestuur): “Voorrang hebben is één, maar dat ook krijgen is twee.”
Een brief van het bestuur van VVN afdeling Den Helder versterkte de twijfels in de gemeenteraad. Zo uitte het bestuur kritiek op het voorstel van het college om tweerichtingsfietspaden toe te passen op de rotondes. Volgens VVN is dat “geenszins eenduidig, allerminst veilig en niet conform het advies en de richtlijnen van het CROW en SWOV (het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek)”. Daarnaast schreef het bestuur dat discussies over de voorrangsregels rondom rotondes landelijk weer opwaaien en adviseerde namens VVN nader onderzoek hierover af te wachten. De brief baarde de gemeenteraad zodanig zorgen dat een besluit werd uitgesteld. Het college kreeg de opdracht met VVN in gesprek te gaan en de raad van meer informatie te voorzien.
College versus VVN
Na overleg met het college is VVN deels tot andere inzichten gekomen. Het bestuur is nu van mening dat fietsers op rotondes die onderdeel zijn van de doorfietsroute, mits het fietspad en de hier geldende voorrangsregels duidelijk worden gemarkeerd, in principe veilig in de voorrang kunnen worden gebracht. Bij de overige rotondes vindt VVN het aanpassen van de voorrangsregels echter nog steeds onverstandig. Volgens het bestuur is daar meer onderzoek voor nodig, “zeker gelet op de toegenomen verscheidenheid aan vervoersmiddelen, de oplopende verkeersintensiteit en groter wordende snelheidsdifferentiatie op de veelal nog (te) smalle fietspaden”, zo schrijft Koos van Beveren namens het lokale bestuur naar de gemeente. Wat betreft tweerichtingsfietspaden, stelt VVN nu ook voor dit alleen toe te passen op de doorfietsroute.
Het college blijft bij haar standpunt “eenduidigheid is veiligheid” en gaat daarom opnieuw het voorstel doen alle rotondes binnen de bebouwde kom in Den Helder zo aan te passen dat fietsers voorrang hebben. Ook wil het Helderse college op al deze rotondes tweerichtingsfietspaden aanleggen, dus ook op rotondes die geen deel uitmaken van de doorfietsroute. “De argumenten die VVN gaf waarom de voorgestelde aanpassing tot onveiligheid zouden leiden, en de manier waarop dit opgelost zou worden zouden, zal in de praktijk leiden tot nog meer onduidelijkheid en daarmee onveiligheid. Deze argumenten zijn dan ook geen aanleiding om de eerdere tekeningen aan te passen”, aldus het college. Zowel een onafhankelijk onderzoeksbureau als de provincie Noord-Holland hebben geconcludeerd dat het voorstel van het college de veiligheid van fietsers ten goede komt.
Mooi he. VVN, dat zijn de mensen die dagelijks met deze materie te maken hebben en er dus wel “iets” van weten, ontraadt het plan van het college dat fietsers voorrang krijgen op alle rotondes binnen de bebouwde kom. Dit in het belang van de veiligheid van fietsers. Maar nee, het college denkt het weer beter te weten…… Er wordt straks weer heel veel geld gespendeerd aan iets wat eigenlijk helemaal niet veilig en nodig is.
Misschien ook eens kijken naar de veroorzakers van die onveiligheid?!?
Gaat dan net zo zeker als ik Alkmaar waar regelmatig fietsers aangereden worden zeker in de donkere periodes, geen verlichting….
Maar onze gemeenteraad is toch deskundig…….vraag me alleen af op welk vlak.
Ik zie meer een probleem in het feit dat fietsers voorrang nemen in plaats van af te wachten of ze krijgen
Verder zie ik bv in Alkmaar dat het voorang nemen van fietsers een heel slechte doorstroom genereert voor de autos op de rotonde met gevlolg dat er files in de stad staan voor rotondes in de spits
Gewoon lekker laten zoals het nu is
Voor de fietsers zelfde regels als voor de auto
vraag me af of er een onderzoek is geweest hoe vaak het nou mis gaat met de huidige situatie, het valt volgens mij best mee, ik zie eigenlijk nooit de hulpdiensten massaal aanwezig bij rotondes, elke keer als ik wat lees is het mis gegaan op de reguliere kruispunten en dan vooral Schootenweg of Torplaan….
Leer eerst de fietsers in het algemeen de juiste verkeersregels dan wordt het al een stuk veiliger.
Maar nu de rotonde, in Heerhugowaard hebben de fietsers al voorrang maar het verschil tussen
gewone fietsers en Electrichse fietsers in bijna geen verschil maar rijden wel tweemaal zosnel.
Dan nog maar niet te spreken over de jonge en roekeloze fatbikers die totaal maling hebben aan
Regels laat staan verkeersregels, met andere woorden eerst verkeers regels en geen voorrang op
de rotondes.
Op enkele rotondes heeft de fietser geen voorrang in Den Helder. De reden is dat bij de aanleg, de busmaatschappij heeft bijgedragen in de aanleg van deze rotondes. Overal hebben fietsers als zwakke verkeersdeelnemer voorrang. Dit blijkt ook dat buitenlanders in verwarring wachten tot de fietser oversteekt. Soms is het zelfs beter om met de fiets aan de hand over te steken over het zeebrapad. Ik begrijp de opstelling van VVN niet.
Je zou toch naar standarisering van verkeersregels moeten toe werken?