Den Helder – Treinreizigers geven station Den Helder Zuid als gemiddeld rapportcijfer een 5,4. Dat blijkt uit de stationsbelevingsmonitor van de NS. Alleen station Lage Zwaluwe (Noord-Brabant) kreeg een lager cijfer toebedeeld.
Treinstation Den Helder Zuid scoorde in 2022 nog een nipte voldoende (5,7), maar werd afgelopen jaar dus 0,3 punt lager beoordeeld. Ook station Den Helder werd in 2023 slechter beoordeeld dan het jaar ervoor. Het spoorwegstation aan de Middenweg duikelde van een 6,9 naar 6,0. Op de lijst van 393 treinstations zijn Den Helder Zuid en Den Helder respectievelijk op plek 392 en 385 terug te vinden.
Station Anna Paulowna kreeg in 2023 ook een lager rapportcijfer dan het jaar ervoor. Het enige treinstation in Hollands Kroon zakte van een 7,1 naar een 6,7 (plek 334). Station Schagen kent een minimale daling; het ging van een 7,4 naar een 7,3 (plek 132).
Camerabewaking op Den Helder Zuid
In januari werd bekend dat station Den Helder Zuid weer wordt voorzien van twee vaste cameramasten. Burgemeester Jan de Boer, verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid, had dat in overeenstemming met de driehoek besloten. Station Den Helder Zuid scoort al jaren als één van de slechtste stations bij de stationsbelevingsmonitor van NS/Prorail, onder meer op het gebied van veiligheid. Door het plaatsen van twee vaste cameramasten wil de gemeente het aantal incidenten en het gevoel van onveiligheid structureel terugdringen. In oktober 2023 werden al extra maatregelen aangekondigd, waaronder intensievere inzet van boa’s en beveiliging.
Reizigers gaven in 2023 het station een gemiddeld rapportcijfer van 7,21. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2023, een onderzoek door Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail onder 83.162 reizigers. Daarmee is de waardering van stations gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor (7,32). ProRail en NS voeren dit onderzoek elk jaar uit om te weten hoe reizigers over de stations denken en waar nog verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Het hele rapport is terug te vinden op de website van NS.
Bij de ingebruikname van het station Middenweg in 1958 had het nog iets van een station met bemande loketten, restauratie, kiosk en bewaakte fietsenstalling. Wel weer minder dan het gesloopte station bij het Plantsoen met nog 1e en 2e klas restauraties.
Nu is het evenals station Zuid geen station meer te noemen maar hooguit een halte. Het zou allemaal goedkoper zijn, dat valt echter te betwijfelen door de enorme kosten door vernielingen, diefstal en geweld tegen reizigers.
Slopen dat dorpse NS station van Den Helder, ooit neergezet om o.a. V&D en de Hema te behagen. Dit in een tijd dat Den Helder nog nog zou groeien. Jawel tot 100.000 inwoners! Wat zou de de boel ter plaatse opknappen als tevens het busstation zou verdwijnen en de slechte verkeerssituatie ter plaatse wordt aangepakt. Nieuw station met bushalte en treinemplacement realiseren op de plek van het sociaal onveilige station de Schooten.. Het plaatsen van camera’s is niet meer dan symptoom bestrijding. Een nieuwe frequente busverbinding brengt de reiziger vanaf het nieuwe station naar het centrum.
Het huidige spoor tot aan het nieuwe station de Schooten verwijderen en het centrum van Den Helder kan zich pas echt ontwikkelen. .Alsdan is er pas echt sprake van stadsontwikkeling,
Martien
Jaren terug ook al eens geopperd. Maar als blikken toen konden doden lag ik tussen zes planken.