Den Helder – Cafés, supermarkten, sportverenigingen en andere drankverkopers in Den Helder kregen het afgelopen najaar bezoek van mystery shoppers. Dit is zijn jongeren van zeventien en achttien jaar die proberen alcohol te kopen. In 54,7% van de gevallen is dit niet gelukt. Dit is een stijging van 0,2 % ten opzichte van het onderzoek in 2017. Vooral slijterijen, sportverenigingen en reguliere horeca doen het beter. De cafetaria en supermarkten blijven erg achter in het naleven van de regels. Hier lukte respectievelijk 80% en 66,6% van de pogingen om alcohol te kopen.
De gemeente wil met dit onderzoek een goed beeld krijgen van hoe het in Den Helder gesteld is met de verkoop van alcohol aan jongeren. Op deze manier worden drankverkopers bewust gemaakt van hun eigen werkwijze en gestimuleerd de regels na te leven. Het nalevingsonderzoek is uitgevoerd door Stichting STAP en Universiteit Twente, in opdracht van het regionale programma In Control of Alcohol & Drugs. Dit is een samenwerkingsprogramma van de zeventien gemeenten van Noord-Holland Noord, GGD Hollands Noorden, Veiligheidsregio NHN, Brijder Jeugd, LINK en GGZ. Het programma is ontstaan om alcohol en drugs gebruik te verminderen en te voorkomen.
Controles
Door het Jongeren Interventie Team, een samenwerking tussen de toezichthouders van de Drank- en Horecawet en de politie, vinden regelmatig controles plaats. Uit de resultaten blijkt dat inzet nodig blijft en de naleving beter moet. Bij alle gelukte aankoop-pogingen is niet gevraagd om een ID. Terwijl dit juist de manier is om te controleren of iemand meerderjarig is.