Politiek

College Den Helder overweegt eigen bijdrage WMO taxivervoer

Advertentie:

Den Helder – Het Helderse college wil zo snel mogelijk met de raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling in gesprek over de afspraken omtrent het WMO taxivervoer in Den Helder. Tijdens dit gesprek wil het college praten over de mogelijkheden tot het invoeren van een eigen bijdrage voor gebruikers. “Dit in het kader van grip krijgen op de kosten van het sociaal domein en de steeds groter wordende groep ouderen die gebruik zullen gaan maken van het WMO taxivervoer”, aldus het college.

Daarnaast is het college regionaal in gesprek om gezamenlijk het doelgroepenvervoer vorm te geven. De Belbus en het eventueel inrichten van een consortium zijn onderwerp van dat gesprek. Tijdens de aangevraagde commissievergadering willen de wethouders ook bespreken welke stappen daar in zijn gezet.

Over andere recente ontwikkelingen rond het WMO taxivervoer verschaft het college meer informatie. Zo is het facturatiemodel aangepast, waardoor de fraudegevoeligheid een stuk kleiner is geworden. Ook is de gemeente Den Helder gestart met een systeem om inwoners inzicht te geven in hun eigen ritsaldo. Tenslotte zal binnenkort het papieren kaartje vervangen worden door een plastic variant.

Toon meer

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

4 reacties

  1. Hele slechte zaak voor de mensen die het echt nodig hebben en toch al ieder dubbeltje moeten omdraaien. Verdomd slecht idee en het overwegen niet waard. Ga liever beter op zoek naar de fraudeurs.

    1. Zo’n eigen bijdrage kun je natuurlijk op verschillende manieren doen. Als er voor iets dergelijks geen eigen bijdrage is, is er ook geen incentive om zuinig met de middelen om te gaan. Ik zie bijvoorbeeld bij de AH Julianaplein de ene na de andere taxi over het fietspad naar de voordeur van de AH rijden om – volgens mij – WMO klanten af te zetten en iets later weer op te halen met een tas boodschappen. Door een eigen bijdrage (boven een bepaald aantal ritten of km’s?) zou je kunnen proberen om mensen te stimuleren om wanneer mogelijk toch zelf iets te regelen in hun eigen netwerk.

  2. Tijdens de verkiezingscampagne voor de gemeenteraad 2022-2026 is de eigen bijdrage op de WMO-taxi afgeschaft. Waarbij de zittend wethouder onder druk van een meerderheid van partijen die meededen aan het debat, de eigen bijdrage terugdraaide.

    Dit kwam omdat het innen van de eigen bijdrage duurder was dan de opbrengst, en het voor ouderen heel lastig was om op tijd de eigenbijdrage (per maand verschillen) te betalen. Mede omdat een deel van de ouderen hun bankzaken hebben uitbesteed aan hun kinderen of een andere gemachtigde.

    Een jaar later in 2023 kwam dit onderwerp weer op de agenda van de raad. Ook toen wilde de raad niet dat er een eigenbijdrage werd geheven.

    Nu in 2024 komt de eigen bijdrage weer ter spraken. Er moet weer een eigen bijdrage worden gevraagd aan de gebruikers van de WMO-taxi.
    Hoe de gemeenteraad gaat reageren is nog niet bekend, maar ze zijn wel gebonden aan allerlei wetgeving.

    Een eigenbijdrage op basis van inkomensafhankelijkheid is per wet verboden. Deze wetgeving wordt wel veranderd, maar dat zal op zijn vroegst pas in 2026 van kracht zijn. En het is niet mogelijk, om daarop vooruitlopend al te toetsen op inkomen.

    Als er al een eigenbijdrage zou komen, moet dat een vast bedrag zijn voor alle gebruikers. De bijdrage mag alleen niet te hoog zijn, en de kosten moeten niet hoger liggen dan de baten. Anders heeft het geen enkele zin om een eigenbijdrage te vragen.

    De gemeenteraad moet zich achter de oren krabben, waarom het College van Burgemeester en Wethouders nu komen met de eigen bijdrage voor het WMO vervoer. Want twee weken geleden werd de gemeenteraad, middels dit medium voor het eerst geïnformeerd over het bedrijf Tripp. Die een deel van de praktische zaken van de WMO-vervoer voor zijn rekening zou nemen.
    https://www.regionoordkop.nl/01/03/2024/wmo-vervoer-den-helder-gaat-verder-onder-de-vlag-van-tripp/

    Dat het College van Burgermeester en Wethouders op 1 maart een persbericht de lucht in sturen, van iets wat op 1 februari al is ingegaan. En de gemeenteraad voor dit persbericht niet heeft geïnformeerd en/of ter bespreking aan te bieden. Is al schandalig te noemen.

    Nu willen praten over een eigen bijdrage WMO vervoer, is vreemd als je kijkt naar het persbericht van 1 maart. Want de gemeenteraad heeft niet kunnen controleren of de beweringen in het persbericht wel juist en wenselijk is.

    Want zijn de kosten van het WMO-vervoer wel gereduceerd door het inhuren van Tripp? Want de kosten voor de opdrachtgevers, zou lager zijn uitgekomen. En de opdrachtgever van WMO vervoer is Gemeente Den Helder.

    Is het aantal FTE (fulltime banen) binnen de gemeente ook gereduceerd. Na het wegvallen van de ambtelijke uren, welke nu door TripP worden uitgevoerd. En is externe inhuur wel voordeliger dan werk wat door eigen ambtenaren kan worden uitgevoerd?

    Het lijkt er op, dat het College van Burgemeester en Wethouders zijn verantwoordelijkheid wil gaan afschuiven op het bedrijf Tripp. Want als de dingen die voorheen fout gingen bij de gemeente, nu fout gaan bij het bedrijf Tripp. Kan het college zijn handen wassen in onschuld.

    Daarnaast zal de eigenbijdrage nodig zijn om de uitbesteding te betalen, want bij externe inhuur is het bijna onmogelijk om kosten te reduceren.. Want naast de personeelskosten (die de gemeente zelf ook heeft) wil het commerciële bedrijf Tripp ook gewoon winst maken.

  3. Dank voor deze duidelijke uitleg Helder Onafhankelijk! Eigen bijdrage zal betekeken dat een groot aantal mensen die niet meer of te bijna niet meer mobiel zijn aan huis gekluisterd komen te zitten. Zo kan je niet met je burgers omgaan. En of ze het nou gebruiken om naar de AH te gaan of naar de dokter. dat maakt niet uit. Je krijgt als je dat toegewezen krijgt 180 ritten op jaarbasis. Dat zijn 90 retourttripjes. Hoe je die gebruikt moet je zelf weten. Voor de één teveel misschien, maar voor vele te weinig. Een eigen netwerk heeft lang niet iedereen. En als je die wel hebt, wonen ze niet in Den Helder of zijn ze aan het werk, want dat gaat ook gewoon door.

Wellicht ook interessant

Back to top button