Hollands KroonNoord-Holland

Meer (boeren)bedrijven slijten producten direct aan consument

Noord-Holland – Boeren en kwekers verkopen hun producten steeds meer lokaal, direct aan de consument. Volgens het CBS nam het aantal bedrijven dat ook op die manier hun producten slijt toe, van 10,5 procent in 2017 naar 13,7 procent vorig jaar. Vooral de regio West-Friesland en Noordkop springen er volgens het statistiekbureau tussenuit.

Zo is de gemeente Hollands Kroon bijvoorbeeld de vijfde gemeente in Nederland met de meeste bedrijven die omzet halen uit de zogenoemde ‘korte ketenverkoop’. In totaal zijn er 83 bedrijven gevestigd die een deel van hun inkomen halen uit de directe verkoop van hun producten aan klanten. Ook Medemblik en Texel scoren hoog met 71 en 64 van die bedrijven.

Kostprijs
De cijfers verbazen landbouw- en natuurdeskundige Arie van den Brand niet. Hij houdt zich bezig met biologische landbouw en is op dit moment vicevoorzitter van Slow Food Nederland, een organisatie die als doel heeft om boeren, wetenschappers, ondernemers en consumenten bij elkaar te brengen om belangrijke voedselvraagstukken op te lossen. Volgens hem kiezen mensen steeds vaker voor het lokaal kopen van producten.

Volgens Gabe Venema, onderzoeker aan Wageningen Universiteit & Research, is de stijging ook het gevolg van de zoektocht van bedrijven naar nieuwe verdienmodellen. “Dit kan leiden tot een extra inkomstenbron voor het bedrijf, alhoewel wel de vraag is in welke mate dat ook is. Dat zal per geval verschillen.” Vooral de opzet van de logistiek is een uitdaging. “Het is belangrijk dat dat efficiënt gebeurt. Samenwerking met andere bedrijven daarin kan dan een optie zijn, ook om een breder assortiment aan te bieden.”

Ook is volgens hem het lokaal inkopen van producten steeds meer ‘in the picture’: “Je ziet steeds meer informatiestromen: waar is wat te koop?” Arie van den Brand noemt als voorbeeld een online pagina over voedselstalletjes in West-Friesland, waarbij je langs de weg groente, fruit of bloemen kan kopen. “Die pagina heeft zo’n 50.000 of 60.000 volgers. Met behulp van de kaart kan je dan een rondje rijden en heb je alle boodschappen. Mond-tot-mondreclame is ook belangrijk.”

Blijvertje?
Venema van de Universiteit van Wageningen verwacht dat de trend door de coronacrisis door kan zetten. “Zeker in het voorjaar van 2020, sinds corona, zie je dat meer mensen verse agrarische producten in de regio kopen. Wij hebben nog niet goed kunnen staven waardoor dat komt, maar wat je om je heen ziet is dat het wel zeker heeft aangetrokken om dichtbij te kopen.”

Toon meer

NH Nieuws

De bron van bovenstaand bericht is NHNieuws, de provinciale omroep voor Noord-Holland. Zij is mediapartner van Regio Noordkop.

Wellicht ook interessant

1 reactie

Back to top button
%d bloggers liken dit: