
Den Helder – Elektrische fietsen zijn inmiddels een vast onderdeel van het straatbeeld in Den Helder. Vooral onder jongeren en binnen het woon-werkverkeer is het gebruik van e-bikes en fatbikes sterk toegenomen. Deze vervoermiddelen zijn snel, stil, milieuvriendelijk en gebruiksvriendelijk. Tegelijkertijd neemt het aantal opgevoerde exemplaren toe, wat tot onveilige situaties leidt.
Elektrische fietsen mogen volgens de Nederlandse wetgeving maximaal 25 kilometer per uur rijden met trapondersteuning. De laatste tijd worden echter steeds vaker e-bikes – en met name fatbikes – aangepast om aanzienlijk hogere snelheden te halen, soms zelfs tot 60 km/u. Dit leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties.
Wethouder verkeer Odd Wagner licht toe: “Een e-bike is een fantastisch vervoermiddel, maar alleen als die veilig wordt gebruikt. De hogere snelheden van opgevoerde fietsen zorgen voor gevaarlijke situaties, en dat wordt helaas steeds vaker zichtbaar in het nieuws. Het is belangrijk om binnen de wettelijke snelheidslimiet van 25 kilometer per uur te blijven – dat helpt namelijk om ongelukken te voorkomen.”
Opvoeren
Het opvoeren van een elektrische fiets brengt diverse risico’s en nadelen met zich mee: een verhoogde kans op ernstig letsel, een grotere kans op aansprakelijkheid bij ongevallen, vervallen van de fabrieksgarantie en versnelde slijtage van onderdelen. Daarnaast geldt bij overtreding een boete van €320; bij herhaling kan het voertuig zelfs in beslag worden genomen. Aanvullende informatie over de regelgeving en risico’s is te vinden via www.rijksoverheid.nl.
Opvoeren betekent het aanpassen van een elektrische fiets om sneller te kunnen rijden dan wettelijk is toegestaan. Dit kan onder andere door het verwijderen van de snelheidsbegrenzer, het plaatsen van een krachtigere motor of het toevoegen van een gashendel waarmee gereden kan worden zonder te trappen.
Een elektrische fiets voldoet niet meer aan de regelgeving wanneer de trapondersteuning blijft werken boven de 25 kilometer per uur, het motorvermogen hoger is dan 250 watt of wanneer de fiets beschikt over een gashendel. In dergelijke gevallen wordt de fiets wettelijk aangemerkt als een bromfiets. Dat betekent dat het gebruik ervan alleen is toegestaan met een rijbewijs, een kenteken, een WA-verzekering en het dragen van een helm.
Campagne
De gemeente Den Helder neemt opnieuw deel aan de landelijke verkeersveiligheidscampagne: ‘t Kan hard gaan, een initiatief binnen het programma ‘Kom veilig Thuis’ van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze campagne richt zich op bewustwording rondom snelheid op elektrische fietsen en het bevorderen van verkeersveilig gedrag.
Prima, ga maar eens controleren op die dingen. Er rijden er hier ook genoeg rond, die gewoon met 25 of harder door het verkeer knallen zonder ook maar te trappen. Dat zo’n ding geen gashendel mag hebben, dat is volgens mij trouwens een misverstand. Hij mag op de gashendel niet harder dan 6 km/u gaan, als ik me niet vergis. Dat is toegestaan als loop-ondersteuning en wegrij-hulp, volgens mij. Ik meen dat ik dat op mijn e-bike ook gewoon kan, door 1 knop ingedrukt te houden. Niet dat ik dat gebruik, maar als je hem vol hebt met zware boodschappen-tassen en ernaast loopt, dan kun je de fiets met tegenwind of heuvelop een beetje mee laten duwen. Maarja, daar kun je niet op gaan rijden, dat schiet echt niet op met 5 of 6 kn/u.
Jammer dat Veilig Verkeer Nederland dan weer fatbikerijders uitsluit van het fietsexamen.
Dat is inderdaad een oerstomme keuze geweest. Daarmee laat je niet zien, dat je meebeweegt met de maatschappij maar dus vooral vasthoud aan je eigen uiterst conservatieve standpunten. Haalt de waarde van de organisatie ook enorm onderuit, door mensen met een fiets van de verkeerde kleur uit te sluiten. Want dat is het eigenlijk, gewoon een fiets, maar hij ziet er niet uit zoals VVN dat wil.
Nouja, doe je dat verkeersexamen toch niet. Is toch niet verplicht. Laat die struisvogels hun kop maar lekker in het zand steken.
Weer zo’n campagne wat weinig tot geen zoden aan de dijk zet maar wel geld kost. Gewoon meer controle en niet eerst een waarschuwing geven maar lik op stuk. Zoals met alles in Nederland is het pappen en nat houden.
Helemaal mee eens , je mag ook niet met je telefoon op je fiets op straffe van een boete. Wordt ook niet op gehandhaaft gezien de hoeveelheid fietsers die ik dagelijks tegen kom die druk met hun telefoon bezig zijn.Allemaal weer een wassen neus………………