Den Helder – Den Helder Airport moet structureel meer geld betalen aan het Rijk voor het medegebruik van Maritiem Vliegkamp De Kooy. Dat meldt het college van de gemeente Den Helder. Wat de omvang van de verhoging van dat bedrag is, zegt het college niet, maar wel is duidelijk dat deze situatie voor de luchthaven financieel onhoudbaar is.
Op 24 juni 2024 ontving Den Helder Airport een brief van de staatssecretaris over de verhoging van de vergoeding die zij betalen voor het medegebruik van het terrein van Defensie. Het Rijk verhoogt de vergoeding omdat de Wet Markt en Overheid voorschrijft dat deze marktconform moet zijn. Het college van Den Helder heeft als mede-eigenaar van de luchthaven bij diverse ministeries haar zorgen over de verhoging van de kosten geuit, maar die lobby is niet effectief gebleken. “Hoewel er begrip is voor de unieke positie van Luchthaven Den Helder en de brede belangen die zij dient, heeft dit vooralsnog niet geleid tot een oplossing of concessie van de kant van het Rijk”, aldus B&W. Wel heeft Den Helder Airport tot 1 januari 2026 uitstel gekregen voor het betalen van de verhoogde vergoeding.
Het college onderzoekt op dit moment mogelijke toekomstscenario’s om Den Helder Airport financieel boven water te houden. Dat is nodig omdat de activiteiten op de luchthaven steeds minder worden, terwijl er nu dus juist meer geld in de kas moet. Zo zal het aantal vliegbewegingen naar booreilanden de komende jaren verder afnemen als gevolg van de uitfasering van fossiele brandstoffen. Hoewel de opkomst van offshore windenergie kansen biedt, is deze sector nog niet in staat om de afname van vliegbewegingen naar olie- en gasplatformen grotendeels te compenseren. “Dit legt extra druk op de luchthaven, wat de noodzaak van nieuwe activiteiten en investeringen verder onderstreept”, aldus het college van Den Helder. De gemeenteraad wordt in het najaar betrokken bij de uitwerking van de plannen om een stabiele financiële situatie voor Den Helder Airport te creëren.
Naar mijn weten zijn er vele vluchten van Den Helder Airport naar olie en gasplatformen in de Noordzee. ook veel onderaannemer van de olie- en gasmaatschappijen.
ze blijven die ‘hoax’ van windenergie handhaven, totdat zal blijken dat dit helemaal niets is. Al dat gezeik over ‘ kansen’ die er nooit zullen komen. Gelukkig zijn er in maart 2026 weer verkiezingen en dan zal blijken dat vorige colleges helemaal niets bereikt hebben met hun prietpraat over ‘ kansen’ .