Free Guy (recensie)

De wereld van de videogame wordt steeds spectaculairder. Je kunt nu thuis als gamer een personage aannemen (Avatar) en dan een virtuele wereld instappen om de wildste avonturen te beleven. Naast de Avatars heb je ook personen in die wereld die alleen maar aanwezig zijn als onderdeel van het decor. Deze worden Non Playable Character (NPC) genoemd en zijn niet door de gamer te sturen. Dit gegeven is de inspiratie voor producent en acteur Ryan Reynolds.

Scenarioschrijver Matt Leiberman had al naam gemaakt met The Aadams Family en The Christmas Chronicles. Hij schreef het verhaal Free Guy over een NPC in het videospel Free City. Regisseur Shawn Levy (Strange Things) kreeg de uitdagende taak de ongelofelijke wereld van het spel in beeld te brengen.

Als de NPC, Guy (Reynolds), ‘s morgens wakker wordt zien we steeds dezelfde routine. Hij begroet zijn goudvis, zoekt in de kledingkast een schoon blauw overhemd uit, ontbijt, wandelt naar zijn koffietent waar hij met bankbewaker Buddy (Howery) koffie haalt om dan samen naar de bank te gaan waar Guy baliemedewerker is. De bank wordt herhaaldelijk overvallen, omdat de verschillende thuis-gamers in de gedaante van een Avatar dat een leuke actie vinden. Het spel wordt over de hele wereld gespeeld en is een product van Antoine (Waititi) en zijn programmeurs.

Blueshirt Guy
In het team programmeren Keys (Keery) en Mouser (Ambudkar) een nieuw onderdeel van het programma waardoor ze Guy, die ze Blueshirt Guy noemen, wat meer bewustheid geven. We zien hoe Blueshirt Guy zich langzaam begint te realiseren dat zijn bestaan weinig voorstelt en dat hij nooit een vrouw zal ontmoeten. Wanneer de Game-ster Millie (Comer) als de Avatar Molotov Girl zijn pad kruist begint een krankzinnig avontuur.

Ryan Reynolds is een druk baasje. Drie weken terug ging de film Hitman’s Wife’s Bodyguard al in première waarin hij schitterde naast Samual L. Jackson en Salma Hayek. Reynolds die we ook kennen van de Deadpool serie houdt wel van fantasievolle films. Hij is dan ook de perfecte persoon om de rol van Blueshirt Guy te spelen. Hij weet een heerlijk onschuldig mannetje neer te zetten die een grote gunfactor heeft. Jodie Comer, al bekend van de tv-serie Killing Eve, is de dame die achter de computer zit om met de Avatar Molotov Girl in Free City lekker gewelddadig haar spelletje te spelen. Ook speelt zij de rol van de aantrekkelijke Avatar.

Decors
De schrijver en komediant Taika Waititi is Antoine, de leider van de programmeurs. Als een soort van alternatieve hippie doet hij denken aan de leiders uit de wereld van Facebook, Google etc. Twee jonge nerds in zijn kantoortuin zijn Utkarish Ambudkar en Joe Keery, die als Mouser en Keys programmeren en zichzelf als Avatar in het spel plaatsen als ze vinden dat er even ingegrepen moet worden. De grootste complimenten gaan toch naar de diverse decors en vooral de grote verscheidenheid en beweeglijkheid.

Je komt ogen te kort om te zien wat er allemaal gebeurt, omdat het verhaal waar wij naar kijken voortdurend doorkruist wordt door alle gamers die met een eigen verhaal op de voor- of achtergrond ook in beeld komen. Overvallen, explosies, auto-ongelukken, branden, neerstortende helikopters en verpletterende tanks, instortende gebouwen en vooral veel wapens en diverse voertuigen komen langs, terwijl de hoofdrolspelers in de regelmatig veranderende decors gewoon doorspelen. Een fantastisch kijkspektakel met een goede cast.

Regie: Shawn Levy
Met: Ryan Reynolds, Jodie Comer, Taika Waititi, Utkarsh Ambudkar, Joe Keery, Lil Rel Howery, John Krasinski, Camille Kostek, Aaron W. Reed, Matty Gardarople, Britne Oldford, Kimberly Howe, Channing Tatum
Kijkwijzer: 12 jaar