Den HelderPolitiek

Experience Store Den Helder bijna klaar voor de grote opening

Den Helder – De Raadscommissie Bestuur en Middelen vergaderde maandagavond over de voortgang van het Helders Perspectief. Dit uitvoeringsprogramma moet richting geven aan de Helderse ambitie om van krimp naar groei te gaan en Den Helder weer helemaal op de kaart te zetten door middel van effectieve ‘Citymarketing’. Onderdeel hiervan is een mobiliteitswinkel waar zowel huidige inwoners als potentiële inwoners van Den Helder een impressie kunnen krijgen van het leven in de stad. Regio Noordkop ging alvast langs bij deze ‘Experience Store’ aan de Spoorstraat, die spoedig de deuren zal openen.

Een impressie van de spoedig te openen mobiliteitswinkel.
Het is nog niet helemaal af, maar de reeds aanwezige promotiematerialen en activiteiten passen helemaal binnen het ‘nieuwe’ Helderse imago van stoer, robuust en maritiem. Straks kan eenieder in de winkel aan het Julianaplein gratis en in het kort beleven wat Den Helder te bieden heeft, bijvoorbeeld door middel van een virtuele fietstocht. Daarnaast zijn er zuilen die een impressie geven van het beschikbare woningaanbod en is er informatie te vinden over openstaande vacatures.

Volgens Anke de Vries, manager van Citymarketing Den Helder, kan de winkel worden gezien als dé plek waar de vele Helderse initiatieven om de stad te verbeteren samenkomen. De gemeente speelt een belangrijke rol, maar de winkel is nadrukkelijk “voor en door alle betrokken stakeholders”, aldus De Vries. Sterker nog, het initiatief om Den Helder weer beter op de kaart te zetten is vanuit verschillende ondernemers ontstaan, vertelt ze. De gemeente is later bij gaan dragen en vult nu een coördinerende rol in. De samenwerking van al deze partijen is wat het initiatief zo mooi maakt, meent De Vries.

Overschot
Het doel en de noodzaak van de winkel is duidelijk. Als de huidige trends zich voortzetten ontstaat een overschot aan vacatures in Den Helder en onvoldoende bewoners om deze in te vullen. Het is dus van belang dat meer mensen zich gaan vestigen en de mobiliteitswinkel is onderdeel van het aantrekken van nieuwe bewoners. De winkel moet inspireren en mensen helpen te zien wat Den Helder te bieden heeft. De cultuurhistorie van Den Helder speelt hierin een belangrijke rol. De promotie is voornamelijk gericht op het verspreiden van de boodschap van Den Helder en om te laten zien welke ontwikkelingen Den Helder de laatste jaren heeft doorgemaakt.

“In de rest van het land is nog niet iedereen op de hoogte van het feit dat Den Helder al langere tijd in de lift zit”, geeft De Vries aan. “Zo is de binnenstad vernieuwd en compacter gemaakt en ondergaat Willemsoord een transformatie. Ook kennen maar weinig mensen buiten de regio de historische significantie van de stad Den Helder.”

In de toekomst zal Citymarketing Den Helder vanuit het pand aan het Julianaplein verschillende activiteiten organiseren. Zo wil de organisatie bijvoorbeeld ook tours organiseren voor nieuwe inwoners en zal ook de ‘GameDay’ dit jaar weer terugkeren. De officiële opening moet vanwege de coronamaatregelen nog even op zich wachten, maar de hoop is dat de Experience Store zijn eerste gasten, op afspraak, over enkele weken kan verwelkomen.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

Back to top button