Den Helder – De gemeente Den Helder gaat een nieuwe inkoopstrategie toepassen op Safehouses, waar mensen met verslavingsproblematiek geholpen worden. Daardoor gaan de kosten voor de gemeente jaarlijks met bijna € 170.000,- omlaag. Dat schrijft het Helderse college naar de gemeenteraad.
Een Safehouse is een veilige woonomgeving waar cliënten met een verslavingsachtergrond na behandeling in een kliniek verder werken aan hun herstel. Binnen het Safehouse krijgen zij professionele begeleiding om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om controle te behouden over hun leven, zoals het aanleren van een dagelijks ritme en op financieel gebied de juiste keuzes maken. Een Safehouse-traject duurt altijd maximaal een jaar.
Tot 2019 werd een traject in een Safehouse gefinancierd vanuit de zorgverzekeringswet. Daarna is dit overgegaan naar de Wmo. Omdat gemeenten in eerste instantie niet goed wisten wat ze daarmee aan moesten, hanteerden zij voor Safehouses dezelfde aanbestedingsprocedure als voor Beschermd Wonen. Tussen die twee zitten echter aanzienlijke verschillen en daarom trekken steeds meer gemeenten de financiering van Safehouses los van die van Beschermd Wonen. De gemeente Den Helder volgt deze landelijke trend, samen met Kopgemeenten Hollands Kroon, Schagen en Texel.
Nieuwe inkoopstrategie
Met de nieuwe inkoopstrategie kiest de gemeente Den Helder voor een all-in tarief bij Safehouses. Dat tarief bestaat uit 8 uur individuele begeleiding, 4 uur groepsbegeleiding en het component toezicht. Dit is in afstemming met Safehouse aanbieders tot stand gekomen, waarbij is uitgegaan van een gemiddelde. Het vastgestelde tarief is lager dan het tarief voor Beschermd Wonen, wat betekent dat het voor de gemeente goedkoper wordt. Waar de totale kosten voor 19 cliënten die een Safehouse-traject doorlopen eerst € 1.014.758,- waren, daalt dat met deze nieuwe werkwijze naar € 845.654,-. De nieuwe contracten gaan in per 1 januari 2025.