Den HelderJeugd

Drie dagen burgerschapsproject Globaland voor leerlingen vmbo 2 Scholen aan Zee

Advertentie:

Den Helder – Leerlingen van het beroepsonderwijs mogen in een interactief spel een paar dagen zelf de leiders zijn, tijdens een project over burgerschap en de wereld. Vmbo 2 klassen van Scholen aan Zee te Den Helder nemen op 20, 21 en 22 december actief deel aan het “Globaland project”.

Het project staat in het teken van de virtuele wereld die “Globaland” heet. De situatie in de landen in Globaland is problematisch. Er is bijvoorbeeld slecht onderwijs, er zijn geen goede wegen en het milieu is vervuild. De leerlingen vormen in groepjes de nieuwe leiders van deze landen. In vier spelrondes is het hun taak om de situatie in hun land te verbeteren.

Door middel van allerlei actieve praktische opdrachten verdienen de groepjes zogenaamde Globa’s, de munteenheid in Globaland. Zo zingen ze een rap of lied, voeren ze een toneelstuk uit of vertellen ze een verhaal door middel van een lego bouwwerk. Alle opdrachten gaan over mondiale problemen zoals oneerlijke handel, vrouwendiscriminatie, vluchtelingenproblematiek, honger en armoede in de wereld. Tijdens de spelopdrachten worden leerlingen aan het denken gezet over deze problemen en wat wij hier in Nederland mee te maken hebben en vormen ze hier een eigen mening over. Bovendien krijgen de leerlingen tips over hoe ze zich in kunnen zetten tegen deze mondiale problemen.

Het fictieve geld dat de leerlingen tijdens de praktische opdrachten verdienen, investeren zij in hun land. In vier rondes krijgen ze de kans om alle ministeries te verbeteren én de bevolking tevreden te houden. De verdiende Globa’s mogen ze telkens naar eigen inzicht verdelen: hoeveel belasting wordt er geheven, hoe wordt dit geld verdeeld over de ministeries en met elke groepen uit de klas wordt samengewerkt om internationale problemen op te lossen? De feedback op hun keuzes krijgen de leerlingen via grappige feedbackcartoons die zij online kunnen bekijken. De cartoons geven aan wat de nieuwe situatie van hun land is in de volgende spelronde. Er wordt een ranglijst bijgehouden waarop de leerlingen kunnen zien hoe het gaat met hun land. Het project wordt feestelijk afgesloten in de aula met een prijsuitreiking voor de beste groepen.

Globaland stelt zich ten doel scholieren van de onderbouw van de middelbare school bewust te maken van armoede en onrecht in de wereld. Tijdens het project worden verschillende competenties aangesproken, zoals zelfstandig werken, samenwerken, brainstormen, discussiëren, creatief denken, keuzes maken en reflecteren. Het project heeft de vorm van een digitaal simulatiespel en bevat alle ingrediënten die nodig zijn om jongeren te enthousiasmeren: actie, teamwork, multimedia, competitie en leuke prijzen.

Globaland is een project van Stichting Cross Your Borders: een ideële organisatie die jaarlijks tienduizenden jongeren bereikt via burgerschapsprojecten en “wereldse” schoolreizen. Kijk voor meer informatie op Crossyourborders.nl.

Toon meer

Richard de Graaf

Richard is werkzaam bij Regio Noordkop als weekendredacteur. Hij is bereikbaar via richard@regionoordkop.nl Nieuws voor de omroep? Stuur het naar nieuws@regionoordkop.nl

4 reacties

  1. daar hoeven ze tegenwoordig geen virtueel “Globaland” voor te verzinnen, de leerlingen hoeven maar om zich heen te kijken in het derde wereldland Nederland en ze zien het “live” ……

  2. Zou je met dat spel ook je buurlanden kunnen aanvallen en hun infra kapotschieten ?

    1. nee dat niet, maar wel als land 7 tijdzones naar het westen je overal mee bemoeien en door middel van het sturen van bergen wapentuig een oorlog in stand houden om je eigen wapentuig lekker op onschuldigen uit te kunnen proberen….

  3. o , die onschuldigen die een speciale operatie zijn begonnen en de bevolking van hun buurland zonder gas ,water en licht door de winter heen te helpen . Die bedoel je ?

Wellicht ook interessant

Back to top button