Den Helder

Onderzoek: gebruikers WMO taxi tevreden, maar zien ook ruimte voor verbetering

Advertentie:

Den Helder – De gemeente heeft een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder gebruikers van de WMO-taxipas. In de vorm van een steekproef heeft de gemeente 20 inwoners, willekeurig uit het bestand gefilterd, ondervraagd over het doel van het WMO-vervoer en over de ervaringen met het taxivervoer. Daarnaast is de respondenten om tips gevraagd voor het verbeteren van het WMO-taxivervoer. Fractie Pastoor jaagt het college al enige tijd aan om problemen met het WMO-vervoer te verhelpen en hoopt dat de aanbevolen vervolgstappen snel genomen worden.

De conclusie uit het onderzoek van de gemeente luidt: de ondervraagde inwoners met een WMO-taxipas zijn tevreden over het vervoer. Om precies te zijn is 95% positief en heeft slechts 5% negatieve ervaringen gehad. Een kanttekening is wel dat deze resultaten gebaseerd zijn op 20 respondenten, terwijl er in totaal 1800 gebruikers zijn. Ook Michel Pastoor zet vraagtekens bij de conclusie van het onderzoek. “Het lijkt een goede score, maar de vraag is of dit representatief is én als dit zo is, dan moeten we daar van schrikken. Als je dit afweegt tegen 10.000 ritten per maand, ofwel 120.000 ritten per jaar, kan je in het minst gunstige geval op 6000 negatieve ervaringen afgaan!”

Als ervaren positieve punten gaven de respondenten onder andere aan dat het fijn is dat ze zelf een vervoerder uit de lijst kunnen kiezen en dat de chauffeurs over het algemeen vriendelijk, vrolijk en behulpzaam zijn. Daarentegen is de negatieve ervaring dat de taxi een enkele keer te laat komt. Uit de aanbevelingen van de inwoners blijkt dat de gemeente meer kan doen om duidelijkheid te geven over het verloop van de pas. Ook is er behoefte aan een beter inzicht in het rittensaldo.

Inzicht rittensaldo
Over het inzicht in het rittensaldo bestaat al langere tijd onduidelijkheid. In juli maakte verantwoordelijk wethouder Peter de Vrij bekend dat gebruikers van de WMO-taxi dankzij een uitbreiding van de service hun rittensaldo voortaan konden opvragen bij de chauffeur. In de praktijk bleek dit echter niet zo te zijn. “Direct nadat bleek dat een deel van de verspreide informatie over de Wmo-taxi-app incorrect was, zijn gemeentelijke communicatiemiddelen ingezet om de berichtgeving te rectificeren”, zegt wethouder De Vrij in de beantwoording van schriftelijke vragen van Fractie Pastoor over deze verkeerde informatieverstrekking. “Wij zijn het met u eens dat dit anders had gemoeten.”

Volgens wethouder De Vrij is de miscommunicatie ontstaan omdat de informatie over de functionaliteit van de toepassing relatief technisch van aard was. “Dit kan in de toekomst worden voorkomen door derde partijen om opheldering of duiding te vragen indien zij relatief technische informatie aanleveren.” De gemeente heeft wel de intentie om het rittensaldo op een toegankelijke en makkelijke manier voor inwoners inzichtelijk te maken, maar het huidige systeem is daar te complex voor. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek gaat het college in gesprek met de aanbieder van de Wmo-taxi-app om mogelijke aanpassingen en de bijbehorende kosten te bespreken.

Toon meer

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

4 reacties

  1. Moest er nog ‘ns bijkomen dat ze niet tevreden waren!!! Ze kunnen voor een habbekrats met de taxi een paar keer per week. De rest wordt betaald door de werkende Nederlander.

    1. Duidelijk dat u zelf de WMO taxi (gelukkig) nog niet nodig hebt, anders zou u niet zo dom praten.
      Het gaat hier wel om mensen die hierdoor nog iets van vrijheid hebben om eens buiten de deur te komen. Prima dat de WMO taxi bestaat!

        1. ze zijn toch niet ontevreden? in tegenstelling tot de hordes totaal ondankbare gelukszoekers die overal ontevreden over zijn……..

Wellicht ook interessant

Back to top button