Den HelderPolitiek

Behoorlijk Bestuur teleurgesteld over bijeenkomst verkeersveiligheid, komt zelf met plan

Advertentie:

Den Helder – De fractie van Behoorlijk Bestuur is niet tevreden over een recente bijeenkomst die het college organiseerde over de verkeersveiligheid in de gemeente. Volgens fractievoorzitter Sylvia Hamerslag was er tijdens de ‘inspiratiesessie’ weinig ruimte voor inbreng door de aanwezige raadsleden. Daarom heeft de partij en haar leden zelf een lijst opgesteld van verkeerspunten die volgens hen onveilig zijn of op een andere manier aandacht nodig hebben.

“Ik hoop niet dat deze manier van ophalen bij de raad als standaard wordt gehanteerd want dan heeft het wat ons betreft weinig meer waarde”, aldus Hamerslag. Regio Noordkop was niet aanwezig bij de bijeenkomst en kan dus ook niet beoordelen of de kritiek van Behoorlijk Bestuur terecht is. Voor de lokale partij is het in ieder geval een slechte ervaring geweest: “Deze bijeenkomst hebben wij als zeer teleurstellend ervaren omdat er weinig tijd en ruimte was om input te geven. Uiteraard willen wij wel input geven. Daarom hebben we een aardige lijst van ideeën op papier gezet en gaan we deze als vragen indienen.”

Behoorlijk Bestuur zegt onder andere dat de verkeerssituatie in de Beatrixstraat onoverzichtelijk is. Ook het Stationsplein moet in hun optiek op de schop: “Er klopt weinig van. Met name fietsers weten niet waar ze naar toe moeten door onduidelijke bebording. In plaats van het fietspad wordt daarom regelmatig de rijbaan gebruikt en als voetganger ben je op de stoep voor het station je leven niet zeker.” Ook wil de partij aandacht voor het Schapendijkje, waarvoor in het verleden al verbeteringen zijn toegezegd. Hamerslag vraagt het college tevens te kijken naar uitvoegstroken voor fietsers en meerdere verkeerssituaties in onder andere Julianadorp, Nieuw Den Helder en Tuindorp.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

30 reacties

  1. Fietsers moeten gewoon op de borden letten er is niets moeilijks aan, duidelijk gescheiden rijbanen voor auto en fiets dus op de schop alweer beetje onzin.
    En ze fietsen overal op de stoep in het centrum er is toch weinig tot geen handhaving.

  2. Voor de fietsers die vanaf de Parallelweg richting de watertoren willen, is het voor de Hema en de ernaast gelegen bloemenzaak inderdaad erg onoverzichtelijk. Er staan daar vaak auto’s stil, ff boodschapje doen, fietsers komen van alle kanten, er rijden auto’s en vrachtverkeer van en naar de Beatrixstraat en dan lopen er ook nog voetgangers. Ik heb het al heel vaak nèt goed zien gaan. Dan kun je als fietser wel naar de borden kijken, maar dat zegt op dat punt helemaal niets. Iedereen doet maar wat.

    1. Het is een lastig punt hoe veilig je het ook maakt als iedereen maar wat doet, auto’s neerzet, e.d ja dat is zelfs een veilige situatie lastig. maar idd er komen meerdere verkeersstromen bij elkaar. laten ze zoals onder vermeld eerst de situatie fabrieksgracht Ruygweg aan pakken
      En dan het piunt handhaving die is er nagenoeg niet zeker niet in dfe avonduren

  3. En laten we het beruchte kruispunt Fabrieksgracht – Ruygweg en de nodige “mystery rotondes”, niet vergeten…

    1. Over het algemeen vind ik de rotondes als fietser geen probleem. Als ze op alle rotondes in Den Helder de auto’s voorrang laten geven, is dit voor de fietsers veel overzichtelijker en veiliger. Geen getwijfel meer van automobilisten èn fietsers, minder gevaarlijke situaties.

      1. Ik stel voor om de fietsers voorrang te geven op alle rotondes, al was het maar om ze te belonen voor het feit dat ze de duurzaamheid dienen door zich op menskracht voort te bewegen in plaats van achter het stuur van een fossiele brandstoffen slurpende auto. Bovendien: in het geval van slecht weer wordt een fietser al genoeg op de proef gesteld. Een beetje belachelijk als hij dan in de remmen moet voor een warm en droog zittende automobilist. Daarom zeg ik: vrij baan voor de fietser!

        1. Uw argumenten gaan niet over de veiligheid van de fietsers. Dat is wel jammer. Zij zijn namelijk de kwetsbare groep, het lijkt me daarom van belang de automobilisten voorrang te geven. Zij nemen namelijk in veel gevallen zelf al voorrang op fietsers, met alle gevolgen van dien. Dan maar beter als fietser even wachten tot de weg vrij is op rotondes.

          1. Veiligheid boven alles, zeker voor een kwetsbare groep als fietsers, dat ben ik met u eens, want van een auto win je het niet, maar het mag toch zeker niet zo zijn dat automobilisten voorrang dienen te krijgen omdat ze het anders zelf wel nemen…. Het lijkt me geen goede zaak als wangedrag wordt beloond. Dat neemt niet weg dat ik het begrijp als u liever het zekere voor het onzekere neemt en daarom even wacht als een auto uw pad kruist op een rotonde.
            Toch vind ik het ongewenst dat een automobilist voorrang heeft op een fietser. Het gebeurt me regelmatig dat ik met gevaar voor eigen leven een weg moet oversteken, belaagd door een niet aflatende stroom auto’s, bestuurd door chauffeurs die kennelijk te beroerd zijn om zelf in beweging te komen. Natuurlijk, er zijn mensen die geen andere keus hebben dan zich per auto te verplaatsen, maar de meesten rijden erin omdat het gemak de mens dient, en niet uit noodzaak….

  4. Alles hangt of staat bij handhaven en dat bestaat in deze stad niet

  5. Als je op het fietspad rijd langs het Wienerhof, richting Hema houd het fietspadwegdek op te bestaan met de verbinding links en rechtsaf. De overgang van het wegdek naar het fietspad richting Watertoren is géén fietspad wegdek het loopt over in een stuk ondefinieerbaar stuk straat met gladde klinkers, als dat laatste stuk ook fietspad wegdek wordt…is het al een stuk meer fietspadkruising, dus duidelijker en minder glad c.q. gevaarlijk. !!

  6. Het wordt tijd dat die fietsers zich eens aan de regels houden . En dan noem ik : Je klauw uit steken ! ook wel richting aan geven genoemd. Niet met je telefoon klootzakken wanneer je op de fiets zit . Zorgen voor goede verlichting. Niet op de stoep fietsen , niet door de wandelstraten en op voetpaden. Met je mountainbike op het daarvoor bestemde parcours gaan crossen.Niet tegen het verkeer fietsen . OP de rotonde gewoon stoppen voor de haaientanden en niet stomweg de rotonde opknallen. Ouderen die eigenlijk niet meer in staat zijn te fietsen ook niet niet op een elektrische fiets laten fietsen . Niet nog ff snel oversteken wanneer dat eigenlijk niet kan. Met een hele groep op de racefiets als blinde paarden de hele weg gebruiken. En zo kan ik nog wel even doorgaan. O ja ik zit niet voor de lol in de auto , ook niet uit gemakzucht of luiheid . Het is gewoon mijn dagelijkse werk.

    1. automobilisten zijn net zo erg al daar niet erger, het wordt tijd dat deze zich aan de regels gaan houden, tegen de richting in, altijd te hard, met 60 door een woon erf, rakelings langs fietsers, rijden door wandelstraten, parkeren op plaatsen waar dit niet is toegestaan waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan, hele weg blokkeren om een kind uit te laten stappen terwijl er een parkeervak 2 meter verder leeg is, nog even gas bij geven bij oranje om dan alsnog door rood te rijden, nog even voor een fietser langs schieten, geen voorrang verlenen aan de zwakkere verkeersdeelnemers, met allerlei modificaties een enorme overlast veroorzaken, appen achter het stuur, nee de automobilisten zijn zeker niet heilig met de over algemeen ikke ikke ikke mentaliteit

    2. Voor wat betreft de oudere fietsers op een elektrische fiets, geef ik u wel gelijk. Ik zie ze levensgevaarlijke stunts uithalen. Een voorrangsweg naderen en niet eens afremmen of snelheid inhouden, nee hoor, zo de weg oprijden zonder te kijken. Schijnbaar geen enkel benul van verkeersregels, het is: ik rijd hier en iedereen moet daar maar rekening mee houden. Ineens linksaf slaan zonder rekening te houden met achteropkomend of tegemoetkomend verkeer, echt, je houdt je hart vast. Een verkeerscursus zou vanaf een bepaalde leeftijd bij aankoop van een elektrische fiets verplicht moeten worden.

  7. Dit is een kleine opsomming van wat ik 6 dagen in de week hier in Den Helder tegen kom .Wanneer je dit niet ziet moet je even een bezoek aan de opticien brengen en tot die tijd zeker niet op die klote fiets van je stappen.

  8. Beste Richard , ik herken dit !! De meeste fietsers doen maar wat en lappen alle regels aan hun laars . Want als het fout gaat is het toch de schuld van de automobilist.

  9. Wanneer ik : met 60 km per uur , in mijn aso bak , zonder licht , al telefonerend, luid toeterend, geen richting aangevend plotseling door een woonerf rijdt dan bestaat de mogelijkheid dat ik meteen mijn rijbewijs kan inleveren en een fikse boete krijg.Fietsers die kunnen dit ongestraft doen en wanneer je ze er op aanspreekt krijg je een grote bek .

    1. de pakkans daarop hier is nihil, ga voor de grap eens kijken in de buurt van de Vomar in de binnenstad, kat achter kat tegen het verkeer in met een te hoge snelheid geen richting aangevende bij de kruising, het ergste zijn de moedertjes die snel even de kinderen in de ballenbak moeten dumpen, de pakket- en voedsel- bezorgers, en de taxi (busjes), daarnaast is het de algehele trend dat het gros van de verkeersdeelnemers een gigantische grote muil heeft, ik heb ooit eens een geel busje met 3 rode letters aangesproken over het rijden in een wandelstraat en je wilt niet weten wat voor vreselijke ziektes de vriendelijke man mij toewenste…..

  10. Er wordt helaas niet meer gehandhaafd. Vroeger kreeg je gewoon een bekeuring als je achterlicht het niet deed . Of wanneer je op de stoep fietste. Maar we gingen wel met de hele klas (lagere school ) naar de verkeerstuin . Verder hadden we respect voor de regels en de politie. Tegenwoordig is er geen respect . De politie heeft geen tijd en/of personeel en de zgn handhavers zijn de lachertjes van de klas.
    Dus iedereen doet maar waar die zin in heeft.

    1. Maar wie zijn dan de opvoeders van degenen die nu zo respectloos zijn? Dat vraag ik me altijd af als mensen het hebben over “vroeger was alles beter”. Hebben juist zij dan geen steken laten vallen in de opvoeding van de huidige generatie?

      1. de opvoeders van de huidige generatie zijn de kinderdagverblijven, de ouders te druk met social media en vakanties,,,,,,

  11. Waarom krijg je dan “tegenwoordig” geen bekeuring meer voor verkeer overtredingen op de fiets ?

    1. om de zelfde reden waarom je ze niet meer krijgt voor de auto, D66 burgemeester

  12. ha ha RB heeft weer over zijn glazen bol gevreven.Ik wist niet dat we een D66 burgemeester hebben die Richard heeft . Kennelijk leeft RB nog steeds in zijn eigen “tik tok” wereld. Of onder een steen ..Ouwe stads clown ha ha

Wellicht ook interessant

Back to top button