
Den Helder – Tessa Augustijn stopt definitief als wethouder van GroenLinks in de gemeente Den Helder. Dat schrijft zij in een ontslagbrief naar de burgemeester, wethouders en gemeenteraad. GroenLinks heeft inmiddels een opvolger gevonden en maakt later deze week bekend wie dat is.
Augustijn zat sinds september ziek thuis. Ze schrijft in haar ontslagbrief dat het een grote eer was om iets voor de Helderse gemeenschap terug te mogen doen. In haar tijd als wethouder heeft ze zich onder meer ingezet voor het bevorderen van inclusie door de Kees de Jager-inclusieprijs in het leven te roepen. Daarnaast organiseerde ze het inloopspreekuur ‘Thee met Tessa’ en heeft ze als wethouder gewerkt aan de samenwerking met de gemeente Texel en provincie Noord-Holland. Afgelopen zomer werd bekend dat er sprake was van een arbeidsconflict tussen Augustijn en gemeentesecretaris Marc Pothast. Een directe relatie tussen dat geschil en Augustijn haar ziek zijn is vanuit GroenLinks echter nooit officieel bevestigd.
Marije Boessenkool, fractievoorzitter van GroenLinks Den Helder, reageert op het vertrek van Augustijn: “We vinden het ontzettend jammer dat Tessa stopt als wethouder, maar we hebben alle begrip en waardering voor haar keuze. Het is afschuwelijk dat iemand ziek thuis komt te zitten door omstandigheden op haar werk, en het vereist moed en onbaatzuchtigheid om dan tot deze conclusie te komen. We bedanken Tessa voor haar tomeloze inzet voor de gemeente en wensen haar heel erg veel sterkte met haar herstel.” Boessenkool laat desgevraagd weten dat haar fractie een nieuwe wethouderskandidaat heeft. Wie dat is, wordt later deze week bekendgemaakt.
Wat is dat nou toch weer ontzettend triest, had ’t zo leuk gevonden om bij Tessa op de thee te gaan om ’s haarfijn uit te leggen wat voor puinhoop deze gemeente creëert met diverse verkeerssituatie.
Als de gemeenteraad slim is nodigen zij Tessa Augustijn uit om zich nog als wethouder te verantwoorden voor verantwoording van haar ontslagbrief. Want daar staan wel een aantal zaken in die door haar opgehelderd moeten worden.
Allereerst is daar de zaak van Marc Pothast waar zij hem beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Wat hij mogelijk niet heeft gepleegd, omdat ze zelf aangaf dat ze getriggerd werd uit iets uit haar eigen verleden. En de gemeenteraad heeft over deze zaak tot op de dag van vandaag geen echte informatie ontvangen.
Daarnaast uit Tessa Augustijn in de brief, dat zij moeite heeft met de bestuurscultuur. Zij zegt; “Een cultuur waarbij persoonlijke belangen en onderlinge strijd de aandacht afleiden van het gezamenlijk harde werken voor de bewoners. Hierin kan en wil ik niet werken.”
Laat haar dan maar komen vertellen om welke persoonlijke belangen dit gaat. Wie zijn persoonlijke belang gaat voor de inwoners van onze gemeente? Zijn dit financiële belangen? Gaat het om vriendjespolitiek? Of is er zelfs sprake van fraude en corruptie?
Deze uitspraak kun je niet zomaar aan je voorbij laten gaan. En is het van belang dat de onderste steen boven komt. En dat kan je Tessa Augustijn alleen maar vragen nu zij officieel nog wethouder is. Want op het moment dat haar ontslag is aanvaard. Wordt het weer een doofpotaffaire, omdat ze na haar ontslag er geen uitspraken meer over mag doen.
Datzelfde geldt voor de opmerking van het College van Burgemeester en Wethouders, dat er op het stadhuis een gezonde en veilige werkomgeving is. En dat volgens Wethouder Augustijn juist een onveilige werksituatie is ontstaan. Wie liegt er? Daar moet de gemeenteraad achter zien te komen…
Dus nogmaals, de gemeenteraad van Den Helder kan de Wethouder pas ontslag verlenen als het een en ander is duidelijk gemaakt.
Waarbij we ook moeten opmerken dat als zij de raad niet inhoudelijk wil informeren, het er sterk op gaat lijken dat ze haar zakken nog een aantal maanden heeft willen vullen. En vervolgens met z’n brief op de proppen komt, om haar uitgestelde vertrek te kunnen verbloemen.
Benieuwd of de gemeenteraad nu eens eindelijk gaat doen waarvoor ze betaald worden. En dat is de inwoners te vertegenwoordigen, en ook in deze zaak de onderste steen boven halen. Als dit niet gebeurt, is dit de volgende deuk die de afstand tussen de politiek en inwoners nog verder vergroot.
Als de gemeenteraad zijn ballen gaat tonen wordt het een gevalletje grensoverschrijdend☺
Helder Onafhankelijk!, dit gaat echt niet gebeuren. De vuile was blijft mooi binnen. Ze hieven het glas, deden een plas en lieten de zaken zoals het was. En de heer Pothast is (onschuldig?) de zondebok. Ieder z’n straatje weer schoon.
Juist gezien HO! Drie betrokken partijen hebben geen van drieën met hun eigen zelfde tong gesproken. Wederom een demonstratie van totaal onbetrouwbaar gemeentebestuur. In plaats van het vertrouwen in het gemeentebestuur te herstellen, wordt het uiterste gedaan om het beetje vertrouwen dat nog over is te vernietigen.
Zo werkt dat in de politiek. Zelfs iemand die er bewust de grootst mogelijke puinhoop van maakt, met forse en onherstelbare schade tot gevolg, wordt nog uitgezwaaid met warme woorden over hoe fantastisch het allemaal wel niet was. Nou, nee, het was helemaal niet fantastisch. Hier is gewoon vuil spel van de bovenste plank gespeeld. Achja, mijn stem zou toch al niet naar GroenLinks zijn gegaan…. 🙂 Deze hele soap was daarin een ongevraagde bevestiging. Gaat ‘m gewoon niet worden.
Beste politiek geïnteresseerden,
Het vertrek van wethouder Tessa Augustijn legt opnieuw de vinger op de zere plek van het bestuur in Den Helder. In haar ontslagbrief haalt Augustijn hard uit naar de bestuurscultuur: persoonlijke belangen en onderlinge strijd zouden het harde werken voor de bewoners compleet overschaduwen. Tegelijk claimt het college in de krant dat er sprake is van een “gezonde en veilige werkomgeving.” Deze tegenstrijdigheid roept een belangrijke vraag op: wie moet zich verantwoorden voor deze publieke chaos en de beschadiging van vertrouwen in ons bestuur?
De klachten tegen de inmiddels vertrokken gemeentesecretaris, Marc Pothast, zijn een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Een klacht van wethouder Augustijn en enkele managers leidde direct tot zijn schorsing. De rechter moest eraan te pas komen om beide partijen te adviseren hun geschillen via overleg op te lossen. Dit eindigde in het vertrek van Pothast, maar niet zonder zijn reputatie publiekelijk te schaden. Wie neemt de verantwoordelijkheid voor dit klungelige proces dat vooral lijkt te draaien om interne machtsstrijd in plaats van fatsoenlijk bestuur?
Hoe kan een wethouder, die zelf midden in een arbeidsconflict zit, de portefeuille Personeelszaken beheren? Dit is niet alleen een bestuurlijke fout, maar ook een juridisch risico. Bovendien wijst dit incident op falend leiderschap, waar de burgemeester als voorzitter van het college zijn rol moet verduidelijken.?
En als de gemeentesecretaris eerder werd beoordeeld als goed functionerend, waarom kreeg een klacht van één wethouder dan zo’n disproportionele impact? Deze keuzes wijzen niet alleen op zwak leiderschap, maar ook op een gebrek aan transparantie en zorgvuldigheid binnen het college.
Dan is er nog de claim dat de werkomgeving veilig en gezond is. Hoe rijmt deze uitspraak met de opmerkingen van Augustijn over een cultuur van onveiligheid en onderlinge strijd? Als melders kwetsbaar zijn, zoals zij stelt, wat heeft het college gedaan om die melders én de aangeklaagde eerlijk te behandelen?
Dit alles roept één duidelijke vraag op: wie neemt hier eindelijk de verantwoording? Is het de burgemeester, het college als geheel, of blijven we steken in politieke chaos zonder duidelijke antwoorden? Het vertrouwen van de inwoners hangt af van transparantie, verantwoording en een nieuw begin in de bestuurscultuur van Den Helder. Want zonder die fundamenten blijft dit toneelstuk een beschamende vertoning.
Met vriendelijke groet,
Mart Coers