Zakelijk

Veel hoortoesteldragers ervaren problemen door coronamaatregelen

Den Helder – De coronamaatregelen hebben een impact op iedereen, maar zeker ook op mensen met gehoorverlies. Door mondkapjes, plexiglasschermen en de 1,5-meterregel heeft deze groep moeite om anderen goed te verstaan, zelfs als zij een hoortoestel dragen.

43 procent van de hoortoesteldragers ervaren problemen door de maatregelen, blijkt uit onderzoek van Specsavers onder haar klanten. Daarnaast is 70 procent wel eens of bijna een hoortoestel kwijtgeraakt bij het afdoen van een mondkapje. Specsavers Den Helder wil aandacht vragen voor deze problemen zodat anderen hier rekening mee kunnen houden en biedt haar klanten een oplossing tegen het mogelijk verliezen van hun hoortoestel.

Mondkapjes zijn de normaalste zaak van de wereld geworden, wanneer mensen bijvoorbeeld met het OV reizen en een winkel ingaan. Voor mensen met gehoorverlies zijn deze een hinder wanneer zij een gesprek voeren met iemand. Maar liefst drie van de vier Nederlanders met een hoortoestel geven aan moeite te hebben anderen te verstaan wanneer zij een mondkapje dragen. Ook plexiglas bij bijvoorbeeld kassa’s maakt het voor 66 procent van hen moeilijk andere mensen goed te kunnen horen. De helft geeft aan meer moeite te hebben mensen te verstaan door de 1,5 meter afstand.

Meer onbegrip en eenzaamheid
Bijna een op de drie Nederlanders met een hoortoestel ervaart momenteel meer onbegrip vanuit hun omgeving wanneer ze iets niet goed verstaan. 19 procent doet vaak alsof ze mensen verstaan terwijl dat eigenlijk niet zo is. 10 procent durft geen actie te ondernemen uit schaamte voor hun gehoorverlies. Een op de tien hoortoesteldragers ervaart dan ook eenzaamheid door de coronamaatregelen.

“In deze tijd is het daarom extra belangrijk om rekening te houden met mensen met gehoorverlies en soms net even wat meer moeite te doen om te zorgen dat zij zo deel kunnen blijven nemen aan het dagelijks leven. Om jezelf beter verstaanbaar te maken, hoef je niet harder te praten, dat werkt vaak juist averechts. Praat langzamer, duidelijker en articuleer goed. En als iets de eerste keer niet verstaan wordt, herhaal dan wat er is gezegd in andere woorden. Vaak wordt verstaan dan makkelijker”, aldus Cindy de Vries, audicien bij Specsavers Den Helder.

“Sinds kort kunnen onze klanten bij ons in de winkel gratis zogenaamde ‘earsavers’ ophalen. Een earsaver is een klein verlengstuk of haakje waaraan je de elastiekjes van het mondkapje achter op het hoofd kunt bevestigen. Op deze manier knelt het mondkapje niet achter de oren en is de kans op het verliezen van een hoortoestel aanzienlijk kleiner”, vertelt Cindy.

Veilig winkelbezoek
Aangezien de gezondheid van klanten en medewerkers altijd centraal staat, heeft Specsavers Den Helder de nodige maatregelen genomen om een bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen. Daarnaast zijn de openingstijden van Specsavers Den Helder verruimd om zo iedereen de mogelijkheid te geven om op een veilige manier de winkel te bezoeken. Kijk voor de maatregelen en actuele openingstijden op specsavers.nl.

Toon meer

Cathy Niesten

Mijn naam is Cathy Niesten (20) en ik ben redacteur bij Regio Noordkop. Ik ben geboren en getogen in Den Helder en bereikbaar via cathy@regionoordkop.nl.

Wellicht ook interessant

Reageer op dit bericht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button