Column

Column: Een flexibel stadhuis

Regeren is vooruitzien. Al jaren is het thuis- en flexwerken een stijgende trend. De corona pandemie heeft dit proces versneld en wat blijkt: Veel werknemers willen niet meer volledig terug naar de oude situatie. Het CPB schat in dat het aantal uren dat thuis wordt gewerkt na de coronacrisis verdubbeld zal zijn van gemiddeld een halve- naar een hele dag per week.

Uiteraard is dit niet in alle sectoren het geval. Je kunt moeilijk thuiswerken als vakkenvuller of als chef-kok. Ook denk ik niet dat het handig is wanneer loodgieters hun klussen in de eigen woonkamer uitvoeren. Of vrachtwagenchauffeurs, piloten. Enfin, er zijn genoeg grappige voorbeelden te bedenken. Echter, in de financiële dienstverlening en binnen de overheid zal de transitie naar thuiswerken immens zijn.

Zo wordt door het CPB voorspeld dat straks 35 procent van de werkuren door overheidsmedewerkers vanuit huis zal plaatsvinden. Nu is dat 11 procent. De wens van de ambtenaren is zelfs nog groter: Uit hetzelfde CPB onderzoek blijkt dat ze nog eens 2,2 uur meer per week zouden willen thuiswerken dan uiteindelijk verwacht wordt. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat (gemeente)ambtenaren straks nog maar de helft van hun tijd daadwerkelijk op kantoor doorbrengen.

Alles is gedigitaliseerd, de administratie, de communicatie. Natuurlijk is fysiek vergaderen soms prettig, maar de alternatieven werken, dat is gebleken. Als gemeente heb je dus eigenlijk helemaal niet zoveel faciliteiten nodig om je personeel voldoende middelen te geven om prettig te werken. Veel organisaties investeren in een goede thuiswerkplek voor werknemers en schalen de kantoren af.

Een ding is zeker: Een vast bureau en een groot kantoorgebouw is niet meer noodzakelijk en misschien zelfs wel niet meer van deze tijd. Investeren in een ‘backoffice’ met 400 werkplekken zoals beoogd in gebouw 72 op Willemsoord lijkt daarom een achterhaald idee. Het open en flexibele ontwerp voor gebouw 66 is meer van deze tijd.

Waarom achterhaald? Het is duur, zorgt voor extra reistijd en is al met al verre van optimaal. De moderne overheidsmedewerker wil flexibiliteit: Soms thuis, soms op kantoor en soms ergens er tussenin. De moderne overheid zou er daarom goed aan doen toekomstbestendig te handelen en hierin mee te gaan.

Mijn voorstel is daarom om binnen de gemeente Den Helder verschillende, kleinere, werklocaties voor het gemeentepersoneel te realiseren. Een deel van het gebouw kan een museum of bibliotheek zijn, het andere deel werkplekken voor ambtenaren. Dit heeft meerdere voordelen: Het zorgt voor een vermindering van reistijd, waarmee duurzaam reizen (lees fietsen) ook beter mogelijk is en verkeers- en parkeerproblemen geminimaliseerd worden. Daarnaast maakt het mogelijk dat sommige gebouwen over de invulling waarvan discussie bestaat een gedeelde functie kunnen krijgen. Ik noem het maar even een gulden middenweg.

Ergens is dit toch al het geval, aangezien reeds is toegezegd dat Julianadorp een eigen gemeentelijk loket krijgt. Blijkbaar is Willemsoord voor de inwoners van Julianadorp, die een enkele keer per jaar bij het gemeentehuis moeten zijn onbereikbaar, maar voor de ambtenaren bestaat dit probleem niet.

Maak daarom bij het loket in Julianadorp ook wat werkplekken, een aantal op Willemsoord, behoud de huidige locatie voor een deel en verzin nog één of twee gedeeltelijk publieke locaties waar een aantal flexplekken gemaakt kunnen worden. Hiermee ben je als gemeente zichtbaar, open en toegankelijk, in alle uithoeken van de stad. Geen van de huidige plannen hoeft overhoop en er wordt toenadering gezocht tot de inwoners die, al dan niet terecht, toch erg ontevreden zijn over de plannen voor de Oude Rijkswerf.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

Back to top button